Näkökulma: Kuin lobotomia! Tällainen oli kauhein Netflix-maratonini - ”Aiotko vieläkin jatkaa katselua, idiootti?”

Mistä tietää että visuaalisen viihteen katsominen on muuttunut? Tai sitä voi nykyään sanoa käyttämiseksi enemmän kuin katsomiseksi.
Selkeimmät merkit näkyvät Facebookissa. Vaikka elokuva- ja sarjatarjontaa on suoratoistopalveluissa, kymmenillä kanavilla ja operaattoreiden vuokrapalveluissa kymmeniätuhansia tunteja, ihmiset kysyvät somessa katsomisvinkkejä. Tai kysyvät ehkä juuri siksi, kun tarjontaa on niin paljon. Ja vastauksia piisaa – jokainen haluaa kertoa suosikkinsa.
Ennen jotain sarjaa saatettiin suositella työpaikan kahvipöydässä.
Näkökulma: 90 päivää morsiamena on rehellistä roskaa – siksi rakastamme sitä Armanin kanssa!
Mutta onhan tämä helppoa. Voit katsoa melkein mitä vaan ja missä vaan verkon yli.
Kuvioon kuuluu sekin, että palveluista valitaan ne ”hienoimmat” taiteellisimmat sarjat ja ansiokkaimmat dokumentit, joita sitten ylistetään somessa, jotta itse näyttäisi fiksulta. Silti katsotuimmat sisällöt ovat jotain ihan muuta. Toki katsotaanhan dokkareitakin paljon, ja harva huutelee someen, jos katsoo Nuija ja tosinuija 2:n viidettä kertaa tai pornokanavaa koko yön.
Maratonkatselu on ilmiö, jota ennen oli hankala toteuttaa. VHS-aikaan piti olla laittamassa nauhoitus päälle, jos halusi katsoa ohjelman myöhemmin tai useita jaksoja putkeen. Nykytelevisioissa pystyy kytkemään automaattitallennuksen päälle, ja operaattorien appien kautta jopa etänä. Eikä tallennustila ole juurikaan rajoite.
Kodeissa ei ole enää pinoittain VHS-kasetteja mäntyviiluhyllyn alalaatikoihin ahdettuna. Suoratoistopalveluissa jaksot jatkuvat peräkkäin ja vasta jossain kuudennen jakson kohdalla pitää sen verran jaksaa ojentaa sormeaan, että painaa ”Jatka katselua”, kun ruudussa kysytään ”Katsotko vielä”. Välillä, kun esimerkiksi itse katsoin aikoinaan reilun vuorokauden aikana Breaking Bad -sarjaa lähes kaksi kautta yhdellä istumalla, palvelu voisi kysyä: ”Really, aiotko idiootti vielä jatkaa katselua, vai kannattaisiko vaikka nukkua välillä”.
Näkökulma: Kantakaa vastuu, tv:n tekijät! Näitä ällöohjelmia en halua katsoa - eivät sovi herkille
Suoratoistopalveluiden suosio on mieletön. Vuonna 2021 Netflixin liikevaihto oli 29,7 miljardia dollaria eli nykykurssin mukaan suunnilleen saman verran euroissa. Lukuun on päästy vaikka tilaajamäärä on vähentynyt suhteellisen paljon verrattuna parhaisiin aikoihin. Etenkin koronapandemian laannuttua ihmiset vähensivät ruudun edessä roikkumista. Toki Netflixillä tilaajia on reilusti yli 200 miljoonaa ympäri maailmaa, joten eivät ne katsojat aivan heti kesken lopu. Amazon Primella tilaajia on lähes 180 miljoonaa, ja Disneylläkin reilusti yli 100 miljoonaa.
Netflix on saanut aikaan myös valtavan tuotteistamisen buumin. Aikaisemmin markkinointikrääsää julkaistiin lähinnä uusien Tähtien sota -elokuvien myötä, mutta nyt sarjoilla kuten Stranger Things, on H&M:n kanssa oma vaatemallistoyhteistyönsä, ja Ben & Jerry -jäätelöilläkin on Netflix and Chill -jäätelömaku. Ja niin edelleen. ”Netflix and Chill”, on myös jo ihan arkikielen sanonta, ainakin some-maailmassa.
Oma katsomisennätykseni ei ole tuo edellä mainittu Breaking Bad. Olen onnistunut tavoittamaan vieläkin syvemmän pöljyyden tason, kutsuttakoon sitä vaikka nimellä Netflix and Lobotomy, kun katsoin Ozark-sarjan kokonaan uudestaan, eli kaikki neljä kautta alle viikossa.
Ja siis kyllä, on minulla ihan elämäkin olemassa.