Tunteisiin
Sisimpääni matkustan
Joo ja niin
Taakse verhon kurkistan
Salatut elämät, Salkkarit, alkoi Maikkarilla 25. tammikuuta vuonna 1999 ja väitän, ettei Suomessa ole kovinkaan montaa aikuista ihmistä, joka olisi välttynyt edes vilaukselta sarjaa näkemästä. Yhtä tunnettu on myös sarjan tunnusmelodia, jonka Anna Hanski teki tutuksi ja josta on kehityksen kehittyessä julkaistu uusia versioita pitkin saippuadraaman matkaa ajassa.
Suosittujen sarjojen ja tietenkin myös elokuvien tunnarit tai teemabiisit ovat lähes aina yhtä tuttuja kuin itse sarjatkin. Frendit-sarjan tunnaria I’ll be there for you (The Rembrandts) ei voi olla yhdistämättä sarjaan, vaikka sen kuulisi missä olosuhteissa tahansa ja ilman kuvaa. Takavuosilta samaa voi sanoa Dallas-sarjan teemabiisistä, josta löytyy pelkästään Youtubesta lukuisia versioita eri artisteilta tai dj:ltä.
Pitempään television kanssa kasvaneet muistavat myös Miami Vice -poliisisarjan tunnarin ja yhtä tunnetuksi samassa sarjassa nousi Don Johnsonin näyttelemän huumekytän persoonalle omistettu Crockett’s Theme. Nämä biisit elävät täysin omaa, sarjasta riippumatonta elämäänsä myös ihmisten keskuudessa, jotka eivät olleet vielä syntyneet, kun sarja tuli televisiosta.
Kuten edellisestä, ja paljon laajemmasta listasta voi päätellä, niin tunnarit jäävät mieleen ja ovat ohjelmille tärkeitä. Tunnusmusiikista, nimensä mukaisesti, ohjelma tunnistetaan ja muistetaan. Hyvä tunnari vie jo ensisekunneilla sisään ohjelman teemaan ja maailmaan, ja parhaimmillaan toimiva tunnari voi saada ihmiset jopa katsomaan ohjelman, jota ei muuten katsoisi.
Näin kävi minulle Marienhof-sarjan kanssa. Tunnari iski ja lujaa. Yritin katsoa sarjaa ja pari jaksoa katsoinkin, mutta lopulta ei vain pystynyt. Tunnaria kuuntelen edelleen, kun sain esittäjälle kasvot (S.O.S: Es wird viel passieren).
Suomalaisista tunnareista ihmiset muistavat edelleen jo aikoja sitten loppuneen Patakakkonen-ruokaohjelman vihellysmelodian, eikä Urheiluruudun introkaan unohduksiin painu. Uutiset ovat ihan oma lukunsa – uutislähetysten tunnarin muutos saattaisi aiheuttaa jo isompaakin kalabaliikkia katsojien keskuudessa.
Helsingin Sanomat kyseli hetki sitten lukijoiltaan kaikkien aikojen parhaita tunnareita. Eniten ääniä saanut kolmikko ei yllätä ainakaan allekirjoittanutta, sillä sen verran hienoja teoksia nämä sävellykset ovat. Ja kuvastavat upeasti sarjansa sisältöä ja henkeä. Kaksi kolmesta ovat myös omia suosikkejani.
Angelo Badalamentin Twin Peaks Theme (sanoitettuna nimellä Falling) voitti Hesarin äänestyksen, toiseksi tuli Game of Thronesin tunnari ja kolmanneksi, omasta mielestäni kaikkien aikojen parhaan poliisisarjan Hill Street Bluesin, Mike Postin säveltämä melodia.
Hyräilkää, tulisiko joku heti mieleen. Itselle tuli saman tien, vaikka oma tulkinta seikkailee kaukana nuottiviivaston pimeällä puolella.
Lue myös: Näkökulma: Nämä hittisarjat olivat ”näkemättä paskoja” – vaan kuinka sitten kävikään?