Ohjaaja Alli Haapasalo iloitsee elokuvansa saamasta vastaanotosta.
– Reaktiot ovat olleet todella vahvoja ja emotionaalisia. Moni nuori on sanonut nähneensä itsensä valkokankaalla ensimmäistä kertaa, Alli iloitsee.
Elokuvaa on kiitelty varsinkin siitä, ettei se alleviivaa tyttöjen välistä seksuaalisuutta, vaan käsittelee sitä osana normaalia rakkaustarinaa.
– Minulle oli tärkeää, ettei hahmoja häpäisty tai asetettu vaaraan missään vaiheessa. Teinielokuvissa päähenkilöitä katsotaan usein alaspäin. Minä halusin katsoa heitä suoraan silmiin ja kuvata heidän tunteitaan mahdollisimman rehellisesti. Halusin lopputuloksen tuntuvan enemmän elämältä kuin elokuvalta.
Haapasalo lähti mukaan tarinan kehittelyyn jo 2014, jolloin käsikirjoittajat Ilona Ahti ja Daniela Hakulinen lähettivät hänelle ensimmäisen juonihahmotelman.
– En ollut vielä ohjannut ensimmäistä pitkää elokuvaani Syysprinssi. Ideoimme yhdessä tarinaa, josta he tekivät vuosien mittaan useita käsikirjoitusversioita. Tärkeintä oli löytää tasapaino, jossa kaksi juonta ja kolme päähenkilöä kohtaavat ja sekoittuvat. Matka on ollut pitkä, jonka aikana olemme kaikki tulleet äideiksi, Alli paljastaa.
Myös roolitusta tehtiin huolella. Käsikirjoitus ei määritellyt tyttöjen ulkonäköä, joten Haapasalo koekuvasi useita näyttelijöitä ennen kuin rooleihin valittiin Aamu Milonoff, Eleonoora Kauhanen ja Linnea Leino.
– Tarvitsimme kolme lahjakasta ja karismaattista näyttelijää. Se ei kuitenkaan riittänyt, vaan näiden piti muodostaa myös täydellinen bändi. Jossain vaiheessa tajusin, että he ovat lisäksi luonteeltaan lähellä roolihenkilöitään.
Lue myös: Elokuva-arvostelu: Tytöt tytöt tytöt menee täysillä päin tunteita
Allin mukaan nuorisoelokuvat ovat usein nostalgisoituja tai väkisin väännettyjä.
– Nostalgisointiin sortuvat etenkin omaa ikäpolveani edustavat keski-ikäiset ohjaajat. Toisaalta jotkut nuorisoelokuvat yrittävät olla hirveän trendikkäitä ja mielisteleviä. Omaa nuoruuttani leimasi jatkuva ironisuus, mikä ei enää puhuttele nykynuoria. Heillä on täysin eri ongelmat ratkottavanaan. Puhuinkin kuvaaja Jarmo Kiurun kanssa eräänlaisesta uusviattomuudesta, minkä halusin välittyvän myös kuvauksen kautta. Hioimme ilmavaa tyyliä pitkään. Vaati paljon työtä saada se näyttämään niin aidolta ja välittömältä.
Haapasalo halusi elokuvaan myös vahvan soundtrackin, jonka kappaleita etsittiin pitkään ja huolella. Apuna toimi Jussi-palkittu ohjaaja-käsikirjoittaja Jan Forsström.
– Halusin mennä suoraan päin tunteita myös musiikin avulla, enkä pidätellä mitään. Kysymys on kuitenkin teineistä, jotka eivät ole hienovaraisia. Näiden tunteet ovat stadionin kokoisia, ja musiikin pitää kuvastaa sitä!
Alli kertoo kehittelevänsä parhaillaan peräti kahta uutta pitkää elokuvaa.
– Ne ovat molemmat naispäähenkilövetoisia tarinoita, joista toinen sijoittuu nykypäivään ja toinen sadan vuoden päähän menneisyyteen. Teemat ovat molemmissa yhtä relevantteja.
Tytöt tytöt tytöt on lisännyt kiinnostusta Allia kohtaan kansainvälisten rahoittajien suunnalta.
– Periodielokuvaa on kehitelty jo pitkään. Se on kallis osatuotanto, joka vaatii paljon rahaa. Kiitos nyt saadun kansainvälisen huomion, olen käynyt kiinnostavia neuvotteluja ulkomaisten tuottajien kanssa.
Lue myös: Hellraiserista Fucking Åmåliin – kotimaisten ohjaajien suosikit yllättävät ja ilahduttavat