Helsingin-kirjeenvaihtaja: Kaija Koo ei joskus keikkaillut festareilla – näin kaikki muuttui

Kukaan ei ole koskaan pyytänyt. Näin Kaija Koo eli Kaija Kokkola vastasi vuonna 2009, kun kahvittelemme sattuman kautta talvisella Keski-Uudellamaalla.
Kukaan ei ole koskaan pyytänyt. Näin Kaija Koo eli Kaija Kokkola vastasi vuonna 2009, kun kahvittelemme sattuman kautta talvisella Keski-Uudellamaalla. Kaija oli tuolloin menneiden vuosien supertähti, jolla toki oli vielä kulttiarvoa heille, jotka pitivät ex-mies Markku Impiön kanssa tehdyistä ikihiteistä. Niin, ja se kysymys oli, että miksi hän ei koskaan keikkaile festareilla.
Tuolloin kukaan ei vielä osannut arvata, mitä tapahtuisi seuraavana vuonna, kun Apulannan ja Katja Ståhlin Päijät-Hämeen Sorto ja Riisto ottaisi Kaijan hoteisiinsa ja syntyisi megahitti Vapaa. Kun Katja ensi kertaa tuli Kaijan luo Tuusulaan, avasi laulaja oven kylpytakissa. Seuraavaksi hän avasi kylpytakin ja paljasti alastoman vartalonsa. Täysin tyypillistä kaijakoota. Tai oikeastaan Kaija Kokkolaa. ”Wau mikä nainen”, Ståhl totesi, ja yhteistyö alkoi.
Uuden kauden aloittanut kappale Vapaa oli jotain uutta ja teki jälleen Kaija Koosta ajankohtaisen ykkösartistin. Loppu onkin historiaa, ja lumipallon lailla edennyt uusi tuleminen eskaloitui kirkkovenelogoineen Warner Musicille.
Muutamissa vuosissa konsertit olivat areenakokoa. Oli syntynyt uusi tuote, jota tiukasti koordinoi ympärillä pyörivä levy-yhtiöhovi suoltaen uutta hittimusiikkia ja vain parhaita medianostoja vain täydellisissä meikeissä.
Tutustuessani Kaija Kokkolaan hän ei kuvia kumarrellut vaan tunki Marianne-karkin takalistoon vedon vuoksi bändikavereiden kanssa tai pieraisi ravintolapöydässä turhan tärkeäksi kokemassaan seurassa. Kaija oli rokkibändien kasvatti ja ennen muuta maailmaa nähnyt ja kovia kokenut ihminen, joka jaksoi riemastua hetken hauskuudesta ja laittaa valot pois meikatessa, koska se teki asiasta jotenkin helpompaa.
Mediassa alkoi kuitenkin näkyä aivan uudenlainen Kaija, joka biletti vain julkkisseurassa ja puhui omasta kuuluisuudestaan, joka oli jo lähestulkoon este julkisten käyttämiselle ja normaalille elämälle. Kiljumishuuma kyllä olikin totta 1990-luvulla, ja ihmiset ovat aina halunneet puhua ongelmistaan tunteidensa tulkille, mutta silti.
Valtavan levy-yhtiöiden, kirjankustantajien ja keikkamyyjien järjestämän huomion jälkeen on päivänselvää, että Seiskassa on joskus paparazzikuva tai juoru. Yleiseen näkyvyyteen verrattuna kuitenkin todella harvoin. Ja kyllä, Kaija saa matkustaa Helsingissä julkisilla ihan rauhassa.
Impiön kanssa tehdystä musiikista kriitikot sanoivat Kaijan kappaleiden muistuttavan liikaa toisiaan. Nyt sama on käymässä jättimäisen levy-yhtiön hoteissa. Tunnettuja fiittaajia löytyy kyllä joka lähtöön ja nuoria poppareita jokaiseen esiintymiseen, jos on tarvis. Mutta missä on taas se aitous? Tai Vapaa-kappaleen kapina ja uusi henki?
Nyt oheistuotekoneisto tuuttaa markkinoille enemmän tuotteita kuin koskaan, ja viimeisteltyä meikkiä ja käsiteltyä kuvaa riittää. Mikä pahinta, juuri samaa kuvastoa kuin kaikilla muillakin ison levyjätin muusikoilla, jotka on pakko tunkea jo samalle kiertueellekin.
Päälleliimatuissa reinonordineissa ja vesaloissa ei enää ollut yhtään samaa raikkautta kuin Kaija Koon uuden tulemisen halvalla ensivideolla, jota tehtäessä todettiin, että Kaija nyt peittää käsivarsien yläosaa, koska ”sairastaa käsiään”. No, Kaijan esiintyjäkarismaa ja ääntä ei kukaan vie kuitenkaan pois, joten ”Hiljaa lammella”, kuten veden äärellä hiljentyvä Kaija tapaa sanoa. Ja upeaa keikkailtaa lauantaina Helsingin Olympiastadionille!

Tilaa Seiska tästä!
Oletko jo tilaaja? Lue tuoreimman Seiskan digilehti lomakkeella.