Brother Christmas myy verkossa t-paitoja hyväntekeväisyyteen, vaikka rahankeräyslupa laitettiin jäihin – verkkokaupalta erikoinen vastaus toimittajan kysymyksiin rahojen kohtalosta!

Seiska uutisoi viime viikolla, että rikostutkinnan kohteena olevan Brother Christmasin, eli Ari Koposen, 36, Brother Christmas ry:n rahankeräyslupahakemus on jäädytetty yhdistykseen kohdistuvan rikostutkinnan ajaksi.
Koponen on kuitenkin jatkanut hyväntekeväisyystoimintaansa. Syyskuussa Koponen alkoi myydä Facebook-sivuillaan t-paitoja ja rannekkeita, jotta yhdistys saisi rahaa. Rahankeräyslupaa tarvitaan ainoastaan vastikkeettomaan rahankeräykseen.
Rannekkeita Koponen myy suoraan Facebook-päivityksissä, joissa ilmoitetaan Brother Christmas ry:n tilinumero ja pyydetään kirjoittamaan toimitusosoite tilisiirron viestikenttään. T-paitojen kohdalla ohjataan vaateverkkokaupan nettisivuille.

Kaikissa Brother Christmasin Facebook-päivityksissä on yhä aina kertomus ihmisistä, joita yhdistys auttaa ja lopuksi mainitaan mahdollisuus ostaa paita tai ranneke.

Päivitykset antavat ymmärtää, että tuotot menevät hyväntekeväisyyteen, mutta suoraan sitä ei sanota. Eikä myöskään mitään yksityiskohtia tuottojen käyttötarkoituksista.
– Apuanne tarvitaan ja mukaan pääset ostamalla Brother Christmas paita tai ranneke alla olevilla tiedoilla, Ari Koponen kirjoitti viime viikolla päivityksessä, jossa hän kertoi vieneensä apua kolmelle yksin asuvalle vanhukselle.
Seiska otti yhteyttä t-paitojen myynnin hoitavaan Purewaste-verkkokauppaan. Pyysimme vastauksia muun muassa seuraaviin kysymyksiin: Mikä osuus t-paitojen myynnillä tehdystä voitosta päätyy Brother Christmas ry:lle? Millä tavoin tilitys hoidetaan? Maksetaanko summa suoraan Brother Christmas ry:n tilille?
– Brother Christmas ry:n paitaa myydään sivuillamme rajatun ajan ennakkomyynti periaatteella. Yhteistyömme perustuu samalle toiminnalle ja arvoille kuin muissakin yritys ja yhdistys yhteistöissä. Me myymme asiakkaalle tuotteet meidän kiinteällä b2b listahinnalla ja loppu, eli tuotto jää asiakkaalle. Olemme iloisia voidessamme palvella ja edistää ekologista ajattelua ja kulutustottumuksia yritysten, yhdistysten ja yhteisöjen avulla. Myös hyväntekeväisyys on yksi yhtiömme arvoista ja tuemme mielellämme apua tarvitsevia niin kotimaassa kuin ulkomailla useiden eri projektien ja toimintojen kautta, yritys vastasi kysymyksiin sähköpostissa.
Jostain syystä sitä yritys ei halua kertoa, onko asiakkaana Brother Christmas ry vai Koposen oma Tukkukauppias Koponen -toiminimi.