Herttuatar Meghan taas kohun keskellä – lakitoimet uhkaavat

Meghanin uuden bisneksen pyöritys ei ole alkanut ongelmitta.
Herttuatar Meghan ilmoitti alkuviikosta, että hänen kodin hengetär -tyylisen Netflix-sarjansa With Love, Meghan, yhteydessä hän julkaisee myös toisen samaan teemaan sopivan bisneksen.
Kuten aiemmin julkistettu – ja sittemmin jäihin laitettu – American Riviera Orchid, myös uusi lifestyle-brändi As Ever tulee myymään kodintavaraa ja hilloja.
As Everin alku on ollut jokseenkin kivinen, sillä Daily Mailin mukaan kaikkiaan kaksi eri tahoa on kimpaantunut herttuattaren brändistä.
Vaakunajösses
Ensimmäinen ongelma nousi esiin, kun Meghan julkaisi As Everin logon. Brändin logossa on yksinkertaisesti tyylitelty, neutraalille taustalle aseteltu palmupuu, jonka molemmin puolin on kaksi lintua.
Mallorcalaisen Porreresin kylän johtajisto harkitsee nyt lakitoimia Sussexin herttuatarta vastaan, sillä heidän näkemyksensä mukaan As Everin logo on plagioitu suoraan kylän vaakunasta.
Porreresin vaakunassa tausta on vaaleanharmaa ja palmupuu lintuineen astetta värikkäämpi, mutta asettelu ja idea näyttävät häkellyttävän samankaltaisilta. Pormestari Francisca Mora kommentoi paikalliselle lehdelle Ara Balearsille, että yhdennäköisyys on häkellyttävä.
Kuvat Meghanin ja Porreresin vaakunoista vierekkäin ovat näkyvillä samassa artikkelissa.
Toisaalta Meghanin brändäys on tuonut kylälle kansainvälistä näkyvyyttä ja tunnelmaa.
– Toivon, että monet ihmiset maailmalla tulevat tietoiseksi, että Mallorcalla on sisämaassa oleva kylä, jolla on tämä vaakuna, pormestari toteaa.
Vaatemerkkikohu
Espanjalaisen pikkukylän lisäksi Meghan on onnistunut kohauttamaan myös Yhdysvalloissa, tarkemmin New Jerseyn ja New Yorkin osavaltioissa.
Maan itärannikolla on vuodesta 2015 pyörinyt indievaatemerkki As Ever, joka on nyt joutunut melkoisen huomion kohteeksi.
Vaateyritys sai osakseen niin monia yhteydenottoja, että sen omistajat kommentoivat asiaa Instagram-tilillään selkeyttääkseen tilannetta. Julkaisun kuvaksi on asetettu huomion herättävä huutomerkki.
– Haluan kiittää kaikkia vanhoja ystäviä, jotka tietävät ja rakastavat perheyritystämme As Everiä, ja sanoa hei kaikille, jotka ovat vasta tulleet tietoisiksi olemassaolostamme, kirjoittaa vaatemerkin omistaja Mark Kolski.
– Viimeisen 36 tunnin aikana on tapahtunut tuen ja huolen tulva liittyen kaimabrändiimme. Olemme tietoisia. Emme ole yhteistyössä, hän summaa.
Fanien tuki
Mark jatkaa kertomalla brändinsä taustoja. Yritys sai alkunsa kymmenen vuotta sitten, kun hän teki housut vaimolleen Astridille. Viralliseksi yritystoiminta muotoutui vuonna 2017. Mark kiittelee kirjoituksessaan myös tehdasta, joka vaatteita valmistaa sekä muita yrityksen matkalla mukana olleita.
– On vuosi 2025. Olemme kiitollisia siitä, että olemme vielä täällä valmistamassa vaatteita New Yorkissa ja New Jerseyssä. Olemme kiitollisia asiakkaista rannikolta rannikolle ja maailmanlaajuisesti, jotka ovat tukeneet yritystämme. Tulemme jatkamaan As Ever, Mark päättää kirjoituksensa.
As Ever vanhemman julkaisun alle on kerääntynyt lukuisia brändin faneja äimistelemään Meghanin oletettua plagiointia. Myös vuodesta 2012 toiminut valokuvausfirma As Ever on käynyt kommenttikentässä kertomassa, että yhtäkkinen julkisuus on hämmentänyt.
Monet vaatemerkki As Everin faneista katsoo, että brändin tulisi kyseenalaistaa Meghanin nimivalinta oikeusteitse.