fbq
SuoratoistoMitä ihmettä? House of the Dragonin kuudennessa jaksossa tapahtuu valtava aikahyppy – naisnäyttelijät vaihtuvat
Mitä ihmettä? House of the Dragonin kuudennessa jaksossa tapahtuu valtava aikahyppy – naisnäyttelijät vaihtuvat

Jakso alkaa uuden Rhaenyran dramaattisella synnytyksellä. Pitkä ja hiukan kiusallinen synnytyskohtaus on täynnä litinää ja ähinää. Useiden pitkien minuuttien jälkeen selviää, että kuningas Viserys, joka kaatui dramaattisesti maahan edellisjaksossa, onkin yhä pelipaikoilla. Mikä lienee ollut kuninkaan kaatuminen, kuollut hän ei ainakaan ole, vaikka hiukset ovatkin ohentuneet ja naama rypistynyt.

Rhaenyran synnyttämä poikalapsi nimetään jostain syystä Joffreyksi. Game of Thrones -fanit muistavat kuningas Joffreyn sarjan ensimmäisenä pahiksena - Cersein psykopaattisena lapsena, joka lopulta myrkytettiin. Myrkyn seuraukset olivatkin katsojalle tyydyttävän graafiset, ja Joffrey lienee yksi televisiohistorian vihatuimmista henkilöhahmoista.

Tämä on yksi House of the Dragonin suurista ongelmista. Hahmot eivät herätä tunteen tunnetta. Katsoja haluaisi tuntea isoja asioita, kuten vihaa ja rakkautta, mutta sisällä ammottaa lähinnä ontto tyhjyys. U

usien teini-ikäisten kuninkaallispoikien kiusaamisdraamat ja ikkunassa masturbointi eivät ainakaan auta asiaa.

Lue myös: Sarja-arvio: Game of Thrones -etkot jättävät kylmäksi – House of the Dragonista puuttuvat koukuttavuuden peruspilarit

House of the Dragon

On tosissaan hippasen disorientoivaa, että monet näyttelijät ovat vaihtuneet. Mikseivät kaikki ole? Etenkin ritaripoika Ser Cristonin vaihtumattomuus hämmentää.

Kun verrataan kahta samaan aikaan ilmestyvää fantasiasarjaa, HBO:n House of the Dragonia ja Amazon Primen Mahtisormuksia, huomataan, että vain toinen niistä onnistuu todella pitämään otteessaan. Kahta onkin vaikea olla vertailematta, sillä molemmista on ilmestynyt suunnilleen saman verran jaksoja, molemmat perustuvat melkoisiin eepoksiin ja molempien fantasiamaailmat näyttäytyvät varsin immersiivisinä ja monipuolisina.

Tv-sarjassa voisi kuvitella erään tärkeän asian olevan se, että jaksot rakennettaisiin niin, että tarinassa on helppo pysyä kärryillä. On omituista, että alkuperäisessä Game of Thronesissa se oli helpompaa, vaikkakin juonikuvioita ja hahmoja oli huomattavasti enemmän.

Lue myös: Kommentti: Amazon ja HBO pelaavat kallista fantasiauhkapeliä

Lapsia on

Miksi omituinen aikahyppy tehtiin? Kaikkien juonikuvioiden kesken jättäminen tuntuu todella hämmentävältä valinnalta.

Aiemmin alustettiin sotaa, alustettiin kuninkaan sairautta, alustettiin edes jollain tapaa jännittävää suhdedraamaa. Miksei mitään näytetty katsojalle? Onko alkuperäisteos Fire & Blood toden totta niin paljon heikompi kuin itse Valtaistuinpeli, ja seuraako House of the Dragon George R. R. Martinin kirjaa kuin Raamattua? Ja tarvitseeko niin lopulta tehdä toimivan tarinan kustannuksella? Valittajat tulevat valittamaan aina, mutta sarjamuotoon sopimattoman alkuperäisteoksen seuraaminen tuntuu suorastaan typerältä.

Nyt kannen alla porisee ilmeisesti taas uusi sota, ja Rhaenyran kerrotaan jatkaneen kevytkenkäisyyttään. Hänen ja homoseksuaalisen aviomiehen avoin suhde on tuottanut hedelmää, ja Rhaenyralla onkin jo useita lapsia ei suinkaan oman sormustettunsa kanssa.

House of the Dragonista tulee olo, kuin oltaisiin haluttu niputtaa kaksi tuotantokautta yhteen. Sarjassa ei myöskään vieläkään ole esitelty selkeää vastavoimaa tai pahaa, ja muutenkin vahvat hahmot puuttuvat täysin.

Lue myös: Sarja-arvio: House of the Dragonin avausjaksossa pohjustetaan jotain suurta – vaan tuleeko tarina koskaan yltämään Game of Thronesin tasolle?

Katsojaa ei kiinnosta, että Daemonin nykyinen vaimo polttaa itsensä lohikäärmeen liekillä – lapset itkevät, miksi katsojan pitäisi välittää? Mihin kuninkaan mätäpaiseet hävisivät? Miksi hän kaatui edellisjaksossa, muttei sitten kuollutkaan? Miksi Rhaenyra on suostunut synnytyskoneeksi?

Jakson lopussa annetaan viimein sarjalle pahis, mutta edes hänkään ei ihan oikeasti kiinnosta.

Artikkeliin liittyvät aiheet:
26.09.2022 18:15 | Teksti: Iida Elstelä | Kuvat: HBO

Seuraa meitä somessa