fbq
TVNäkökulma: Meillä on ongelma - miljoonien rakastama tosi-tv-hitti on todellisuudessa suurta käsikirjoitettua teatteria, jonka pääosissa onkin näyttelijöitä
Näkökulma: Meillä on ongelma - miljoonien rakastama tosi-tv-hitti on todellisuudessa suurta käsikirjoitettua teatteria, jonka pääosissa onkin näyttelijöitä

Suurin osa katsojista tietää, että televisiossa on formaatteja, eli toisin sanoen ohjelmaideoita ja konsepteja, jotka on rakennettu siten, että niitä voi toistaa eri markkinoilla – suomeksi sanottuna eri maissa tai maanosissa – samansisältöisinä. Formaattia tulee noudattaa suhteellisen tarkasti, mutta se antaa jonkin verran liikkumavaraa esimerkiksi paikallisen kulttuurin huomioimisessa.

Kun Suomeen ostetaan ohjelmaformaatti vaikkapa Israelista, niin ostaja, eli käytännössä tv-kanava, saa lisenssinhaltijalta formaattiraamatun, joka sisältää yksityiskohtaiset ohjeet formaatin tekemiseen. Sitten konseptia lähtee toteuttamaan useimmiten saman tuotantoyhtiön Suomen osasto, joka omistaa oikeudet lähdemaassa. 

Joskus formaatit ovat todella tiukkoja, joskus hiukan höllempiä.

Kaikille tuttuja Suomessa nähtäviä tai nähtyjä formaatteja ovat muun muassa Haluatko miljonääriksi, Idols, Talent, Tanssii tähtien kanssa ja Onnenpyörä.

Lue myös: Näkökulma: Antero Mertaranta teki jääkiekon MM-finaalissa megamokan, jonka kaikki muut ovat välttäneet

Toistoa ärsyttävyyteen asti

Useimmiten formaatti ei haittaa katsojaa tai sen olemassaoloon ei kiinnitä mitään huomiota. Idea on niin taiten tehty, ettei esimerkiksi jatkuva sisällön toistuminen juurikaan hetkauta tai se on jopa hyvä asia tuttuuden illuusion takia. Toki myös esiintyjät vaihtuvat yleensä kausi tai jakso toisensa jälkeen, lavasteet saattavat muuttua ja muitakin kosmeettisia viilauksia tapahtuu, jotka kaikki tekevät katsomiskokemuksesta hiukan erilaisen.

Niin, siis useimmiten sisällön toistumista ei pistä merkille. 

Ja sitten on Remppa vai muutto Vancouver (Love it or List it Vancouver). 

Sisustussuunnittelija Jillian Harris sekä näyttelijä ja muka-kiinteistövälittäjä-isännöitsijä Todd Talbot ovat formaattileikin marionetteja. Juu, kyllä tässäkin henkilöt vaihtuvat ja jopa joka jaksossa, kun uudet talonsa rempauttajat astuvat kuvioon, mutta peruspeli on viety äärimmäisyyksiin ja ärsyttävyyteen asti itseään toistavaksi.

Lue myös: Näkökulma: Maamme-raiskaajat - Haloo Helsingin kohuttu esitys jääkiekon MM-kisoissa paljasti ruman tosiasian

Bongaa esimerkiksi: 

Jillianilla menee jokaikisessä jaksossa joku asia pieleen, johon hän tarvitsee lisää rahaa remontoijilta tai - ja siis yleensä aina -  nämä joutuvat luopumaan jostain, mistä haaveilivat saadakseen vian fiksattua. Yleensä luovutaan päämakuuhuoneen kylppäristä.

Jillian ei siis suoranaisesti mokaa, vaan talosta löytyy "yllätys", eli se on läpeensä laho perustuksista, vesivahingoittunut tai kaupunki vaatii korjaamaan jonkun rakennusvaiheen mokan, joka – ihan aina – on sellainen, ettei sen korjaaminen ehosta taloa näkyvästi mitenkään, vaan maksaa 15 000 Kanadan dollaria ja on yleensä maan alla tai putkistossa. Ongelman esille tuoja, kuoleman enkeli, on tuotantokaudesta riippuen Jillianin urakoitsija Kenny Gammill (näyttelijä, palomies ja rakennusliikkeen omistaja). Kenny yleensä pirauttaa Jillille ja aloittaa puhelun sanoin "We have a problem". 

Tämä tapahtuu aina.

Käsikirjoittajilla näpit pelissä?

Toki Toddillakin on ongelmia. Ohjelman ideahan on se, että siihen ilmoittautunut – yleensä aina vähintään ylempää keskiluokkaa edustava – perhe on mukamas keskenään eri mieltä siitä, rempataanko heidän kotinsa vai hankitaanko uusi, jota Todd sitten esittelee. Perhe valitsee joko Jillianin toteuttaman rempan ja Toddin esittelemän uuden kodin. 

Uusi mahdollinen koti on aina liian kaukana. Väärä asuinalue. Työmatka pitenee 6 minuuttia 32 sekuntia. Liian kalliskin se on. Jonkun verran yli budjetin. Piha on liian pieni uima-altaalle, jota varmasti tarvitsee Vancouverissa, jossa nyt elettävän touko-kesäkuun keskilämpötila on 13 astetta.

Lue myös: Näkökulma: Kimmo Vehviläinen sai postissa luodin, jossa oli hänen nimensä - tv-julkkisten saaman törkyn täytyy loppua heti

Remppa vai muutto on ehdottomasti yksi lempiohjelmistani. Olen jopa pitänyt tilastoja siitä ja kerrottakoon sekin turha tieto, että olen nähnyt kaikkiaan 72 jaksoa, jossa remontoijat haluavat keittiöön avoimen pohjaratkaisun (engl. open concept) ja 63 jaksoa, jossa keittiössä pitää olla oma saarekkeensa, jossa lapset tekevät läksyjään ja jonka yli keittiössä raatava emäntä voi viihdyttää vieraitaan. 

Jokainen voi tahollaan miettiä, onko Jillianin remppakohteen ongelma jo etukäteen tiedossa käsikirjoittajilla. Tietääkö remonttia teettävä pari jo etukäteen, että budjetillaan he saavat vain tietyn määrän remppaa? Silti heille keksitään alkuun useampia remontoinnin kohteita, joista he "joutuvat luopumaan", vaikka eivät alunperin odottaneetkaan saavansa niitä.

Lue myös: Kommentti: Remppaohjelmat toistavat tuttua kaavaa – lopussa kaikki kodit muistuttavat toisiaan

Onko alusta lähtien selvää, että Toddin ehdottamista kohteista vähintään kaksi-kolme ensimmäistä eivät kelpaa perheelle alati toistuvan etäisyys- tai hintasyyn takia? 

Vai onko ihan kaikki yhtä täsmälleen samalla tavalla käsikirjoitettua suurta teatteria? Isolta osin varmasti.

Onko tällä sisällön ärsyttävällä lähes sanasta sanaan toteutuvalla toistuvuudella sitten merkitystä? Tavallaan on itselleni, koska siitä kirjoitan, mutta tavallaan ei, koska Remppa vai muutto on silti yksi lempiohjelmistani. 

Tai sitten voi katsoa Remppa vai muutto Suomi. Tähän itkunauruemoji. 

Jupe Tuomola on tuottaja, käsikirjoittaja, esiintyjä ja nuortenkanava Inezin sisältöjohtaja. Jupe pureutuu viikoittain mediamaailman koukeroihin ja ilmiöihin erityisesti televisiokulmalla.

02.06.2022 15:15 | Teksti: Jupe Tuomola | Kuvat: Beyond Entertainment Limited

Seuraa meitä somessa