Elokuva-arvostelu: Kauhuelokuva Men on pöyristyttävä kuvaus naisvihasta

Tieteiskerronnan mestarina tunnettu Alex Garland on tehnyt aiemminkin kauhua, kuten käsikirjoittanut Danny Boylen ohjauksen 28 päivää myöhemmin (2002). Elokuvateattereissa 10.6. ensi-iltansa saava Men on kuitenkin Garlandin ensimmäinen kokonaan kauhuksi laskettava ohjaustyö.
Jessie Buckley (I’m Thinking of Ending Things) esittää brittiläistä Harperia, joka on vuokrannut viikoksi idyllisen maalaistalon unohtaakseen väkivaltaisen ex-miehensä tekemän itsemurhan.
Miniloma saa heti alussa epämiellyttävän käänteen, kun kävelylle lähtenyt Harper herättää metsässä majailevan alastoman hiipparin huomion. Kyseinen ”luontoilmestys” on kuitenkin vasta ensimmäinen sarjasta painajaismaisia kohtaamisia, jotka resonoivat Harperin synkimpien muistojen ja pelkojen kanssa.
Garland on luonut pöyristyttävän elokuvan, joka herättää taatusti yhtä paljon kiukkua kuin ihastusta. Men on häiriinnyttävä, osin suoraviivaiseksi kauhuksi naamioitu meditaatio partriarkaalisesta pahuudesta ja naisvihasta, jonka juuret Garland ulottaa muinaishistoriaan saakka.
Kuten useimmissa Garlandin ohjaamissa ja/tai käsikirjoittamissa elokuvissa, mikään ei ole itsestäänselvää eikä helposti selitettävää. Katsoja joutuu vetämään omat johtopäätöksensä altistettuaan itsensä ensin yhdelle viime vuosien makaaberimmista genre-elokuvista.
Kauhu. O: Alex Garland. N: Jessie Buckley, Rory Kinnear, Paapa Essiedu. (Britannia 2022). 100 min.
Men elokuvateattereissa 10.6.