Katso logo

Väkivaltainen itkupilli sinetöi katastrofaalisen Oscar-gaalan

wii_smith_oscarit_AOP_MAKSULLINEN_20661e26f1.jpg
Mainos
Mainos päättyy

Oscarit olivat tänä vuonna fiasko jo ennen kuuluisaa läimäytystä. Järjestäjien päätös jättää kahdeksan kategoriaa suoran lähetyksen ulkopuolelle oli herättänyt etukäteen ansaittua kiukkua ja kritiikkiä. Tilannetta ei parantanut kökkö tyyli, jolla kyseiset voittajat oli editoitu mukaan ohjelmaan, ikään kuin palkinnot olisi sittenkin jaettu reaaliajassa. Hätiköidystä tekemisestä jäi halvan koosteen maku.

Gaala halusi juhlistaa kahta merkkitapausta, James Bondin 60-vuotista elokuvataivalta ja Kummisetä-elokuvan 50-vuotisjuhlaa. Tribuutteja mainostettiin etukäteen, mikä herätti toiveen, että lavalla nähtäisiin alkuperäisiä Bond-tähtiä ja mafiaeepoksen perhekokoontuminen. Sen sijaan järjestäjät ”kunnioittivat” Bondin elokuvaperintöä marssittamalla paikalle skeittari Tony Hawkin ja kaksi muuta temppu-urheilutähteä löpisemään omiaan ennen trailerimaista Bond-koostetta.

Kummisetää ei kohdeltu juurikaan paremmin. Mauttomalla hiphop-miksauksella varustetun pätkän jälkeen lavalle saapuivat Francis Ford Coppola ja näyttelijät Al Pacino ja Robert De Niro, jotka eivät sanoneet sanaakaan vaan seisoivat ohjaajansa vieressä vahanukkeina. Coppola lausui muutaman kiinnostavan lauseen, mutta muuten Kummisetä-tribuutista jäi Bond-esityksen tapaan kiusallinen jälkimaku.

Kuolleita kunnioittava In Memoriam -osuus oli päätetty karnevalisoida typerän laulu- ja tanssiesityksen tahtiin, mikä teki tästä yleensä koskettavasta hetkestä yhden illan kamalimmista rimanalituksista.

Mikään edellä mainituista ei vetänyt kuitenkaan vertoja sille, mitä oli tulossa Chris Rockin saapuessa juontamaan pitkän dokumenttielokuvan palkitsemista. Mauton vitsi johti käsittämättömään reaktioon, kun Will Smith marssi lavalle lyömään Rockia kasvoihin. Typerryttävä teko ei ollut vain rikollinen pahoinpitely, vaan valtava keskisormennäyttö kaikille koomikoille, jotka joutuvat nyt pelkäämään turvallisuutensa puolesta. Jos kerran Hollywood-supertähdellä on lupa reagoida väkivallalla liian ronskiin vitsiin, niin mikä estää tavallista pulliaista tekemästä samaa stand-up-klubilla. Tai pahempaa, tarttumaan kättä pidempään.

Mainos
Mainos päättyy

Kuvottava farssi jatkui, kun Smith saapui vastaanottamaan miespääosan Oscarin King Richardista. Itkua tiristävä tähti toisteli olevansa oikeasti rakkauden lähettiläs, joka kokee jatkuvasti pilkkaa asemansa vuoksi. Voi kyynel! Smith on yksi maailman etuoikeutetuimmista ihmisistä, joka elää tarkasti varjellussa kuplassaan elämää, josta 99 prosenttia maailman väestöstä ei tiedä yhtään mitään. Hänen palkkionsa King Richardista oli käsittämättömät 40 miljoonaa dollaria. Voisi kuvitella, että samalla rahalla saisi hieman paksumman nahan, joka kestäisi huumoria ilman väkivaltaan sortumista.

Sittemmin Smith on esittänyt pr-konsulttiensa muotoileman, ympäripyöreän anteeksipyynnön Rockille sosiaalisessa mediassa ja ilmoittanut eroavansa Yhdysvaltain elokuva-akatemiasta. Viimeksi mainittu ei tapahtunut pyyteettömästi, vaan kyseessä oli yritys pelastaa viimeiset arvokkuuden rippeet ennen kuin akatemia ehtisi erottaa Smithin. Myöhemmin on myös selvinnyt, että Smith kieltäytyi poistumasta gaalasta vaikka tätä pyydettiin tekemään se mainoskatkon aikana. Paikalle saapuneet poliisit eivät voineet pidättää näyttelijää, koska Rock ei tehnyt rikosilmoitusta.

Oscarit ovat menneet kovaa vauhtia alamäkeen jo vuosia, mutta harva aiempi gaala vetää vertoja tämän vuoden pohjanoteeraukselle. Illan aikana moni merkittävä elokuvantekijä sai ansaittua tunnustusta, kuten Jane Campion, joka voitti parhaan ohjauksen upealla psykowesternillään The Power of the Dog. Tai kaikki huipputason tekniset ammattilaiset, joiden yhteispanos toi scifimestariteokselle Dyyni kuusi Oscaria – illan suurimman potin. Valitettavasti ilta ei kuulunut lopulta kuitenkaan heille, vaan herkkähipiäiselle miljonäärinarsistille, jonka pöyristyttävä käytös varasti kaiken huomion itselleen.

Katson Leffakolumnin tekijä Tuomas Riskala on Suomen tunnetuimpia ja arvostetuimpia elokuvakriitikoita, joka on kirjoittanut aktiivisesti elokuvasta 1990-luvun alusta lähtien. Riskala toimi Iltalehden elokuvakriitikkona 2008-2016 ennen siirtymistään Katson ja TV Seiskan palvelukseen. Edellä mainittujen lisäksi Riskalan tekstejä on julkaistu Aamulehdessä, Helsingin Sanomissa, Ilta-Sanomissa, Filmihullussa ja Ylioppilaslehdessä. Riskala on toiminut myös elokuvatoimittajana MoonTV:llä sekä avustajana useissa ulkomaisissa julkaisuissa. Cannesin elokuvajuhlilla lähes 20 vuotta vieraillut Riskala on ollut mukana useiden kansainvälisten elokuvafestivaalien tuomaristoissa, kuten Espanjan Sitgesissä ja Etelä-Korean Puchonissa, sekä järjestämässä kotimaan tärkeimpiä elokuvajuhlia Rakkautta ja Anarkiaa, Night Visions ja Espoo Ciné. Riskala on kuulunut Jussi-palkinnoista äänestävään Filmiauraan jo vuodesta 1999.

Mainos
Mainos päättyy
Ladataan