Jari-Matti Latvala investoi satojatuhansia euroja – ”Siksi minulla ei ole tyttöystävää”

Rallitähti pyörittää Pohjanmaalla mykistävää automaailmaa.
Tuuri tunnetaan kuuluisasta kyläkaupastaan, mutta aivan sen kupeessa komeilee häkellyttävän monipuolinen rallimaailma.
Videolla Jari-Matin rallimuseo:
Vain kivenheiton päässä Vesa Keskisen ostosimperiumista sijaitsee rallitähti Jari-Matti Latvalan automuseo.
Sinne kuljetaan Jari-Matin oman rallikahvilan kautta. Sen tiskin ohi kävellessään rallitähti pyytää myyjältä tuoretta sumppia – ja sitä järjestyy kädenkäänteessä.
Jos Vesa on kyläkaupan kuningas, Jari-Matti on Tuurin ralliprinssi.
Jos Vesa on kyläkaupan kuningas, Jari-Matti on ralliprinssi Tuurin omintakeisessa valtakunnassa.
– Hehe. Kai sen niinkin voi muotoilla, Jari-Matti hekottelee Seiskalle.


Upea rallimuseo
Jari-Matin ja tämän Jari-isän museo on vaikuttava kokonaisuus. Kaiken kokoisia ja näköisiä ralliautoja on edustettuna useilta eri vuosikymmeniltä.
Ihmeteltävänä on myös aito WRC-tykki. Onpa esillä pieni lokariautokin, jolla Jari-Matti aloitti ralliharrastuksensa.
– Tästä se kaikki lähti liikkeelle. Aloin ajamaan tällä 4-vuotiaana isäni yrityksen pihassa, Jari-Matti muistelee.
Rallin Suomen mestaruuden voittanut Jari Latvala on hänkin piinkova rallimies.


Märkä päiväuni
Museon perällä, suljettujen ovien takana levittäytyy jokaisen rallipojan ja autonrassaajan märkä päiväuni.
Kyseessä on valtava rallipaja täynnä erilaisia laitteita ja koneita. Satojatuhansia euroja maksanut kompleksi valmistui vuonna 2019.
Kyseessä on käytännössä täysiverinen kilpa-autotalli.
– Rakennamme täällä autoja asiakkaille ja pidämme samalla omat automme iskussa, Jari-Matti selostaa.
– Joku sanoo tuotantolaitokseksi, minä kutsun tätä rallipajaksi. Kyseessä on käytännössä täysiverinen kilpa-autotalli.

Steriili kuin sairaala
Latvalan rallipaja ei todellakaan mikään bensalenkkareiden työmaa, jossa öljyä on roiskunut sinne tänne.
Sairaalamaisen steriili miljöö on niin uskomattoman siisti, että reportterin tekisi mieli ottaa kengät pois jalasta.
Meillä on samat standardit kuin Toyotallakin.
– Kilpa-autojen rakentelu on steriiliä hommaa. Jos osiin eksyy yksikin metallinpala tai edes pölyhiukkanen, ne voivat aiheuttaa ongelmia herkkien autojen toimintaan.
– Sama se on Toyotallakin. Jos joskus eksyt heidän tehdastalliinsa, niin huomaat, että paikat ovat viimeisen päälle puhtaat. Meillä on sama standardi, japanilaistallin tallipäällikkö selostaa.

Tulostaa itse osia
Rallipajan nurkassa komeilee massiivinen ja kallis 3D-tulostin. Sen Jari-Matti keksi hankkia koronavuonna 2020.
Päätin alkaa valmistaa niitä itse.
– Tulostamme sillä osia ralliautoihin. Siitä se oikeastaan lähtikin, kun kaikkia tarvittavia muoviosia ei ollut saatavilla – päätin alkaa valmistaa niitä itse.
– Sitten innostuin tästä printteristä niin, että paneuduin siihen oikein kunnolla. Nykyään tulostelemme kaikenlaista myös asiakkaillemme.


Siksi sinkkumies
Eikä siinäkään vielä kaikki. Rallimuseosta löytyy toinenkin kerros, joka on vuorattu täyteen Jari-Matin rallisaavutuksia: ajoasuja, mitaleja, pokaaleja…
Yläkerroksessa sijaitsevat myös vuokrattavat majoitustilat, suuret edustustilat sekä sauna, johon mahtuu vaikka jääkiekkojoukkueellinen löylyttäjiä.
Tämä on se syy, miksei minulla ole tyttöystävää.
Kun vielä ulkoa löytyy lasten liikennepuisto ja kesäkahvila, on esitettävä ilmeinen kysymys:
Miten Toyotan tallipäälliköllä riittää aika tähän kaikkeen?
– Nii-in, sinäpä sen sanoit, Jari-Matti nauraa reportterille.
– Tämä on se syy, miksei minulla ole tyttöystävää. Nyt ymmärrät, kun näet tämän kaiken – kaikki liikenevä aikani kuluu täällä rallimaailmassani.
