Tätä Jari-Matti Latvala katuu – ”Siihen sunnuntaiaamuun en enää pääse takaisin”

Menneeseen ei pääse takaisin, vaikka haluaisikin, Latvala pohtii Seiskan haastattelussa.
Jari-Matti Latvala, 40, lukeutuu suuriin suomalaisiin rallitähtiin.
Videolla Jari-Matti esittelee kotikulmiaan Seiskalle:
Aivan korkeimmalle legendojen korokkeelle hänellä ei kuitenkaan ole asiaa. Syy on selvä: maailmanmestaruus jäi Jari-Matilla haaveeksi.
Vaikka lähellä se kyllä oli. Komealla urallaan peräti 18 MM-rallia voittanut Jari-Matti venyi MM-sarjassa kolmesti hopealle, kahdesti myös kolmanneksi.
Mutta mestaruutta hän ei saavuttanut koskaan.

Kohtalokas keskeytys
Jari-Mattia on jäänyt harmittamaan erityisesti MM-rallikausi 2014, jolloin töysäläisellä oli kaikki mahdollisuudet himoittuun mestaruuteen.
Kenties lähimpänä Latvala oli elokuun lopulla Saksassa, jossa hän oli hurjastelemassa uransa ensimmäiseen asvalttirallin voittoon.
Näin jälkikäteen ajatellen silloin 2014 kaikki oli omissa käsissä.
Suomalainen johti kilpailua lähes minuutilla, kunnes töpeksi ja ajoi ylhäisessä yksinäisyydessään kärkipaikalta ulos.
Kiusallinen keskeytys romutti samalla MM-haaveetkin.
– Näin jälkikäteen ajatellen silloin 2014 kaikki oli omissa käsissä, Jari-Matti huokaa Seiskalle.

Liian kovilla kierroksilla
Jari-Matti uskoo, että Wikipedia-artikkelit ja historiankirjat näyttäisivät tänä päivänä erilaisilta, jos hän olisi pystynyt pitämään päänsä kylmänä Saksassa 2014.
– Silloin ei vain kerta kaikkiaan ollut malttia. Jos olisin vain ymmärtänyt kokonaistilanteen ja osannut hieman himmailla… hän hakee sanojaan.
– Niin, lopputulos olisi varmasti erilainen.
Mikäli nyt tallipäällikkönä katselisin itseäni nuorena Jari-Mattina Saksan aamuhuollossa 2014...
Jari-Matti ymmärsi myöhemmin käyneensä tuolloin aivan liian kovilla kierroksilla.
– Mikäli nyt tallipäällikkönä katselisin itseäni nuorena Jari-Mattina siellä Saksan aamuhuollossa 2014, olisin kyllä rauhoitellut häntä aika paljon.
– Mutta siihen sunnuntaiaamuun en enää pääse takaisin. Vaikka kuinka haluaisinkin kääntää aikaa taaksepäin.

Huonon tuurin mestari?
Jari-Matti tullaan aina muistamaan rallikuskina, joka paahtoi parhaimmillaan käsittämättömän kovaa vauhtia – mutta joka myös keskeytti monesti.
Se olisi ollut sitä meikäläisen tuuria.
Mukana oli myös huonoa tuuria. Jari-Matti joutui jättämään leikin kesken toisinaan hyvinkin pienten kolhujen seurauksena.
– On sitä naurettukin, että jos Sebastien Ogier kävi ojassa ja häneltä meni siinä vähän vanne rikki, niin Jari-Matilla koko auto olisi pyörinyt katon kautta ympäri ja mennyt aivan romuksi, hän hymähtää.
– Se olisi ollut sitä meikäläisen tuuria.

”Sellaista se on”
Toisaalta Jari-Matti ajattelee, että jokaisella rallikuskilla on vakiomäärä menestykseen tarvittavaa onnea.
– Mutta missä vaiheessa se tuuri tulee ja miten se käytetään, sitä ei voi kukaan päättää.
– Itselläni oli tuuria uran alkupuolella, loppupuolella ei niinkään. Silloin sitä olisi tarvittu eniten, mutta sellaista se on.

Oppi kantapään kautta
Jari-Matti kertoo oppineensa tarvittavaa malttia vasta myöhemmällä iällään. Toyotan tallipäällikkö ajaa nykyään historic-rallin EM-sarjaa.
– Meillä oli Tshekin-osakilpailussa ongelmia turbon kanssa. Siksi kartturi ehdotti, että ajaisimme yhden erikoiskokeen vähän rauhallisemmin.
Nuorempana olisin varmasti vetänyt vain kaasu pohjassa.
– Nuorempana olisin varmasti vetänyt vain kaasu pohjassa ja auto olisi hajonnut siihen, Jari-Matti hymähtää.
– Mutta nyt oli malttia ajella puolella kaasulla erikoiskokeen loppuun ja odottaa, että päästään huoltamaan auto kuntoon. Tiedän, etten varmasti olisi kyennyt moiseen parikymppisenä!
