Jestas! Janni Hussi ja Jari-Matti Latvala säväyttivät Lahdessa – ovela salajuoni paljastui

Jestas! Janni Hussi ja Jari-Matti Latvala säväyttivät Lahdessa – ovela salajuoni paljastui

Yllättävä yhteistyö päättyi nopeasti Lahden Historic Rallyn tiimoilta.

Mainos
Mainos päättyy

Rakettimaista nousua kartanlukijanurallaan tekevä Janni Hussi, 32, nuotitti Lahden Historic Rallyssa rallitähti Jari-Matti Latvalaa, 39. Toyotan nykyinen tallipäällikkö ja kokenut ralliässä käskytti Suomen Chicagossa melkoista menopeliä.

Videolla Jari-Matti Latvala & Janni Hussi Lahti Historic Rallyssa:

Janni ja Jari-Matti taittoivat Päijät-Hämeen maisemissa matkaa vuoden 1990 Toyota Celicalla. Muuan Carlos Sainz voitti samanlaisella tykillä samana vuonna rallin maailmanmestaruuden.

– Tämä on ensimmäinen auto, jolla Toyota tuli nelivetoisena rallin MM-sarjaan vuonna 1988, Jari-Matti selostaa Seiskalle ja luettelee kuin liukuhihnalta:

Mainos
Mainos päättyy

– Autossa on noin 370 hevosvoimaa, 500 newtonia vääntöä, 6-vaihteinen laatikko ja öljynpaineella säätyvä keskitasauspyörästö. Toisin sanoen kaikki aikakauden parhaat keksinnöt ja osat ovat tässä autossa.

On se härski peli! Janni ja Jari-Matti poseeraavat vuoden 1990 Toyota Celicalla.
On se härski peli! Janni ja Jari-Matti poseeraavat vuoden 1990 Toyota Celicalla.

Ovela salajuoni

Seiska haastatteli Jari-Mattia ja Jannia torstaina, joka oli vielä toivoa täynnä. Kaksikolle koitti kuitenkin kurja käänne, kun perjantaiaamuna alkanut ralli päättyi tekniseen vikaan jo toisen erikoiskokeen jälkeen.

Mutta miksi juuri Janni hyppäsi tunnetun rallitähden pelkääjän paikalle? Kaksikon yllättävä yhteistyö sai alkunsa, kun Jari-Matin luottokartturi Juho Hänninen keksi ottaa kaikessa hiljaisuudessa Hussiin yhteyttä.

– Juho ei enää kierrä kaikkia kisoja ja ymmärrän sen hyvin. Hän kysyi, kiinnostaisiko Jannia lähteä kyytiini, ettei hänen itsensä tarvitsisi. He siis juonivat tämän kuvion keskenään ennen kuin itse tiesin siitä, hyväntuulinen Jari-Matti naureskelee.

Mainos
Mainos päättyy
Jari-Matti huolehtii herrasmiesmäisesti siitä, että Jannilla on hyvät oltavat kartturina.
Jari-Matti huolehtii herrasmiesmäisesti siitä, että Jannilla on hyvät oltavat kartturina.

Janni reagoi heti

Vaikka tämänkertainen Lahti Historic Rally katkesikin kuin kananlento, Jari-Matti ja Janni saivat arvokasta oppia. Kunniakkaalla ralliurallaan peräti 18 MM-osakilpailua voittanut Latvala on huomannut nopeasti, mistä puusta Hussi on veistetty.

On selvää, että Jannilla on kykyjä tähän hommaan.

– Jo parin päivän nuotituksen jälkeen on selvää, että Jannilla on kykyjä tähän hommaan. Ymmärrän hyvin, miksi hän on ollut radiossa töissä: ääni on reipas ja nuotit luetaan tosi selkeästi ja hyvin, Jari-Matti kehaisee.

Jannin ei tarvinnut pitkään pohtia vastaustaan, kun herra Hänninen kysyi nuotittamaan Jari-Matin tasoista rallitähteä.

– Vastasin heti, että olen vapaana riippumatta siitä, mitä elokuulle oli sovittu.

Mainos
Mainos päättyy
Janni Hussin hymy oli herkässä Lahden satamassa torstai-iltana.
Janni Hussin hymy oli herkässä Lahden satamassa torstai-iltana.

”Meillä on superkivaa”

Pelkän raa’an työnteon lisäksi kartturin ja kuskin kemioiden on oltava kunnossa. Haastatteluhetkellä Lahden satamassa Janni ja Jari-Matti heittävät hetulaa keskenään ja nauru raikaa. Nimmareiden pyytäjiä riittää.

– Meillä on superkivaa. Jari-Matti on ihan älyttömän hauska ja tosi ihmisläheinen tyyppi. Sekä tietysti myös erittäin ammattimainen, sitä nyt ei varmaan tarvitse edes erikseen mainita, Janni kehuu.

– Minustakin meillä on hyvää yhteistyötä. Olemme molemmat rentoja tyyppejä, nauramme pätkien välissä ja tarinoimme monenlaista tarinaa, Jari-Matti komppaa.

Jannin nimmarit olivat torstaina kuumaa kamaa Lahden varikkopilttuulla.
Jannin nimmarit olivat torstaina kuumaa kamaa Lahden varikkopilttuulla.

Vihjaus tulevaisuudesta

Harmittava tekninen vika vesitti Lahden-rallin, mutta Jannin ja Jari-Matin yhteistyö tuskin loppui kokonaan. Tästä saatiin viitteitä jo torstai-iltana Lahdessa Vesijärven satamassa, johon oli pystytetty Jari-Matin rallipilttuu.

Ei paljon hienompaa voi olla.

– Haluaisin tulevaisuudessa ajaa enemmän EM-sarjan osakilpailuita. Olenkin jo ilmaissut Jannille, että hyvä, jos hän on vapaana ja käytettävissä, Jari-Matti vihjaa.

– Näin tämän Celican vasta tänään ensimmäistä kertaa, ja hyppään käytännössä kylmiltäni sen kyytiin. Ja kun pääsee vielä tuollaisen kuskin kyytiin… Ei paljon hienompaa voi olla, Janni fiilisteli ja kuittasi kysymyksen ralliuran jatkosta:

– Vastahan tässä on vauhtiin päästy. Ei nyt ruveta jarruttelemaan!

Jannin ja Jari-Matin ensimmäinen ralliyhteistyö katkesi kuin kananlento keskeytykseen.
Jannin ja Jari-Matin ensimmäinen ralliyhteistyö katkesi kuin kananlento keskeytykseen.
Mainos
Mainos päättyy
Ladataan