Katso logo

Anneli Saulista tuli tahtomattaan seksisymboli - ikävät vaikutukset omaan seksuaalisuuteen

Anneli Saulista tuli tahtomattaan seksisymboli - ikävät vaikutukset omaan seksuaalisuuteen
Annelin aika, Anneli Sauli. 2024.

Annelin aika -dokumenttielokuva kertoo edesmenneen leffatähden huikean elämäntarinan.

Mainos
Mainos päättyy

– En kestä harmoniaa. Olen niitä ihmisiä, joiden elämässä täytyy aina olla jokin roso, jokin kitka. Harmonia on minulle liian makea olotila, hedelmätön, syrjässä elämästä, ei oikein elämää ollenkaan, näyttelijä Anneli Sauli totesi 1990-luvun alussa ilmestyneessä elämäkerrassaan.

Tuohon lausahdukseen kiteytyy myös Ylellä maanantaina 21.4. esitettävä Saara Cantellin ohjaama dokumenttielokuva Annelin aika.

 

Se on paljon enemmän kuin henkilökuva yhdestä suomalaisen elokuvahistorian ikonisimmista filmitähdistä. Se on  yhteiskunnallinen, etenkin naisen asemaa kriittisesti tarkasteleva ajankuva.

Mainos
Mainos päättyy

Annelin elämässä oli rosoa ja kitkaa lapsesta lähtien. Pyhäjoella Yppärin kylässä elokuussa 1932 syntynyt isätön lapsi erosi ikäisistään.

– Varmasti vaistosin jo pienenä, että syntymääni liittyi jotain salamyhkäistä, mutta mustalainen tajusin olevani vasta, kun kansakoulussa huudettiin, että toi on mustalainen. Siitä pitäen mustalaisuutensa sai kyllä tuta, Anneli muisteli.

Isäänsä Valdemar "kaunis Valte" Schwartzia Anneli ei koskaan tavannut, eikä Salli-äiti kertonut miehestä halaistua sanaa. 

Anneli 10-vuotiaana. – Sota katkaisi lapsuuden, mutta en voi sanoa, että se olisi minulta lapsuutta riistänyt, Anneli on sanonut.
Anneli 10-vuotiaana. – Sota katkaisi lapsuuden, mutta en voi sanoa, että se olisi minulta lapsuutta riistänyt, Anneli on sanonut.

Vanginvartijan ja tutkimusmatkailijan ammattihaaveet jäivät, kun Anneliin iski teini-iässä esiintymishalu. Kylän tanssinopettajan opissa hän harjoitteli klassista balettia omatekoisissa pahvista värkätyissä balettitossuissa ja kävi pienellä kiertueporukalla esiintymässä ympäri Lappia.

Keskikoulusta päästyään 1950 Anneli pakkasi laukkunsa ja suuntasi Lahteen, missä hän ensimmäisenä soitti kaupunginteatterin johtajalle ja ilmoitti haluavansa teatteriin töihin avustajaksi tai tanssilikaksi. Teatterin ovet avautuivat, kuten myös Viipurin musiikkiopiston, joka oli välirauhan aikaan siirretty Lahteen.

Mainos
Mainos päättyy

Tahtomatta seksisymboliksi

Kahden vuoden jälkeen Anneli sai paikan Kemin Kaupunginteatterista. Lahdesta jäi esiintymiskokemuksen lisäksi mukaan hollantilainen rakastettu, jonka kanssa kihlat oli vaihdettu kesällä 1952.

Matka Helsinkiin teatteripäiville keväällä 1953 osoittautui käänteentekeväksi. Kaunis nuori näyttelijä kiinnitti filmitähti Ritva Arvelon huomion. Hän kertoi Annelista silloiselle puolisolleen, näyttelijä Matti Oravistolle, joka sopi Annelin kanssa koekuvauksen Matti Kassilan Siniseen viikkoon

Rooli meni toiselle, mutta Suomen Filmiteollisuuden tuottajamoguli Toivo Särkkä nappasi Annelin omaan talliinsa. Hän oli pari vuotta etsinyt sopivaa tyttöä elokuvan Hilja - maitotyttö päärooliin. 

Vielä samana keväänä Anneli muutti Helsinkiin. Ennen filmiuran aloittamista Särkkä teki arkipäiväisestä neiti Anneli Savolaisesta filmitähti Anneli Saulin.

– Särkkä oli pihi. Palkkani oli jotain 35 000 markkaa, konttoristin palkka. Tähtipalkkaa en saanut ikinä. Edes yksiötä en pystynyt itselleni hankkimaan filmitähtiaikanani, Anneli kertoi muistelmissaan.

Mainos
Mainos päättyy
Ensimmäisessä elokuvassaan Anneli näytteli nuorta karjapiikaa Hiljaa, jota maatalon isäntä (Tauno Palo) himoitsee. Hiljan ja kylässä vierailevan Yrjön (kuvassa, Saulo Haarla) välille syttyy romanssi.
Ensimmäisessä elokuvassaan Anneli näytteli nuorta karjapiikaa Hiljaa, jota maatalon isäntä (Tauno Palo) himoitsee. Hiljan ja kylässä vierailevan Yrjön (kuvassa, Saulo Haarla) välille syttyy romanssi.

Särkästä tuli Annelille kuin huolehtiva isähahmo. Hän saattoi naisen junalle, oli mukana kaupassa valitsemassa roolivaatteita ja vastasi näyttelijän puolesta tämän fanipostiin.

Hiljan rooli teki 21-vuotiaasta Annelista seksisymbolin, suomalaisen vastineen Bridget Bardot’n ja Sophia Lorenin kaltaisille pin up -tytöille. Tämä leima liimautui näyttelijään loppuelämäksi.

– Se, että minusta nuorella iällä tehtiin seksisymboli on varmasti vaikuttanut minuun voimakkaasti, jopa estävästi oman terveen seksuaalisuuteni kehittymiseen, Anneli on todennut.

Hiljan myötä Annelin maine kiiri Yhdysvaltoihin saakka, ja hän tapasikin ohjaaja Robert Siodmakin, mutta tämä ilmoitti suoralta kädeltä 156-senttisen suomalaisnaisen olleen liian lyhyt Hollywoodin filmimarkkinoille.

Lapsi pikaromanssista

Vuosina 1953 – 1960 Anneli teki SF:lle ja Fennadalle kaikkiaan 16 elokuvaa. Lisäksi hän kuvasi yhden elokuvan Ruotsissa ja kolme Saksassa. Roolejaan Anneli ei saanut itse valita, vaan teki, mitä määrättiin.

Vain kerran Anneli kävi kädenvääntöä Särkän kanssa roolista. Hän halusi näytellä Pekka ja Pätkä lumimiehen jäljillä -elokuvassa, jota tuottaja ei pitänyt lainkaan filmitähden imagolle sopivana. Mutta kun Anneli halusi kuvausryhmän matkassa Lappiin hiihtämään.

– Kun aikani ruikutin ja ruikutin, Särkkä lopulta päästi minut.

Elokuvassa 1918 - mies ja hänen omatuntonsa (1957) aviopari Åke ja Anneli olivat pääroolipari.
Elokuvassa 1918 - mies ja hänen omatuntonsa (1957) aviopari Åke ja Anneli olivat pääroolipari.

Me tulemme taas -kuvauksissa Anneli tutustui vastanäyttelijäänsä Åke Lindmaniin. Kihlaus hollantilaisrakkaaseen oli purkautunut ilman eripuraa, ja muutaman vuoden seurustelun jälkeen kesällä 1956 Anneli avioitui leffatähden kanssa.

Vuonna 1960 Anneli lähti Saksaan tekemään elokuvia nimellä Ann Savo. Lyhyt keikka venyi neljäksi vuodeksi, jona aikana Åken sydäntäsärkevistä rakkauskirjeistä huolimatta vaimon tunteet väljähtivät. Virallisen avioeron he ottivat vasta, kun Åke aloitti suhteen Pirkko Mannolan kanssa.

– Åken ja minun avioliitto oli enää pelkkä muodollisuus. Yritin jo ensimmäisinä Saksan vuosinani pysyä Saksassa pitempään. Tiesin suomalaisen elokuvan yleisen tilanteen ja mikä se on minun kohdaltani. Ei minulla ollut mitään haluja palata kurjuutta kärsimään.

Ohjaaja Saara Cantell: Anneli oli feministinen ikoni

Milloin tutustuit Anneli Sauliin?

Tutustuin Anneliin vuonna 2009, kun hän näytteli yhtä pääosista elokuvassani Kohtaamisia.

Annelista tuli minulle vuosien aikana todella tärkeä ja rakas ystävä. Ystävyydessä on ihanaa se, ettei iällä ole loppujen lopuksi kauheasti väliä. Ihan samalla tavoin puhuimme Annelin kanssa maailmanmenosta ja miehistä kuin samanikäistenkin ystävieni kanssa. Anneli oli loistavaa seuraa: älykäs ja huumorintajuinen.

Oliko sinulle alusta lähtien selvää, että feminismi on tärkeässä osassa elokuvaa?

Kyllä. Minua kiehtoi se, miten Annelin pitkän uran ja todella hurjia käänteitä sisältävän elämän kautta pystyy kertomaan laajemminkin naisen asemasta yhteiskunnassa ja elokuvassa. Ja Annelihan oli eräänlainen feministinen ikoni. Hän ei koskaan suostunut sopeutumaan ja mahtumaan tarjolla oleviin kapeisiin naisenmuotteihin.

Miten Annelin aika syntyi?

Annelin kanssa totesimme monesti, että hänen elämästään pitäisi tehdä elokuva. 

Ajatus fiktioelokuvasta tuntui kuitenkin mahdottomalta, ihan lähtien jo siitä, ettei uskottavaa näyttelijää esittämään nuorta Annelia olisi löytynyt. Niinpä päädyin dokumenttielokuvaan. Anneli oli totta kai mukana ja innostunut asiasta, vaikkei valitettavasti koskaan ehtinyt nähdä valmista elokuvaa.

Ensimmäiset haastattelut tein Annelin kanssa jo vuonna 2018. 

Millainen ihminen Anneli oli sinun silmissäsi?

Hurmaava. Särmikäs. Sydämellinen. Älykäs. Ennen kaikkea sinnikäs ja periksiantamaton.

Hän oli loistava näyttelijä, jolla oli kyky eläytyä roolihenkilöihinsä. Kun katsoo vanhoja Suomi Filmejä, Anneli näyttelee niissäkin poikkeuksellisen luontevasti.

Mitkä piirteet olivat sinusta tärkeintä saada kerrottua yleisölle Annelista ja hänen elämästään?

Uskon, että tämä elokuva avaa monelle paljon monipuolisemman kuvan Anneli Saulista. Hän oli todellakin kaikkea muuta kuin vain kaunis tai seksisymboli. Annelissa oli myös hienoa se, että vaikka hänen elämäänsä mahtui paljon vastoinkäymisiä ja suoraa syrjintääkin, hän ei katkeroitunut, vaan jaksoi loppuun asti toimia paremman maailman puolesta.

Mitä itse pidät Annelin elokuvista katsojana ja ammattilaisena?

William Markuksen ohjaama Miriam (1957) oli Annelin oma suosikki, ja se on minustakin ehkä hänen paras elokuvansa. Elokuva on kestänyt hyvin aikaa ja Anneli tekee siinä loistavan roolin Miriamina. 

Hanskia näyttelevä Pentti Siimes on myös todella hyvä. On sääli, etteivät he näytelleet Annelin kanssa useammissa elokuvissa.

Mitä uskot, että Anneli toteaisi dokumenttielokuvansa nähtyään?

Jaa-a. Luulen ja toivon, että Anneli sanoisi sen, minkä sanoo nauraen elokuvassakin: ”Kaikenlaisia seikkailuja tässä yksinään on kokenut. En tiedä, pystyykö miehet tällaiseen.”

Annelista ei tullut Saksassa suurta tähteä, mutta teki hän siellä kaikkiaan 14 elokuvaa. Yksityiselämässä tapahtui paljon. Hän tapasi tulevan avomiehensä paroni Alexander von Richthofenin Brasiliassa. Pari asui vuoroin luksustalossa Berliinissä ja baijerilaisessa linnassa.

– Miksi sitten emme menneet naimisiin? Sitä me olemme molemmat jälkeenpäin itsekin ihmetelleet. Myönnän, harmittaa vieläkin, kun lähdin niin hyvän miehen luota, Anneli on tunnustanut.

– Minä rakastun ja ihastun hirveällä voimalla ja impulsiivisuudella. Olematta järkevä. Olemalla epädiplomaattinen, Anneli kertoi muistelmissaan. Kuvassa yksi ihastuksen kohteista Toni Sailer.
– Minä rakastun ja ihastun hirveällä voimalla ja impulsiivisuudella. Olematta järkevä. Olemalla epädiplomaattinen, Anneli kertoi muistelmissaan. Kuvassa yksi ihastuksen kohteista Toni Sailer.

Anneli lähti paroninsa luota itävaltalaisen alppihiihdon olympiavoittajan Toni Sailerin matkaan. Hän päätyi asumaan tirolilaiseen Kitzbüheliin, jossa Toni pyöritti hotellia. Anneli kuitenkin väsyi alppikylän elämään. Hän kirjoitti Lilla Teaternin johtaja Vivica Bandlerille, sai roolin ja palasi Suomeen.

Vuonna 1964 Anneli oli mukana Spede Pasasen X-Paronissa. Elokuvan ohjasi Jaakko Pakkasvirta, josta tuli Annelin toinen aviomies. Häiden aikaan Anneli oli puolivuotiaan Johannan äiti. Lapsen isä oli kirjailija Markku Lahtela, jonka kanssa näyttelijällä oli lyhyt romanssi.

– Asuimme Jaakon kanssa yhdessä jo odottaessani Johannaa. Se, etten ollut naimisissa, ei surettanut minua tippaakaan. Leimaamista en pelännyt vähääkään, minut oli siihen mennessä leimattu jo niin helvetisti, että aviottoman äidin leima olisi ollut pikkujuttu.

Köyhyys ajoi työmaasiivoojaksi

Liitto päättyi Annelin suruksi eroon. 1960-luvun loppuvuodet hän eli tyttärensä kanssa kahdestaan työttömänä ja rutiköyhänä.

Koska näyttelijän töitä ei ollut, Anneli muutti Ruotsiin tekemään pitkiä työpäiviä siivoojana rakennustyömaalla ja ravintolassa. Maksamattomista vuokrista seurasi häätö ja haaste oikeuteen.

– Olen aina ollut raha-asioissa jämpti enkä mikään tuhlari. Minulle oli tosi kova paikka se, etten tule toimeen ja että jotakin jää maksamatta. Se oli todella epätoivoinen, äärimmäisen nöyryyttävä tilanne.

Palattuaan Suomeen Annelista tuli freelance-näyttelijä, joka oli perustamassa Helsingin Freelancer näyttelijäyhdistystä. Lapsuudenkodista hän oli saanut kommunistisen aatemaailman, ja 1960-luvun lopulla hän alkoi aktiivisesti toimia politiikassa. 

Anneli toimi Mustalaisyhdistyksessä, liittyi kriminaalipolitiikkaan ja vankien auttamiseen omistautuneeseen Marraskuun liikkeeseen, toimi kommunistisissa järjestöissä ja oli myöhemmin SKP:n vaaliehdokkaana.

Anneli Sauli ehti olla mukana dokumenttielokuvansa teossa. Kuvauksissa ohjaaja Saara Cantell kuunteli näyttelijän elämäntarinaa.
Anneli Sauli ehti olla mukana dokumenttielokuvansa teossa. Kuvauksissa ohjaaja Saara Cantell kuunteli näyttelijän elämäntarinaa.

Kollegansa kannustuksesta Anneli otti yhteyttä Jouko Turkkaan, joka 1970-luvun alussa toimi Joensuun Kaupunginteatterin johtajana. Anneli sai kiinnityksen.

– Kivi vierähti sydämeltä. Sehän oli kuin taivas olisi auennut, Anneli on muistellut.

Joensuussa Anneli näytteli yli 20 vuotta. Hänet on palkittu taiteen valtionpalkinnolla,  Betoni-Jussilla ja Hyvinkään Tähtiraitilla kimaltelee hänen kunniakseen Red Carpet -pronssitähti.

Anneli menehtyi 89-vuotiana maaliskuussa 2022.

Lähde: Tuula-Liina Variksen Anneli Sauli - elämäni on minun (WSOY, 1993).

Annelin aika -elokuva TV1:llä 21.4. klo 18.35. Myös Yle Areenassa.

Mainos
Mainos päättyy
Ladataan