Sääntö-Suomi iski: Museotaksi-Teron liikeidea tukahdutettiin - poliisi uhkaa 10000 euron sakoilla!

Seiska kertoi vuosi sitten kesällä jyväskyläläisestä Tero Takamaasta, 49, joka keksi hyödyntää lain porsaanreiän. Tero huomasi, että museorekisterissä olevilla autoilla saa ajaa taksia ilman taksilupaa. Hän hankki vuoden 1973 pystylamppu-Mersun ja tarjosi sillä kyytejä 15 prosenttia muita takseja halvemmalla.
Tero löysi erikoisen porsaanreiän laissa: ajaa taksia museo-Mersulla!
Kauppa kävi, ja pian Tero hankki toisenkin museoauton taksiksi. Liikeidea kuulosti kuitenkin vähän liian hyvältä ollakseen totta. Seurasi melkoinen vääntö sekä viranomaisten että muiden taksiyrittäjien kanssa. Nyt Teron sota pykäläviidakkoa ja hänen taksimafiaksi nimeämiään taksiyrittäjiä vastaan on laitettu hetkeksi jäihin.
– Poliisit pysäyttivät taksia ajaneen poikani ja sanoivat, että lähdetkö kotia vai haluatko 10 000 euron sakon. Poika tuli kotia ja selvisi sanktioitta, mutta pelästyi sen verran pahasti, ettei ole enää uskaltanut lähteä ajamaan, Tero kertoo.

Todella erikoiseksi tilanteen tekee se, että Terolla on poliisin antama lausunto kesältä 2016 siitä, ettei hänen toiminnassaan ole mitään laitonta. Laki ei ole sen jälkeen muuttunut mitenkään.
Tero aloitti museotaksiyrityksensä reilu vuosi sitten ja Seiska oli hänen ensimmäinen asiakkaansa. Tuolloin vielä näytti siltä, että ainoa vastustus yrittämiselle tuli muilta Jyväskylän taksiryittäjiltä.
Taksiyrittäjät nauttivat monissa paikoin Suomea kartelliasemaa, koska taksiyrittäjän lupia on hyvin vaikea saada ja niiden saamista sääntelee kiintiö.
Taksinkuljettajana pitkään työskennelleen Teron olisi ollut lähes mahdotonta hankkia itselleen taksilupaa Jyväskylän seudulla, jossa kiintiöt ovat täynnä. Toiset yrittäjät eivät tykänneet siitä, että Tero änkesi porsaanreiän avulla heidän tontilleen ja hänelle keksittiin kaikenlaista kiusaa.
Taksikapinan uudet, oudot käänteet: viranomaiset pompottavat Tero Takamaata!
– Olen ottanut valokuviakin siitä, kun muut taksit ovat motittaneet minut kiusallaan umpikujaan, Tero kuvaili alkuvuodesta.

Yrittäjät myös tekivät Terosta tutkintapyynnön myös poliisille. Teron kirjallinen lausunto museotaksitoiminnan laillisuudesta on poliisin vastaus tutkintapyyntöön, joka ei johtanut mihinkään.
Tero saikin ajella museo-Mersullaan rauhassa aina alkuvuoteen asti ennen kuin sääntö-Suomen pykäläviidakosta lyötiin kapuloita rattaisiin.
– Helmikuussa Trafin liikennejohtaja kertoi tulleensa Poliisihallituksen kanssa siihen tulokseen, ettei museoauto voi olla taksi. Rahasta sillä saisi kuitenkin ajaa, mutta vain ilman taksikylttiä ja taksamittaria, Tero hämmästelee.
Tero ehti jo poistaa autostaan taksikyltin ja taksamittarin, kunnes tapahtui taas uusi käänne.
– Jyväskylän poliisi ilmoitti, ettei aio missään tapauksessa sakottaa museotakseja, kunhan kuljettajalla on taksikuljettajan lupa, auto on katsastettu luvanvaraiseksi ja siinä on taksikyltti sekä taksamittari. Laitan taksikyltin ja mittarin heti takaisin, Tero lupasi ja niin hän myös teki.
– Käsittämätöntä, että aluksi kaikki on ok, ja sitten yhtäkkiä virkamies toteaa, ettei olekaan, vaikka laki ei ole muuttunut. Jos saan sakot, aion vastustaa niitä tuomioistuimessa. Asia ei ilmeisesti selviä ennen kuin oikeudessa, hän pauhasi tuolloin.

Eikä asia selvinnytkään.
Vaikka poliisi vakuutti Terolle puhelimessa, ettei häntä missään tapauksessa sakotettaisi, toukokuun viimeisinä päivänä hänen poikansa uhattiin 10 000 euron sakolla.
– On se ihmeellistä, että laki pitäisi olla kansalaisille vesiselvää, mutta poliisi itsekään ei tunnu tietävän, mikä on oikein ja mikä väärin. Miten poliisi voi tehdä täyskäännöksen vastoin itse antamiaan kirjallisia ohjeita, kun laki ei ole muuttunut miksikään, Tero manaa.
10 000 euron uhkasakkoa Tero ei lopulta uskaltanut lähteä uhmaamaan - etenkin, kun hän on kuullut, että eräälle taksiyrittäjälle Helsingissä oli todella annettu sen suuruinen sakko.
Hänen elinkeinonsa ei muutenkaan ole taksifirmasta kiinni, vaan hän tekee muita töitä ja viime aikoina autoja on kuljettanut lähinnä hänen poikansa.
– Nyt tässä odotellaan ja katsotaan tilannetta viimeistään siihen asti, kun uusi taksilaki tulee voimaan ja osittain vapauttaa taksiliikenteen 1.7.2018. Tosin tilanne on toinen, jos viranomaisten mieli muuttuu jälleen, Tero pohtii.
Ilman lamppua ja mittaria Tero saisi yhä ajaa, mutta hänen mukaansa silloin asiakkaita tulee vain 10 prosenttia siitä, mitä mittarin ja lampun kanssa.
– Kyllä minä voin yhä tilausajoja tehdä, jos joku vaikka varaa minut Neste ralli -viikonlopuksi, mutta päivittäisessä ajossa kulut kasvavat suuremmiksi kuin menot. Saatan myös harkita koko yrityksen myyntiä, jos joku tarjoaa siitä hyvän hinnan, hän sanoo.