Katso logo

Netflix-pomo laukoo totuuden palvelunsa suosiosta: ”Elokuvateatterit eivät enää riitä ihmisille”

Netflix-pomo laukoo totuuden palvelunsa suosiosta: ”Elokuvateatterit eivät enää riitä ihmisille”

Ted Sarandos peräänkuulutti myös läpinäkyvyyttä muilta suoratoistopalveluilta.

Mainos
Mainos päättyy

Lontoossa järjestetyssä Royal Television Societyn tilaisuudessa puhunut Netflix-pomo Ted Sarandos ei pidätellyt mielipidettään vanhanmallisesta tavasta levittää elokuvia.

– Netflix-tilaajien ei tarvitse odottaa toista kuukautta nähdäkseen uuden elokuvan. Heitä ei kiinnosta tippaakaan, että elokuvilla on ns. teatteri-ikkuna. Se on aihe, josta ei edes keskustella kodin illallispöydässä, Sarandos laukoo.

Monet suoratoistopalvelut julkaisevat isot elokuvat ensin teattereissa saadakseen sitä kautta osan budjetista takaisin lipputulojen kautta. Sarandos myöntää, ettei Netflixillä ole tätä ongelmaa.

– Netflix on siinä mielessä ainutlaatuisessa asemassa, että voimme tuhlata 200 miljoonaa dollaria yhteen elokuvaan ja julkaista sen huoletta suoraan palvelussamme. Meidän ei edes tarvitse ajatella teattereita, jotka ovat muutenkin riittämätön tapa levittää elokuvia.

Mainos
Mainos päättyy

Sarandos myös muisteli yhtiön alkuaikoja, jolloin Netflix toimi dvd-levittäjänä.

– Tänä päivänä tilaajamme saavat käyttöönsä valtavan valikoiman viihdettä murto-osalla siitä hinnasta, mitä Sopranos-dvd-boksi maksoi vuonna 2007. Eikä heidän myöskään tarvitse odottaa kahta kuukautta nähdäkseen kaikki jaksot uudesta sarjasta.

Ryan Goslingin tähdittämä The Gray Man oli ensimmäinen Netflix-elokuva, joka maksoi 200 miljoonaa dollaria.
Ryan Goslingin tähdittämä The Gray Man oli ensimmäinen Netflix-elokuva, joka maksoi 200 miljoonaa dollaria.

Netflix-pomo puhui myös palvelunsa käyttäjämäärädatan saatavuudesta ja haastoi muut suoratoistopalvelut olemaan yhtä läpinäkyviä. Netflix julkaisi torstaina kahdesti vuodessa ilmestyvän What We Watched: A Netflix Engagement -raporttinsa, joka sisältää tuntimäärän sekä täyden katselumäärän jokaiselle ohjelmalle, joka on ollut katsottavissa palvelussa vuoden 2024 ensimmäisellä puoliskolla.

Vastaava toiminta on toki helppoa suoratoistomarkkinoiden johtajalle, jolla on liki 280 miljoonaa kuukausitilaajaa ympäri maailmaa. Sarandos tietää varsin hyvin, että muut palvelut eivät halua julkistaa vastaavia tietoja, koska ne paljastaisivat miten vähän tilaajia niillä on Netflixiin verrattuna.

Mainos
Mainos päättyy
Ladataan
Netflix-pomo laukoo totuuden palvelunsa suosiosta: ”Elokuvateatterit eivät enää riitä ihmisille”