Katso logo

Lentoturma vaati 298 ihmishenkeä Ukrainassa – tämä askarruttaa suomalaistutkijaa

Lentoturma vaati 298 ihmishenkeä Ukrainassa – tämä askarruttaa suomalaistutkijaa
Air Defense Specialist Veli-Pekka Kivimäki. (Passion Docs Ltd/Vivien Jones)

Malaysia Airlinesin lennon alasapumisen jälkeen Venäjä alkoi levittää disinformaatiota ja vaihtoehtoisia selityksiä onnettomuudelle.

Mainos
Mainos päättyy

National Geographic -kanavalla starttaa uusi kolmiosainen minidokumenttisarja Malaysia Airlinesin tuho Ukrainassa. Dokumenttisarja syventyy Malaysia Airlinesin MH17-lennon alasampumiseen Itä-Ukrainassa 17. heinäkuuta 2014.

Lento katosi tutkasta matkalentokorkeudesta Itä-Ukrainan alueen yllä, jossa oli käynnissä aseellinen konflikti. Tapahtuman jälkeen Venäjän viranomaiset alkoivat levittää disinformaatiota sekä esittivät vaihtoehtoisia selityksiä.

Riippumattomat tutkijat alkoivat keräämään ja tutkimaan sosiaalisesta mediasta löytyviä kuvia ja videoita. Brittijournalisti ja bloggaaja Eliot Higgins muodosti tutkijoista tutkivan journalismin verkoston Bellingcatin.

Mainos
Mainos päättyy

Suomalainen Veli-Pekka Kivimäki on yksi Bellingcatin alkuperäisjäsenistä. Hän oli selvittämässä Ukrainan lentoturmaa.

– Olin seurannut Ukrainan tilannetta jo vuodesta 2013, ja erityisen aktiivisesti sen jälkeen kun Venäjä miehitti Krimin vuonna 2014, Veli-Pekka sanoo National Geographicin tiedotteella.

Tuhoutuneen koneen runko hangaarissa.
Tuhoutuneen koneen runko hangaarissa.

Kun yhteys koneeseen katkesi, sen lentokorkeus ja sijainti olivat ensimmäiset merkit tutkijalle siitä, ettei kyseessä ollut tavanomainen lento-onnettomuus.

– Keräsimme tietoa verkosta ja pyrimme selvittämään sen luotettavuutta. Erityisesti keskityin lentokoneen osien tutkimiseen ja siihen, mitä ne kertoivat siitä, miten kone ammuttiin alas, Veli-Pekka kertoo.

– Epätietoisuutta oli paljon, mutta osien analyysi auttoi selvittämään mahdollisia syitä. Tiedon löytäminen ja sen analysointi oli aikaa vievää puuhaa. Arvioisin, että tutkimukseen meni satoja tunteja työtä, useiden kuukausien ajan, hän lisää.

Mainos
Mainos päättyy

Veli-Pekan mukaan tutkinnan onnistumisen keskeinen tekijä oli tutkijoiden yhteistyö. Verkosto koostui eri asiantuntijoista, joilla oli eri näkökulmia. Materiaalit pystyttiin todentamaan laajan verkoston vuoksi paremmin.

– Tämä osoitti, mitä avointen lähteiden tutkinta voi saavuttaa. Sosiaalisen median hyödyntäminen tutkinnassa oli uraauurtavaa ja täydensi virallisten tutkijoiden selvityksiä, koska selkeyttä tapahtumiin pystyttiin luomaan nopeammin, Veli-Pekka pohtii.

– Totuus olisi varmasti tullut ilmi ilman tätäkin, mutta työ, jonka teimme, toi lisäarvoa tapahtumien kulun selvittämisessä.

Suomalaisinsinööri Veli-Pekka Kivimäki toimi Bellingcatissa aktiivisesti vuosina 2014-2016.
Suomalaisinsinööri Veli-Pekka Kivimäki toimi Bellingcatissa aktiivisesti vuosina 2014-2016.

Yhteensä 298 ihmistä menetti henkensä traagisessa alasampumisessa. Vaikka viralliset tutkinnat ovat selvittäneet huolellisesti tapahtumien kulun, jäi yksi seikka kaivertamaan Veli-Pekkaa.

– Tämä oli valtava inhimillinen tragedia. Meille oli tärkeintä myös käsitellä aihetta sensitiivisesti ja huolellisesti, uhrien muistoa kunnioittaen. Tapahtumien kulku on jo selvä, mutta oikeudenkäynnistä ja tuomioista huolimatta ketään ei ole edelleenkään saatu tästä tragediasta vastuuseen.

Mainos
Mainos päättyy

Malaysia Airlinesin tuho Ukrainassa -dokumenttisarja National Geographic -TV-kanavalla maanantaina 24. ja tiistaina 25. helmikuuta.

Mainos
Mainos päättyy
Ladataan