Martina Aitolehden tuore HappyFlops-mainos kummastuttaa: "Money talks"

Martina Aitolehden keskiviikkoinen somemainos kyseenalaisista muovisandaaleista ihmetyttää.
Hyvinvointivalmentaja Martina Aitolehti, 41, julkaisi keskiviikkona (12.6.) videomainoksia kyseenalaista julkisuutta saaneista HappyFlops-sandaaleista.
Martina esittelee Instagramin tarinat-osiossa someseuraajilleen "markkinoiden mukavimmat släbärit". Videolla hän pyörittelee käsissään valkoisia muovisandaaleja, jotka ovat ruotsalaismerkki HappyFlopsin brändäämät kengät.
- HappyFlops on auttanut monia asiakkaita, joilla on huonot nivelet: Tiesitkö, että yli 30% ympärilläsi olevista ihmisistä kärsii nivelongelmista? Jos olet yksi heistä, voit kokeilla HappyFlopseja nivelongelmien oireiden helpottamiseksi, Martina kirjoittaa.
Urheiluvalmennuksiakin kauppaava Martina vannoo, että HappyFlops-sandaalit ovat niin mukavat, että niitä ei halua ottaa pois jalasta.
- Mä väitän, että HappyFlops on sellainen tuote, mikä pitää löytyä jokaisen kotoa! hän huudahtaa.
Seuraavalla videolla Martina on kuvannut itseään käppäilemässä sandaaliensa kanssa erilaisilla alustoilla, niin ulkona kuin sisälläkin.
HappyFlopsien kyseenalainen maine ei liitykään varsinaisesti niiden mukavuuteen vaan siihen, miten kenkiä myydään ja brändätään vastuullisena ja monien julkisuudestakin tuttujen henkilöiden kauppaamina ihmekenkinä.
Seiska uutisoi aiheesta ensimmäisenä tiistaina (11.6.), jonka jälkeen myös Helsingin Sanomat tarttuivat pinnalla olevaan keskusteluun.
Muun muassa somevaikuttaja Outi Pyy kertoo omalla Instagram-tilillään, kuinka ruotsalainen kauppa syytää rahaa vaikuttajille tuodakseen markkinoille vastuutonta halpatavaraa. Hän kutsuukin HappyFlops-merkin kenkiä "ruotsalaisten uudelleenbrändäämäksi kiinaroskaksi".
- HappyFlops ei ole vastuullinen toimija. Heidän kauppa on täynnä epämääräisiä terveysväittämiä, valmistusmaatietoja ei löydy, sertifikaateja ei ole, vastuullisuussivua ei ole jne. Älkää ostako niitä. Edes jalkaterapeutti ei suosittele. Eikä tuotteen kemikaaliturvallisuudesta ole takeita. Näitä kun käytetään yleensä suoraan iholle, Outi kirjoittaa tuoreessa julkaisussaan.
Seiskan julkaiseman uutisen jälkeen ainakin juontaja Maria Veitola pahoitteli somessaan julkisesti tekemäänsä mainoskampanjaa HappyFlopseista. Tämän jälkeen tieto ruotslaisbrändin kengistä ja niiden epäeettisyydestä on levinnyt kulovalkean tavoin yhä laajemmille yleisöille.
Tämä on yksi syy sille, miksi Martina Aitolehden tuore kenkäkampanja on saanut ihmiset nostelemaan kulmakarvojaan.
- Ei seuraa uutisia. Ja varmaan maksettu tuplasti. Vähät välittää mistään, eräs täräyttää keskustelupalvelu Jodelissa.
- Onpa jotenkin noloa, että ei ole vissii yhtään seurannut kohua ja heti tänään mainostaa, toinen kummastelee.
- Money talks, kolmas arvioi.
Alla Outi Pyyn julkaisema päivitys HappyFlopseista: