Jestas! Tässä on Jari-Matti Latvalan siviiliauto – suorat sanat ”sähkövispilöistä”

Rallimiljonäärin menopeli on todellinen öky-luxus-Lexus.
Jari-Matti Latvala tarjoaa herrasmiehenä autokyytiä Seiskan reportterille ja kuvaajalle.
Katso videolta, millainen on Jari-Matin luksus-Lexus:
Ollaan rallitähden kotimaisemissa Tuurissa, Etelä-Pohjanmaan sydänmailla. Jari-Matti kyydittää lehtimiehiä ympäri piskuista pitäjää.
Matkaa taitetaan rallimiljonäärin mörssärimäisellä menopelillä: Lexuksen RX 500:lla, joka on silmiä hivelevän hieno – ja kallis – katumaasturi.
Ne kaksi elementtiä meikäläinen tarvitsee myös siviiliautossa.
Lähes 150 000 euroa maksava Toyotan täyshybridi on varusteltu bensaturbolla. Syvänsinisen konepellin alla laukkaa 400 hevosvoimaa.
– Rallissa paras vetotapa on neliveto ja turbo. Ne kaksi elementtiä meikäläinen tarvitsee myös siviiliautossa, Jari-Matti myhäilee ja painaa pedaalia.

Raskas kaasujalka
Jari-Matti kääntelee kyläteillä melko rivakasti rattia. Kiihdytykset ja käännökset ovat nopeita, samoin jarrutukset.
Nopeusrajoituksia kuitenkin noudatetaan. Fiilis on kuitenkin se, että aivan kuin kyseessä olisi Tuurin oma erikoiskoe!
Olenhan mä saanut ylinopeussakkoja vuosien saatossa.
– Olenhan mä saanut ylinopeussakkoja vuosien saatossa. Turha sitä on kiistää. Välillä on vähän liian kiire, Jari-Matti tunnustaa.
Hän myöntää olevansa huono siinä, mihin moni muukin kuljettaja kompastuu: varaamaan riittävästi aikaa matkanteolle. Silloinhan ei tulisi kiire.
– Se on tosi vaikeaa. Sitä en meinaa oppia millään.

Neliveto se olla pitää
Auto on Jari-Matille ennen kaikkea työkalu. Tärkeintä ovat menopelin ajettavuus ja ominaisuudet. Myöskään ulkonäköä ei sovi unohtaa.
Neliveto on oltava ehdottomasti.
– Ensimmäinen asia on auton ominaisuudet. Eli neliveto-turbo! Neliveto on oltava ehdottomasti. Ja se, että kaasun vastaavuutta löytyy, rallitähti luettelee.
– Sen jälkeen tulee totta kai väri – että auton hyvän värinen. Tietysti silläkin on väliä, miltä auto muutoinkin näyttää. Mutta ajo-ominaisuuksista lähdetään liikkeelle, Latvala korostaa.

Ei lämpene sähköautoille
Kovan luokan rattimies kiusaantuu kysyttäessä, mitä hän ajattelee sähköautoista. Onhan hän juuri luetellut nauttivansa suuresti tuhdista bensakoneesta.
Moottoriurheilu vaatii sen, että on oikeat moottorit.
– Sanon tämän suoraan: sähköautot eivät ole mun juttuni. Hybridi-autot ovat vielä ihan jees… Jari-Matti rykäisee.
– Moottoriurheilu vaatii sen, että on oikeat moottorit. Synteettiset polttoaineet kehittyvät koko ajan ja vetykin on tulossa, eli pystytään ajamaan ilman päästöjä myös polttomoottoreilla.
