Hyppää pääsisältöön
Pia Lamberg opastaa ruokavaliossa.

Personal traineriksi opiskellut Pia Lamberg antaa ruokavinkit: Näin syöt hyvin ja terveellisesti!

Viime viikolla ilmestynyt Seiskan Ekstra-lehti 55/2017 esitteli ex-missi Pia Lambergin uudessa ammatissa.

Lue lisää: Suomen kaunein personal trainer? Ex-missi Pia Lamberg luki itselleen uuden ammatin – ”Tässä voi tehdä kanssaihmisille hyvää!”

Lue lisää: Näin kyykkää, punnertaa ja lankuttaa Pia Lamberg superseksikkäässä minitreeniasussa - kuvat!

Ravintopuolella Pia huomauttaa, että syöminen on todella yksilöllinen asia, joten yhtä oikeaa vastausta siihen ei ole.

– Mutta voin jakaa, mitä itse olen oppinut ja kuinka omassa arjessani syön. Olen reilun vuoden verran ollut kasvissyöjä, ja se on toiminut minulle mainiosti. Kalaa tosin syön edelleen.

Lue myös: Tällä povella olisi Linnassa viety kaikki huomio! Pia Lamberg juhli itsenäisyyspäivää rinnat paljastavassa kaula-aukossa - kuva!

Pia huomauttaa, että jokainen voi kehoaan kuuntelemalla oppia, mikä sopii ja mikä ei. Tuleeko ruokailun jälkeen hyvä, energinen olo vai turvottaako ja väsyttääkö?

– Yksinkertaisesti: pyrin syömään sen verran, että on hyvä olla, ei liian täynnä.

Säännöllisyys tärkeää

Pia kannustaa säännölliseen ateriarytmiin.

– Yleensä pyrin syömään aamiaisen noin yhdeksältä, lounaan yhdeltä ja illallisen viideltä. Aamulla syön kaurapuuroa ja kahvia, joskus teen munakkaan. Yleensä tykkään käydä treenaamassa heti herättyäni, ja syön aamupalan vasta sen jälkeen. Tällöin lisään puuron sekaan korvapuustinmakuista proteiinijauhetta, mikä tekee siitä todella herkullista!

Lue myös: Pia Lamberg julkaisi jumalaisen tuhmia rantakuvia - nuo hiekat haluaisi moni sivellä pois!

Pia syö paljon vihreitä vihanneksia.

– Lounas on melkein joka päivä iso täyttävä salaatti, joka sisältää avokadoa ja siemeniä, jotta saan hyviä rasvoja. Illallinen on usein itsetehty keitto, vege-versio chili con carnesta, kesäkurpitsapastaa tai kukkakaalipohjaista pizzaa.

Yritän kokkailla itse

Pia sanoo nauttivansa ruoasta, mutta huolehtii samalla tarkasti, että syö mahdollisimman puhdasta ruokaa.
– Välttelen prosessoitua ruokaa, koska siinä on paljon lisäaineita, piilosokeria ja liikaa suolaa. 

Lue myös: Jösses, mikä kroppa: Pia Lambergin pikkupöksyissä pyöreät pakarat antavat parastaan - kuvat!

Pia yrittää kokata itse ruokansa mahdollisimman usein.

– Silloin tiedän tarkalleen, mitä syön. Silloin tällöin lasken myös kaloreita, sillä se auttaa tiedostamaan, paljonko kaloreita mikäkin ruoka sisältää ja mikä on oma päivittäinen kulutus. Näin pystyn asettamaan päivän maksimikalorit riippuen liikunnan määrästä ja esimerkiksi siitä, onko tavoitteena lihasten kasvattaminen vai kiinteytyminen.

Laadukkaat hiilarit käyvät

Välipaloina tai makean nälkään Pia syö hedelmiä tai tekee jääkaappiin valmiiksi chia-puuroa, jonka päälle hän laittaa tuoreita marjoja ja vähän hunajaa.

– Herkullista! Kun ruokavalio ylipäätänsä on terveellinen, satunnainen herkuttelu ei hetkauta sitä minnekään. Ja mitä puhtaampaa ruokaa syön, sitä vähemmän sokerisia tai rasvaisia herkkuja tekee mieli.

Lue myös: Jestas, miten paljastavaa: Pia Lamberg elämänsä seksikkäimmissä kuvissa!

Pian mukaan hiilihydraatit ovat saaneet huonon maineen kaikkien eri laihdutusohjeiden takia.

– Keho tarvitsee hiilihydraatteja. Syön laadukkaita hiilihydraatteja, en prosessoitua. Niissä on suuri ero! Syön papuja, kvinoaa, vihanneksia ja hedelmiä. Siksi esimerkiksi teen pizzaa kukkakaalista valmistamallani pohjalla. Ja pastaa kesäkurpitsasta vehnäpastan sijaan. Kokkausrasvana käytän joko voita, oliiviöljyä tai kookosöljyä riippuen ruoasta. Avokadossa ja erilaisissa siemenissä on myös paljon hyviä rasvoja.


Teksti:
Kalle Kangas
Kuvat:
Seiskan arkisto

Älä missaa kuumimpia viihdeuutisia! Seuraa Seiskaa somessa!