Moottoripyörälegenda Jarno Saarisen leski masentui vuosiksi traagisen onnettomuuden jälkeen – tämä pelasti hänet
Jarno Saarisen lesken mielestä olisi hyvä, että ihmiset keskustelisivat ja touhuisivat enemmän keskenään.
Soili Karme ei pystynyt katsomaan pitkään aikaan moottoriurheilua, eikä käymään kisapaikoilla, kun hänen puolisonsa Jarno Saarinen menehtyi vaarallisessa Curvonen kaarteessa, Monzassa vu0onna 1973. Soili oli masentuneena kaksi vuotta.
Kun Soili kuuli, että Jarnosta tehtäisiin sarja, hän päätti antaa sille hyväksyntänsä.
– Se on Jarnon kunniaksi. Tiedän siitä ajasta niin paljon, kun seurasin häntä. Minulla on vieläkin tuttuja siinä maailmassa, Soili kertoo.
Hänen mukaansa Jarno ja minä on faktasta tehtyä fiktiota. Vaikka mukana on paljon kuviteltua, Soili oli lumoutunut siitä, kuinka kauniita ja hyvin tehtyjä sarjan puvut, sekä atmosfääri ja lavasteet olivat. Soilia näyttelee sarjassa Saana Koivisto.
– Hän on uskomaton, kuin olisi nuori minä. Hän on tavoittanut minut nuorena. Olin ujo, mutta myös rohkea ja tarpeen tullen vahva ja topakka. Minusta hän on valtavan hyvä, Soili kehuu Saanan roolisuoritusta.
Tom Rejström Jarno Saarisena on myös Soilin mielestä oikein hyvä.
– Jarno oli hieman vilkkaampi ja iloisempi, mutta muuten hän on tavoittanut Jarnon. Jarno oli niin uskomaton, että sellaista näyttelijää on vaikea löytää.
Sarjaa tehtiin ainakin kolme vuotta. Soilin piti tavata käsikirjoittaja Sami Keski-Vähälän kanssa vanhoja kuljettajia ulkomailla, kunnes koronapandemia tuli. Ennen pandemiaa käsikirjoittaja ehti tavata vain italialaisen Giacomo Agostinin, joka on kaikkien aikojen menestynein ratamoottoripyöräilijä.
– Kun korona-aika tuli, jouduin kirjoittamaan hänelle (Sami Keski-Vähälä) enemmän niitä muistoja.
Nykyisin Soili seuraa MotoGP:tä tv:stä, mutta hän vastustaa Imatranajoa. Katuradalla käytävässä kilpailussa on kuollut jo viisi ihmistä, edellisen kerran heinäkuussa 2023. Hollantilainen Joey den Besten menehtyi, kun hän menetti tutustumiskierroksella ajokkinsa hallinnan, kaatui ja ajautui pois radalta.
Vaikka MotoGP-radat ovat turvallisempia, moottoripyörät ovat voimakkaampia ja nopeampia, mikä tekee lajista vaarallisemman.
– Jarno kuului ajajayhdistykseen, joka vaati katuratoja poistettaviksi. Imatralla on kuollut kolmen vuoden aikana kaksi ihmistä. Siellä on ne sähkötolpat, joita ei saa pois.
Vuonna 2019 sveitsiläiskuljettaja Mathias Gnägi, 32, menetti sadekelissä pyöränsä hallinnan, kaatui ja ajautui radalta ulos. Hän kuoli sairaalassa kaatumisesta ja siitä seuranneesta törmäyksestä aiheutuneisiin vammoihin.
Elämää on ilman kännyköitäkin
Soili toipui Jarno Saarisen kuolemasta, kun hän pääsi Finnairille töihin.
– Sisko sanoi, että tuo voisi olla sinulle kivaa, kun olet matkustellut ja osaat kieliä. Täytyy sanoa, että Finnair pelasti henkeni, Soili kiittelee.
– Siellä oli hyvä ilmapiiri ja kivoja kollegoja, ja päivät erilaisia. Se auttoi valtavasti.
Jarno ja minä on Soilin mielestä tärkeä sarja, sillä nuorten ja muidenkin on hyvä nähdä, minkälaista ennen on ollut. Viime aikoina Soili on seurannut MTV3:n seikkailusarjaa Race Across the World Suomi, jossa julkkisparien täytyy selviytyä Marokosta takaisin Suomeen, mutta ei lentäen vaan maata ja merta pitkin.
– Meillä ei ollut kännyköitä vaan vähän rahaa, eikä luottokortteja. Kartan kanssa mentiin, paitsi meillä oli auto, mutta sekin oli hidas ja vanha, Soili nauraa.
– Tänä päivänä olisi hyvä, että ihmiset keskustelisivat ja touhuisivat keskenään enemmän.
Jarno ja minä 16. toukokuuta alkaen Yle Areenassa ja 19. toukokuuta alkaen TV1:llä.
