Elokuva-arvio: Saint Maud - Kauhuleffa, uskontokritiikki vai kurkistus häiriintyneen ihmisen harhaiseen maailmaan?
Brittiläisen Rose Glassin esikoisleffan voi periaatteessa katsoa ihan klassisena, yliluonnollisista asioista kertovana kauhuleffana. Useimmille katsojille Saint Maud kuitenkin näyttäytynee harvinaisen lähelle päästävänä kurkistuksena mieleltään häiriintyneen ihmisen harhaiseen maailmaan. Elokuvan voi nähdä myös uskontokritiikkinä, eikä olisi ihme, vaikka jotkut syyttäisivät sitä jopa uskossa olemisen demonisoimisesta.
Tarinan päähenkilö on uskoon "hurahtanut" nuori kotisairaanhoitaja Maud, joka haluaa pelastaa kuolemansairaan potilaansa, paheellisesta boheemielämästä viimeiseen asti nauttivan tanssijakoreografin sielun. Elokuvan synkkää, näköpiirissä olevaa, mutta silti shokeeravan yllättävää loppukliimaksia odotellessa Maudin henkilökuva syvenee kuin ehtoollisviinin maku vanhetessaan.
Morfydd Clarken tarkkanäköinen roolisuoritus onkin teoksen kaikista kantavin voima, vaikka on filmi teknisestikin ansiokas, ahdistavaa äänimaisemaa ja 70-lukua nykyaikaan fuusioivaa kuvausta myöten.
Kauhudraama. O: Rose Glass. N: Morfydd Clark, Jennifer Ehle, Lily Knight. (Britannia 2019). 84 min.
* * * *