fbq
Ulkomaat
30.10.2021 22:35
Teksti: Sari Nurmo|Kuvat: Adobe Stock
terveysuutiset
Terveysuutiset: Leskimies altistuu vakavalle sairaudelle – tämän takia
Ulkomaat
30.10.2021 22:35
Teksti: Sari Nurmo|Kuvat: Adobe Stock

Yksinäisyyden tiedetään vaikuttavan ihmisen mielenterveyteen, mutta sosiaalisilla suhteilla on merkitystä myös fyysisessä hyvinvoinnissa.

Aineistojen perusteella tutkijat ovat havainneet yksin elävien ja leskimiesten sairastuvan verrokkejaan todennäköisemmin eturauhassyöpään. Heidän joukossaan havaittiin myös ikätovereita enemmän muita vakavia syöpäsairauksia. Usein parisuhteessa miehet elävät terveellisemmin ja hakeutuvat herkemmin kumppanin kannustamana hoitoon, mikä voi osittain selittää tutkimustulosta.

Koronasta sekavuutta

korona

Tuore yhdysvaltalaistutkimus kertoo, että tehohoitoon joutuneista koronapotilaista peräti 70 prosenttia kärsii sekavuustiloista hoidon aikana. Neljänneksellä sekavuusoireilu jatkui vielä kotiuttamisen jälkeen.

Sekavuudesta kärsivät koronapotilaat tarvitsivat pidemmän teho- ja sairaalahoidon. Heillä myös todettiin kognitiivisten toimintojen heikentymistä ja mielenterveysongelmia. Syitä sekavuudelle ei toistaiseksi tiedetä. On mahdollista, että teho- ja lääkehoito vaikuttavat asiaan. Tutkimukseen osallistuneet potilaat olivat 47–71-vuotiaita.

Keuhkosyöpä kuriin ruokavaliolla

keuhkot

Brittitutkijat ovat vakuuttuneet kasvispainotteisen ruokavalion vähentävän keuhkosyöpäriskiä. Punaisen lihan, makkaroiden ja muiden prosessoitujen lihatuotteiden käyttö suurensi riskiä 36 prosenttia jo 50 gramman päiväannoksena.

Riski aleni, jos syö runsaasti kasviksia, hedelmiä ja runsaskuituista ruokaa. Suomessa suuri osa keuhkosyöpätapauksista johtuu tupakoinnista.

Ylös penkistä ja liikkeelle

liikunta

Jos istuu paljon autonratissa, tietokoneen ääressä tai vaikkapa sohvaperunana, niin kannattaisi ponkaista ylös ja lähteä liikkeelle. Fyysinen passiivisuus on useissa tutkimuksissa yhdistetty kakkostyypin diabetekseen.

Pienetkin elämäntapamuutokset pienentävät sairastumisriskiä. Tuoreen tutkimuksen mukaan jo puolen tunnin liikkuminen pienentää diabetesriskiä 6–30 prosenttia. Tehokkainta on kuntoliikunta, mutta myös kävely ja kotiaskareet hoitavat kehoa.

Lue myös: Terveysuutiset: Hammasproteesilla hallitset painoasi!

Lähde: Duodecim

Tilaa Seiskan uutiskirje! »