Nenäpäivä floppasi – surullinen loppu

Yhteistyö Nelosen kanssa tuotti Nenäpäivä-säätiölle vain murto-osan euroja Yle-yhteistyöhön verrattuna.
Nenäpäivä-säätiö tiedottaa, että vuosittainen Nenäpäivä-hyväntekeväisyystempaus lopettaa toimintansa. Taustajärjestöt jatkavat työtään maailman lasten auttamiseksi.
Arkistovideo vuoden 2023 Nenäpäivästä, Constantinos "Gogi" Mavromichalisin haastattelu isyydestä:
Lopettamisen taustalla ovat tämänvuotiset muuttuneet kuviot Nenäpäivän televisioinnissa. Nenäpäivä Show esitettiin nyt ensimmäistä kertaa Nelosella.
– Nenäpäivä-säätiö aloitti vuonna 2024 kehitysprosessin kampanjan uudistamiseksi sen pitkäaikaisen mediakumppanuuden päätyttyä Ylen kanssa. Tänä vuonna 18. kertaa järjestetty kampanja toteutettiin uudella konseptilla, uudessa mediaympäristössä ja uutena ajankohtana, säätiön tiedotteessa avataan.
– Valitettavasti uudistettu kampanja ei tavoittanut ja aktivoinut yleisöä riittävästi, ja kävi ilmeiseksi, ettei Nenäpäivä-konseptilla ollut enää jatkamisen edellytyksiä. Nenäpäivän keräyssumma ajalta 1.1.–16.4. oli noin 250 000 euroa, tiedotteessa tunnustetaan tosiasiat.

Esimerkiksi viimeisenä Yle-yhteistyövuotena 2023 keräystuotto ylsi noin 1,8 miljoonaan euroon. Asia ilmenee Nenäpäivän silloisesta vuosikertomuksesta.
Ylen tietojen mukaan taas vuonna 2021 kerättiin yli 3 004 865 euron potti. Ennätysvuonna 2020 tuli noin 3,3 miljoonan euron tuotto.
– Nenäpäivän vaikuttavaa matkaa ei olisi voitu tehdä ilman suurella sydämellä mukana olleita lahjoittajia, taustajärjestöjä ja työntekijöitä sekä media- ja yhteistyökumppaneita yrityksistä nenäjoukkoihin ja vaikuttajista julkisuudesta tuttuihin henkilöihin ja artisteihin, Nenäpäivä-säätiön hallituksen puheenjohtaja Tomi Järvinen painottaa.
Yhteistyöjärjestöjä ovat olleet muun muassa Suomen UNICEF, Suomen Punainen Risti ja Kirkon Ulkomaanapu.
– Olemme syvästi kiitollisia saamastamme monipuolisesta tuesta – yhdessä olemme muuttaneet maailmaa paremmaksi, Järvinen sanoo.