UMK tavoitti lähes kaksi miljoonaa katsojaa Suomessa – kisa villitsi myös näissä maissa

Uuden musiikin kilpailu ylsi huimiin katsojalukuihin.
Ylen Uuden Musiikin Kilpailu tavoitti lauantaina 10. helmikuuta lähes 1,9 miljoonaa katsojaa televisiossa. Finnpanelin mukaan UMK-lähetystä TV1:llä seurasi keskimäärin 1,2 miljoonaa katsojaa, ja Yle Areenassa finaalilähetystä käynnistettiin 0,8 miljoonaa kertaa.
UMK:n voitti Teemu Keisterin luoma Windows95man kappaleella No Rules, jonka laulajana toimi Henri Piispanen. He saivat yhteensä 313 pistettä. Toiseksi 273 pisteellä tuli Sara Siipola (Paskana) ja kolmanneksi 178 pisteellä Mikael Gabriel ja Nublu (Vox Populi).
Ääniä annettiin tänä vuonna yhteensä 224 477 kappaletta. Voittajan saama äänimäärä erottui selkeästi muista.
Ylen lähetysten lisäksi UMK näytettiin nyt ensimmäistä kertaa Viron TV3:lla sekä jälleen espanjalaisella TenTV- ja hollantilaisella OUTtv-kanavilla. Krista Siegfriedsin selostamaa OUTtv-lähetystä pystyi seuraamaan Hollannin lisäksi Ruotsissa, Saksassa, Belgiassa, Ranskassa, Espanjassa ja Israelissa.

Kilpailu järjestettiin ensimmäistä kertaa Tampereella. Seitsemän UMK-kilpailuesityksen lisäksi lavalla nähtiin Kuumaa-yhtyeen ja Benjaminin avausnumero, sekä Käärijän ja Erika Vikmanin väliaikaesitykset (Ruoskaa, Cha Cha Cha). Lähetyksen juonsivat Benjamin Peltonen, Pilvi Hämäläinen ja Viivi Pumpanen.
Euroviisuedustaja Henri Piispanen ei edes halunnut UMK:hon – voitto aiheutti pakokauhua

Samaan aikaan UMK:n kanssa MTV3:lla esitettiin Levyraati, jossa olivat vieraina presidenttiehdokkaat Alexander Stubb ja Pekka Haavisto. Lähetys tavoitti Finnpanelin mukaan 796 000 katsojaa, ja sitä seurasi keskimäärin 530 000 katsojaa.