Näkökulma: Alfa TV vaihtoi Jeesuksen Hjallikseen, mutta eurot eivät seuranneet – mitä tapahtui?

Noin pari viikkoa sitten uutisoitiin AlfaTV:tä pyörittävän Brilliance Communications Oy:n talousvaikeuksista. Yhtiön yksityisiltä sijoittajilta keräämä noin kolmen miljoonan euron rahoitus on hassattu, ja kanava pyörii nyt velkarahalla.
Sijoittajien joukossa oli tunnettuja suomalaisia, kuten AlfaTV:llä omaa ohjelmaa vetävä Hjallis Harkimo, entinen kokoomuspoliitikko Kimmo Sasi ja julkkisyrittäjä Toivo Sukari.
Yhtiön konkurssiriski on tällä hetkellä suuri. AlfaTV:n operatiivinen johtaja Vesa Halonen kertoi Helsingin Sanomien haastattelussa, että yhtiö neuvottelee parhaillaan uusista rahoituskuvioista, jotta kanavan toimintaa saisi jatkettua suunnitellulla tavalla.
Ei ole salaisuus, että AlfaTV pyrkii edistämään oikeistokonservatiivisia arvoja. Kanavan pääomistaja on kristillinen lähetysjärjestö IRR-TV, ja suuri osa kanavaan sijoittaneista julkkiksista on keski-ikäisiä liikemiehiä, jotka haluavat televisioon lisää ”erilaisia näkökulmia”.
Toisin sanoen he haluavat ajaa omaa agendaansa. Taustalla on pinttynyt käsitys media-alan vihervasemmistolaisuudesta, johon oikeistolaiset liikemiehet eivät samaistu.
Sijoittajien harmiksi näyttää siltä, ettei heidän ideologiansa mukainen sisältö kuitenkaan houkuttele mainostajia.
Pirstaloituneessa mediakentässä lineaarinen televisio on yhä ensisijaisesti massamedia. Nimensä mukaisesti se siis tavoittaa massaa, kuten Maikkarin ärsyttävässä mainossloganissa sanotaan.
AlfaTV on maalannut itsensä nurkkaan tavoitellessaan massamediavälineen kautta liian spesifiä kohderyhmää. Vaikka kanava on pyristellyt irti kristillisestä imagostaan, on sen jatkossa lavennettava arvolinjauksiaan – tai pyrittävä edes vähän peittelemään poliittista agendaansa – jos se mielii visionsa mukaisesti yltää Suomen kolmanneksi suurimmaksi kaupalliseksi tv-kanavaksi.
Mieskoomikot solvaavat porukalla Ina Mikkolaa tv:ssä - törkeä kommentti saa keskisormen nousemaan