Näkökulma: Tämä laskelmoitu kakka on suomalaisen tosi-tv:n aatelia

Katsojana voin luottaa siihen, että ennemmin tai myöhemmin hommat menevät päin helvettiä, kirjoittaa Katson uutispäätoimittaja Juha Nurmi tänään alkavasta sarjasta.
Miltä kuulostaisi tv-sarja, jossa monopoliasemassa oleva ruokakauppa mainostaa tulevia lanseerauksiaan kymmenen jakson verran? Pyhimystä lainaten sanoisin, että "laskelmoitua kakkaa" – tuhnuista ja kiusallista propagandaa, täyttä kekkosslovakiaa. Ajattele nyt ihan vakavissasi konseptia, jossa vastuullisuuspestään suuryhtiötä samalla, kun pienyrittäjiä ajetaan hermoromahduksen partaalle viihteen ja valuutan alttarilla. Toinen puoli minussa miettii, kuinka monta karitsaa on uhrattava, jotta pääsen synneistäni tätä sarjaa katsoessani.
Silti Suomalainen menestysresepti on minulle se töllöttimen guilty pleasure. Sarjan idea on yksinkertainen: kilpailijoilla on puoli vuotta aikaa kehittää täysin uudenlainen elintarvike, joka päätyy myyntiin tuhanteen S-ryhmän ruokakauppaan. Sitä ennen pienyrittäjät esittelevät ruoka-alan innovaationsa arvovaltaiselle raadille, joka valitsee finalistit.
Sarja on tosi-tv:tä parhaimmillaan. Pääsen tirkistelemään maailmaa, johon minulla ei ole mitään asiaa. Katsoja viedään koekeittiöihin, mainostoimistoihin ja ruokatehtaiden laboratorioihin. Jokainen jakso päättyy tuomiolle, jossa yrmyt tuomarit lyttäävät kilpailijat viikon tehtävän jälkeen. On ihanaa viisastella sipsipussi kainalossa, kuinka itse pärjäisin tuolla paljon paremmin.

Suomalaisessa menestysreseptissä on aito jännite, joka pyörittää koko sarjaa: miten pienyrittäjä selviää yksin ruoka-alan jättiläisiä ja valtavia paineita vastaan? Edessä on unelmien murskautumisia ja kivuliaita kompromisseja, jotta tuote saadaan valmiiksi ajoissa. Usein asialla ovat vieläpä persaukiset amatöörit, joilla ei ole alalta välttämättä mitään kokemusta – on vain hullu idea. Siinä piilee sarjan moottori ja suurin koukku. Katsojana voin luottaa siihen, että ennemmin tai myöhemmin hommat menevät päin helvettiä, kun joku pälkäneläinen kauraviljelijä yrittää loihtia vaatekomerossaan radiomainosta taaperoiden ja kotieläinten pyöriessä jaloissa.

Täydellisen sarjan takana on loistava casting, ja siinä on onnistuttu tässäkin. Päätuomari Jyrki Sukula on suomalaisille rakas Kokkisota-legenda, joka on sympaattinen ja uskottava tyyppi arvioimaan kilpailijoiden tuotoksia monesta eri näkökulmasta. Suomalaisen menestysreseptin sielu on kuitenkin ex-mainostoimistoguru Jukka Kurttila, joka on kuin Jone Nikula Idolsin huippuvuosina – siis totuuksia töksäyttävä jöröjukka, joka tuuppii kaikki sille kuuluisalle epämukavuusalueelle. Foodwestin tutkimusjohtaja Suvi Luoma on taas oikea asiantuntija, vähän niin kuin se Idolsin tuomari, joka osaa oikeasti laulaa. Sitten on vielä se pakollinen jamppa S-ryhmästä, Sampo Päällysaho, jossa on hahmona riihimäkeläisen perheenisän pidätettyä karismaa.

Kunnon tosi-tv:n tapaan Suomalainen menestysresepti osaa manipuloida katsojan tunteita. Jännitän sympaattisen smoothieyrittäjän puolesta, saako hän litkunsa koostumuksen kohdilleen. Tunnen voimattomuutta, kun edes yrittäjän apuun rientäneet virolaiset ruokatehtailijat eivät tiedä, miten kukkakaalista saa tehtyä sushia. Sitten seuraa oivallus, ja kaikki saadaan viime hetkellä valmiiksi.
Lopulta S-ryhmäkin onnistuu kierossa tavoitteessaan. Sarjan päätyttyä löydän itseni Alepan kassalta ja kuulen sanat: "Laitetaanko pakasteet pieneen pussiin?"
Katso Suomalainen menestysresepti MTV3-kanavalla keskiviikkoisin kello 20:00.