Karu pr-temppu paljastui - Rotten tomatoes -käyttäjille maksettiin positiivisesta leffa-arviosta
Kun Daisy Ridleyn tähdittämä Ofelia sai tarpeeksi hyviä arvioita, elokuva otettiin levitykseen.
Elokuvien ja sarjojen suosiota mittaava Rotten Tomatoes -sivusto on ajautunut kohun keskelle. Vulturen 6.9. tekemän selvityksen mukaan pr-firma Bunker 15 maksoi elokuvakriitikoille siitä, että he antoivat Daisy Ridleyn (Star Wars: The Force Awakens) tähdittämälle elokuvalle Ofelia (Ophelia, 2018) positiivisia arvosteluja.
Rotten Tomatoes -sivustolla eri tuotantojen suosio mitataan merkinnöillä fresh (tuore) ja rotten (mätä). Mitä enemmän jokin elokuva saa hyviä arvioita, sitä parempi se on (fresh). Korkein mahdollinen tuoreusprosentti on 100 prosenttia.
Toivottu poliisisarja takaisin Yle Areenaan – Kari Väänänen on yhä katkera sarjan lopettamisesta
Jos elokuva saa taas paljon huonoja arvioita, sitä suurempi sen huonousprosentti (rotten) on. Kriitikoiden antamien arvioiden lisäksi elokuvilla on myös yleisöjen pisteet (audience score), joka voi vaihdella suuresti kriitikoiden antamien pisteiden välillä. Vulturen mukaan pr -firma alkoi maksaa alemman tason kriitikoille siitä, että he kirjoittaisivat sivustolle positiivisia arvioita 50 dollaria kohti. Toiminnan tavoitteena oli manipuloida Rotten Tomatoesin pistejärjestelmää.
Ofelian saama prosenttimäärä oli Vulturen mukaan aluksi 46 prosenttia, mikä tarkoittaa mätää. Elokuvan tuoreusprosentin pitää olla yli 60 prosenttia, jos se halutaan luokitella hyväksi. Kun kriitikoille alettiin maksaa positiivisista arvioista, Ofelia nousi 62 prosenttiin, mikä riitti haluttuun tuore-merkintään. Seuraavana kuukautena IFC Films -yhtiö ilmoitti hankkivansa elokuvan levitykseen.
Bunker 15 -firman perustaja Daniel Harlow kiisti Vulturen selvityksen.
– Meidän jakelulistallamme on tuhansia kirjoittajia. Pieni kourallinen on tehnyt tietyn systeemin, jossa elokuvantekijät voivat sponsoroida tai maksaa siitä, että heidän elokuvansa arvioidaan, Harlow totesi.
Viestipalvelu X:ssä (entinen Twitter) elokuvakriitikot eivät katsoneet paljastusta hyvällä.
– Pr-firma on manipuloinut elokuvien Rotten Tomatoes -pisteitä ainakin viiden vuoden ajan maksamalla ”kriitikoille” suoraan. Todella masentavaa, Upprox-sivustolle kirjoittava Mike Ryan myönsi.
Jälleen uusi Pirates of the Caribbean -elokuva? Disney osti kohutun käsikirjoituksen
– Miksi tuhlaisin aikaani yrittämällä (ja usein epäonnistumalla) sanoa jotain järkevää tai mielenkiintoista näkemistäni elokuvista, kun minun pitäisi vain kirjoittaa ”kyllä” tai ”ei” ja julkaista, Vanity Fairin kriitikko Richard Lawson kritisoi.
