Haksahditko julkkisten mainostamiin HappyFlopseihin? Somevaikuttaja paljasti karun totuuden jalkineista

Haksahditko julkkisten mainostamiin HappyFlopseihin? Somevaikuttaja paljasti karun totuuden jalkineista

Moni Suomi-julkkis hehkuttaa kesäjalkineita massiivisessa mainoskampanjassa.

Mainos
Mainos päättyy

Sosiaalisessa mediassa ei voine välttyä Suomi-julkkisten mainoksilta, joissa he hehkuttavat muovisia, värikkäitä HappyFlops -sandaaleja. 

Mukana sandaalihekumassa ovat olleet ainakin Janni Hussi, Vappu Pimiä, Jutta Larm, Maria Veitola, Eevi Teittinen, Johanna Harlin ja Sami Kuronen.

Sandaaleja myydään noin 30 euron hintaan. Ihan samalta näyttäviä kenkiä kaupitellaan kiinalaisessa halpakauppa Temussa noin kolmen euron hintaan.

Tekstiilien vastuullisuuteen ja tekstiilikierrätykseen erikoistunut somevaikuttaja Outi Pyy on julkaissut sometilillään kattavan selvityksen HappyFlopsien epäeettisyydestä.

Mainos
Mainos päättyy

Hän nimeää HappyFlopsit "ruotsalaisten uudelleenbrändäämäksi kiinaroskaksi".

Outin mukaan ruotsalainen kauppa syytää rahaa vaikuttajille tuodaksen markkinoille vastuutonta halpatavaraa.

- Mielikuvaa tuotteen paremmuudesta, laadusta ja trendikkyydestä haetaan julkisuuden tuttujen kasvojen ja tyylin ammattilaisten kautta. Voiko tuote olla huono, jos 50 suositua vaikuttajaa kaikki mainostaa sitä? Voi, Outi summaa.

Hän muistuttaa, että aggressiivista somemainontaa tehdään harvoin vastuullisille brändeille, joten brändin taustoja kannattaa tarkistaa tutusta suosittelijasta huolimatta.

Eivät ole terveyskenkiä

- HappyFlops ei ole vastuullinen toimija. Heidän kauppa on täynnä epämääräisiä terveysväittämiä, valmistusmaatietoja ei löydy, sertifikaateja ei ole, vastuullisuussivua ei ole jne. Älkää ostako niitä. Edes jalkaterapeutti ei suosittele. Eikä tuotteen kemikaaliturvallisuudesta ole takeita. Näitä kun käytetään yleensä suoraan iholle, Outi kirjoittaa.

Mainos
Mainos päättyy

Outi peräänkuuluttaa vastuullisuutta vaikuttajilta ja pr-toimistoilta.

- Tarkistakaa pliis brändien taustat ja väittämät. Mulle voi aina laittaa viestiä ja kysyä tekstiilialan vastuullisuusasiantuntijan ajatuksia. Autan mielelläni, koska en halua, että tämän kaltaiset halpabrändit saavat vaikuttajien kautta uskottavuutta rahalla ilman perusteita. Seuraajanne käyttävät rahansa muuten roskaan, Outi summaa.

Outi sivaltaa myös julkkiksia, jotka ovat lähteneet mukaan mainoskampanjaan.

- Tähän HF-kampanjaan on osallistunut kymmeniä suomalaisia vaikuttajia ja julkisuuden henkilöitä. Kaikki eivät ole varmaankaan selvittäneet kunnolla millaista firmaa mainostetaan, mutta joitakin ei varmaan edes kiinnosta. Silti, jos laitatte ko. henkilöille kampanjasta palautetta DMnä, olkaa kommenteissanne asiallisia. JA HF MAINOKSIA EI KANDE KOMMENTOIDA. Se lisää vain mainoksen näkyvyyttä. Palaute ja neg kommentit aina yksityisviesteillä, Outi ohjeistaa.

- Monilla vaikuttajilla on taustalla viestintä- tai PR-toimisto, joka näitä brändejä heille ehdottaa. En tiedä millä hemmetin argumenteilla näitä on julkkiksille myyty, koska ihan perusgooglaaminenkin olisi selvittänyt että kyseessä on halpatavara. Jos olisin yksi noista näitä mainostaneista tyypeistä, antaisin omalle vaikutajatoimistolle kipakkaa palautetta että tekisivät taustaduunit paremmin ja vetäisin kamppiksen pois. Jos siis heitä vastuullisuus kiinnostaa. Kaikkia ei kiinnosta, Outi toteaa.

Keskustelupalstoilla on nuristu myös siitä, että kenkien tilaajilla on ollut suuria vaikeuksia palauttaa tuotetta, jos se ei ole ollut sopiva. Ostajille on jopa sanottu, että heille lähetään uudet kengät ja sopimattomia ei edes tarvitse palauttaa. Tämä kertoo omaa tarinaansa kenkien todellisesta rahallisesta arvosta.

Mainos
Mainos päättyy
Ladataan