Näkökulma: Miss Suomi -kisa ja Tangomarkkinat eivät kiinnosta enää ketään - taustalla syy, jota ei voi korjata

Miss Suomi -kilpailu, Tangomarkkinat, Syksyn sävel ja muutama muukin perinteikäs viihdepläjäys ovat ohjelmia ja tapahtumia, jotka aikoinaan kruunasivat suomalaisen tv-vuoden. Katsojia oli heittämällä reilu miljoona, lehdet kirjoittivat aiheesta vähintään viikon putkeen ja televisiolähetykset olivat paitsi isoimmilla kanavilla, myös vilisivät raskaan sarjan suomalaisia ja kansainvälisiäkin tähtivieraita.
Olen itsekin istunut ison mittakaavan missi- ja tangotuomaristoissa sekä käsikirjoittanut yhden kappaleen Syksyn säveliä, jossa silloin esiintyi vieraana mm. Spice Girlsin Baby Spice eli Emma Bunton. Meno ei ole sellaista enää.
Nyt katsojia kertyy, hyvä jos muutama sata tuhatta (joka on siis verrattuna entiseen hyttysen ininää, vaikka nykytelkkarissa ihan hyvä määrä onkin) tai sitten tapahtumaa ei televisioida tai edes järjestetä. Ja jos tapahtuma televisioidaan, niin ns. pääkanavia se ei kiinnosta ollenkaan, vaan tuotannot tehdään minimibudjetilla AlfaTv:lle tai vastaavalle marginaalikanavalle. Eikä siis mitään AlfaTv:tä tai kaltaisiaan vastaan, itsekin työskentelen pikkukanava Inezillä ja teen talk showta pienehkölle katsojakunnalle. Kaikelle on paikkansa.
Mutta miksi nuo legendaariset viihdetapahtumat eivät enää kiinnosta kanavia tai katsojia? Syitä on varmasti monia. Lukuihin vaikuttavat paitsi useammat kanavavaihtoehdot ja suoratoistopalvelut, myös ennen kaikkea näiden ohjelmien kultakautta seuranneen väestön ikääntyminen ja sitä kautta luonnollinen poistuminen kotisohvilta. Kun 90-luvulla viisikymppinen katsoja seurasi missikisoja vähintään silmä kovana, niin tänä päivänä sama kasikymppinen ei enää jaksa televisiota aktiivisesti väijyä. Tähän vielä päälle se, että kisoissa äänestämisestä on tehty applikaatio- tai älytelkkarihommaa, joka ei iäkkäämmälle väestönosalle välttämättä uppoa.
Näkökulma: Tätä asiaa en ymmärrä amerikkalaisessa televisiossa
Toinen juttu on totta kai ajan alati nakertava hammas. Mainitut kisailut eivät ole juurikaan muuttuneet vuosien varrella ja jos ovatkin, niin uudistukset eivät ole kyenneet seuraamaan aikaa. Nykyään myös tasa-arvokeskustelu ja muu käyttäytymiskulttuuri ovat muuttuneet sen verran, että esimerkiksi nuorten naisten kuvaaminen ja ulkonäön arvostelu uimapuvuissa ei olekaan yhtäkkiä kovinkaan soveliasta.
Kuvausteknisesti pitkäkestoiset ja vähäisillä segmenteillä varustetut kisat ovat myös auttamattoman hitaita ja nykykatsojalle tylsiä. Kovinkaan paljon missikisoja ja Tangomarkkinoita ei voi kuitenkaan muuttaa, koska kilpailusäännöt sanelevat pitkälti myös tv-ohjelman sisällön, ja kuten sanottua, budjetitkin ovat pieniä.
Kisojen siirtäminen nettiin tuskin parantaisi tilannetta, koska nettiyleisö ei ole senkään vertaa kiinnostunut tangoista tai misseistä tai edes misseistä tangoissa.
Saisiko perinteisiä tv-kilpailuita vielä jotenkin nykyaikaistettua tai pumpattua henkiin silti poistamatta niiden jopa arvokasta perinnettä? Vaikka trendit toki tulevat ja menevät, niin väitän, ettei saa. Tai ainakin se on hankalaa.
Toinen asia on se, että riittääkö vaikkapa missikisalle ja sen sponsoreille pienen kanavan pienemmät yleisöt ja pienempi uutisointi muussa mediassa.
Voi ihan hyvin riittääkin. Ja jos riittää, niin hyvä niin.
Jupe Tuomola on tuottaja, käsikirjoittaja, esiintyjä ja nuortenkanava Inezin sisältöjohtaja. Jupe pureutuu viikoittain mediamaailman koukeroihin ja ilmiöihin erityisesti televisiokulmalla.