Katso logo

Näkökulma: Erotatko virtuaalisen Peter Franzénin enää oikeasta?

Snow in the desert / Love, Death + Robots
Mainos
Mainos päättyy

Hollywoodin studiomogulit ovat tunnetusti ajaneet monta herkkää taiteilijaa hermoromahduksen partaalle leikkauttamalla näiden visionääriset mestariteokset uuteen uskoon. Usein ajatellaan, että elokuvat on pilattu lyhentämällä niitä rankasti, mutta katsoessani alkusyksyn pimeinä iltoina Stranger Thingsin uusinta kautta on käynyt mielessä, että ehkei studioiden lyhennysvaatimukset aina olekaan pelkästään pahasta.

Netflix sallii tunnetusti hittituotteidensa tekijöille varsin vapaat kädet tehdä mitä lystää, joten kukaan ei ole viheltänyt pilliin, kun Stranger Thingsin neljännen kauden jaksoista on tehty elokuvien mittaisia ylipitkiä spektaakkeleja. Vaikka sarja on jännittävä, uudella kaudella käytetään juonen kannalta kohtuuttomasti esitysminuutteja vaikkapa jonkun roolipelin pelaamisen esittelyyn tai synkän yksinpuhelun tallentamiseen. Katsomiskokemus muodostuu varsin raskaaksi.

Peter Franzén tekee paluun Suomen televisioon panttivankidraama Helsinki-syndrooman pääosassa: ”Olimme kuin ihmislaboratorio pienessä tilassa”

Kuluneen kesän virkistävin löytö olikin Netflixin Love, Death + Robots -sarja, jonka jaksot ovat paitsi itsenäisiä scifi- ja kauhuaiheisia lyhytelokuvia, myös keskimäärin vain vartin mittaisia eli juuri sopivia kesäaamuihin. Vaikka niissä vilisee toinen toistaan karmeampia avaruusmöllyköitä, niin jaksojen ehdottomasti pelottavin asia liittyy niiden toteutustapaan. Love, Death & Robotsin jokainen jakso on toteutettu animaationa, ja useimmiten CGI:n (computer-generated imagery) eli tietokoneanimaation keinoin.

Mainos
Mainos päättyy

Sarjan avulla monet animaatiostudiot pääsevät esittelemään teknologista osaamistaan eli vaikkapa sitä, miten paljon tietokoneella luodut hahmot voivat jo muistuttaa oikeita ihmisiä. Sarjan kakkoskauden neljännestä tarinasta Snow in the Desert voi bongata jopa Peter Franzénin virtuaalisen vastineen!

CGI-teknologian hurjasta kehityksestä kertoo jotain se, että erään jakson kohdalla jouduin vakuuttelemaan seuralaiselleni, että siinä ei esiinny oikeat näyttelijät, vaan animaatiohahmot. Aloin kyllä itsekin jo epäillä huijausta eli että jakso edustaisi perinteisesti kuvattua materiaalia, jota oli vaan muokattu hienoisesti muistuttamaan animaatiota. Joka tapauksessa on jännä nähdä, erottaako tulossa olevaa neljättä kautta enää perinteisesti kuvatuista ja näytellyistä sarjoista mitenkään.

Lue jakson tarkempi esittely: Tv-arvio: Peter Franzén yllättää Netflixin scifianimaatiossa

Mainos
Mainos päättyy
Ladataan