Keskuskauppakamari jyrähti! Tinzelle huomautus – tässä syy
Mainonnan eettinen neuvosto piti Tinzen tanssistudiomainosta hyvän tavan vastaisena.
Tanssija Tinze, oikealta nimeltään Tia-Maria Sokka, 33, on saanut perjantaina (8.3.) huomautuksen Redin kauppakeskuksessa esitystä mainoskampanjastaan. Kauppakeskus sijaitsee Helsingin Kalasatamassa.
Kauppakeskuskamarin verkkosivuilla julkaistun lausunnon takana on mainonnan eettinen neuvosto, joka antaa lausuntoja siitä, onko mainos tai muu menettely kaupallisessa markkinoinnissa hyvän tavan vastaista tai tunnistettavissa markkinoinniksi ottaen huomioon Kansainvälisen kauppakamarin markkinointisäännöt.
Tuoreessa lausunnossa kerrotaankin, että "lapsille sopimaton mainos oli hyvän tavan vastainen julkisessa tilassa esitettynä".
Tanssija Tinze tarvitsi leffateatterissa apua – syynä tanssijan koko!
Yksityishenkilön tekemässä lausuntopyynnössä esitettiin, että Wonder Club -nimisen tanssistudion ulkomainoksessa "esitetään julkisesti seksuaalissävytteisiä materiaalia, jolle lapset altistuvat julkisessa tilassa”.
Markkinoinnista vastannut Tinze Oy on puolustanut asiaa kertomalla, että tanssistudiolla opetettava tankotanssi on suosittu liikuntamuoto kaikenikäisten ihmisten keskuudessa. Markkinoijan vastauksessa korostetaan, että laji on tarkoitettu 7-vuotiaille ja sitä vanhemmille. Studiolla tarjotaan opetusta myös twerkkaukseen, joka on puolestaan tarkoitettu 15-vuotiaille ja sitä vanhemmille harrastajille.
- Tanssistudio sijaitsee Ostoskeskus Redin neljännessä kerroksessa. Koko kerros on keskittynyt pääasiassa aikuisten liikuntaan. Mainosta esitetään tanssistudion tiloissa ja koko kauppakeskuksessa. Ostoskeskus on hyväksynyt mainoksen. Mainoksessa ei ole lapsille sopimatonta sisältöä, puolustuksessa vedotaan.
"Vaikuttavat eroottisen kuvaston asusteilta"
Lausunnossa asiaa on arvioitu monelta kantilta. Mainoskampanjan kerrotaan sisältävän muun muassa lyhyitä ja samalla hyvin vauhdikkaita otoksia erilaisista tanssitilanteista. Kuvauksen mukaan tanssijat ovat pukeutuneet kevyesti.
Arvioinnissa korostetaan, ettei vähäpukeisuus ole vielä peruste sille, että mainos katsottaisiin hyvän tavan vastaiseksi.
Tinze avautuu verkkovihapuheesta: "On helppoa unohtaa inhimillisyys"
Mainosvideolla tanssijoiden käyttämien vaatteiden on sen sijaan katsottu vaikuttavan enemmänkin "eroottisen kuvaston asusteilta kuin urheilullisilta tanssiasuilta".
- Tätä vaikutelmaa tukee tiettyjen tanssijoiden liikehdintä ja kameran kohdentaminen heihin.
Arvioinnissa on otettu huomioon muun muassa YK:n lapsen oikeuksia koskeva sopimus jos myös Suomi on sitoutunut. Markkinoijan tuleekin kiinnittää huomiota lasten suojelemiseen toiminnassaan, vaikka ne olisivatkin niin sanotusti ristiriidassa markinoijan taloudellisten intressien kanssa.
- Mainonnan eettinen neuvosto toteaa, että lapset eivät voi kauppakeskuksessa liikkuessaan välttyä näkemästä liikkuvaa kuvaa sisältävä mainosta. Lisäksi liikkuva kuva on vaikuttavampi kuin staattinen mainoskuva, mikä osaltaan lisää arvioitavana olevan mainoksen huomioarvoa myös lasten keskuudessa.
Tinze suuressa roolissa Snoop Doggin keikalla – tulikuumat kuvat!
Näihin perusteisiin vedoten mainonnan eettinen neuvosto katsoo markkinoijan menetelleen hyvän tavan vastaisesti.
Tinze on tullut suomalaisille tutuksi muun muassa Youtube-kanavansa kautta. Hän on julkaissut myös omaa musiikkia, joskin hän ei itse laula julkaisemillaan kappaleilla.
Tinze on esiintynyt myös ulkomaalaisten artistien taustalla, kuten jenkkiräppäri Snoop Doggin keikalla.