fbq
elokuvatPahanhautojan ohjaaja Hanna Bergholm: "Kauhu antaa rajattomat keinot kuvata tunteita"
Pahanhautojan ohjaaja Hanna Bergholm: "Kauhu antaa rajattomat keinot kuvata tunteita"

Ohjaaja Hanna Bergholm hymyilee aurinkoisesti istahtaessaan eteeni helsinkiläisen elokuvateatterin kahvilassa. Syytä iloon on, sillä elämme vasta maaliskuun alkua ja Bergholmin esikoispitkä on esitetty jo kolmella merkittävällä festivaalilla. Sundancen maailmanensi-illan jälkeen Pahanhautoja on voittanut muun muassa pääpalkinnon Ranskan maineikkailla kauhuun ja fantasiaan keskittyvillä Gérardmerin elokuvajuhlilla.

Niin, Pahanhautoja on tosiaan kauhuelokuva, suomalainen ja budjetiltaan liki neljä miljoonaa euroa, ja sen on tehnyt ohjaaja, joka ei edes aiemmin uskaltanut katsoa kauhua. Mitä ihmettä?

– Olen aina pelännyt kauhuelokuvia, koska mielikuvitukseni luo hirviöitä joka puolelle. Kun edellistä lyhytelokuvaani Nukkemestari kutsuttiin yllättäen kauhuksi, ryhdyin pohtimaan sen merkitystä. Tajusin, että kauhussa joku sisäinen asia voi saada ulkoisen muodon, ja sen avulla pystyy kertomaan vaikka millaisia tarinoita, Hanna määrittelee.

Lue myös: Elokuva-arvostelu: Pahanhautoja on modernin kauhun uusi klassikko

Ennen munaa oli lause

Pahanhautoja sai alkunsa, kun käsikirjoittaja Ilja Rautsi pitchasi Bergholmille lauseen ”poika hautoo linnunmunasta pahan kaksoisolennon”.

– Olin siitä heti innoissani, mutta halusin vaihtaa päähenkilön tytöksi. Ryhdyimme kehittelemään tarinaa, joka halusi tulla kerrotuksi kauhuna.

Kun päätös elokuvasta tehtiin, Hanna halusi tutustua kunnolla uuteen suosikkigenreensä.

– Olin toki nähnyt tärkeimmät klassikot tyyliin Psyko ja Hohto, mutta niin paljon oli vielä näkemättä. Tein listan noin sadasta tärkeimmästä kauhuelokuvasta, jotka minun pitää nähdä ennen Pahanhautojan ohjaamista. Katsoin niitä sitten yömyöhään peiton alla paniikissa. Lopulta siedätyin niille ja tajusin, että ne ovat minun maailmaani! Hanna iloitsee.

Hannan mukaan kauhu ei ole pelkkää pelottelua. Ohjaaja toivookin, että Pahanhautoja toisi teattereihin myös draaman ystäviä.

– Se on uskomattoman hieno genre, jonka kerronnan keinot ovat rajattomat. Sen avulla pystyy käsittelemään kiehtovasti vaikka miten vaikeita tunteita.

Lapsia ja hirviöitä

Oikean näyttelijän löytäminen Pahanhautojan pääroolin oli keskeistä, sillä kyseessä on vaativa kaksoisrooli. Hannalla oli onneksi kokemusta lasten ja nuorten kanssa työskentelystä, sillä hän oli aiemmin ohjannut Reetta ja Ronja -lastensarjan Ylelle.

Siirin koevideo pomppasi esiin jo alkuvaiheessa. Hän on valtavan lahjakas ja ihana tyttö. Kun oikea näyttelijä löytyy, niin lapsia on yleensä tosi kiva ohjata. He myös valittavat vähemmän kuin aikuiset! Hanna nauraa.

Toinen avaintekijä oli elokuvan hirviö. Hanna suunnitteli olennon ulkonäön konseptitaiteilija Petteri Mäkisen kanssa. Tämän jälkeen hirviö piti tuoda eloon. Hanna tiesi, että työhön tarvitaan alan huippu.

– Koska olento on tarinan toinen päähenkilö, halusin siitä mahdollisimman aidon ja uskottavan. Se ei voinut olla digitaalinen, koska tytön vuorovaikutus olennon kanssa on erittäin fyysistä. Niinpä selvitin, kuka on paras animatronic-suunnittelija maailmassa. Sain netin hakutulokseksi Gustav Hoegenin, joka oli tehnyt muun muassa uusien Star Wars -elokuvien olennot sekä viimeisimmän Jurassic Worldin dinosauruksia. Kirjoitin Gustaville pitkän sähköpostin, jonka perusteella hän innostui ja lähti mukaan.

Hanna paljastaa saaneensa samalla tavalla mukaan maskeerausvelho Conor O’Sullivanin, joka on ollut Oscar-ehdokkaana elokuvista Pelastakaa sotamies Ryan (1998) ja Yön ritari (2008).

– Conor on myös Ridley Scottin luottomaskeeraaja ja hän oli aluksi kiinnitetty yhtä aikaa kuvattavaan The Last Dueliin. Sitten eräänä yönä sain häneltä viestin, että Ridleyn kuvaukset ovatkin siirtyneet ja hän olisi käytettävissämme, Hanna muistelee.

Kauhu avaa ovia

Bergholmin mukaan on yllättävää, ettei Suomessa ole tehty juurikaan kauhuelokuvia.

– Tuntuuhan se oudolta, koska olemme synkeitä metsän keskellä asuvia tyyppejä, joilla on vahvat mytologiat Kalevalaa myöten. Luulisi, että kauhu olisi meidän kansallisgenre.

Kuten yleensä hyvistä kauhufilmeistä, myös Pahanhautojasta on tullut tekijöiden menolippu maailmalle. Toistaiseksi filmi on myyty lähes 50 maahan, ja Hannalle satelee yhteydenottoja Miramaxin kaltaisia tuotantoyhtiöitä myöten. Hanna kertoo myös allekirjoittaneensa vastikään sopimuksen erittäin merkittävän yhdysvaltalaisagentuurin CAA:n kanssa.

– En ole kuitenkaan muuttamassa Suomesta mihinkään ja haluan edelleen tehdä itseni näköisiä juttuja. Oli kyseessä minkä kokoluokan elokuva tahansa, haluan sisällyttää siihen oman dna:n ja näkökulman.

Parhaillaan Hanna käsikirjoittaa Rautsin kanssa uutta kauhu- ja fantasia-aiheista elokuvaa.

– Päähenkilön tunteet ovat se todellisuus, jota haluan kuvata, oli tyylilaji sitten mikä tahansa. Kauhun käsittelemät tunteet ovat yleensä samoja kaikissa maissa ja kulttuureisa. Ehkä siksi kauhuelokuvat matkustavat niin hyvin.

26.02.2022 23:11 | Teksti: Tuomas Riskala I Kuvat: Aller, Silva Mysterium

Seuraa meitä somessa