Mika Salo 25 vuotta sitten menehtyneestä kilpakumppanistaan: ”Hänen tarinansa päättyminen sattuu edelleen!”
Entinen F1-kuljettaja Mika Salo kertoo uskomattoman tarinansa Heikki Kullan kirjoittamassa elämäkerrassa.
Mika oli F1-urallaan usein väärään aikaan väärässä paikassa.
Lotuksella ajettujen ensimmäisten F1-kulpailuiden jälkeen ura jatkui Tyrrell-tallissa, ja Mika herätti Ferrarin mielenkiinnon. Italialaiset yrittivät ostaa suomalaisen Michael Schumacherin aisapariksi, mutta tallipomo Ken Tyrrell ei suostunut luopumaan kultakimpaleestaan.
Mika pääsi lopulta Ferrarille 1999, kun loukkaantuneelle Schumacherille tarvittiin tuuraajaa. Hän sai puhelun Ferrari-pomolta harjoitellessaan häävalssia Helsingissä.
– Silläkin kertaa minut repäistiin töihin täysin kokemattomana ja testaamattomana.
Mika Salon F1-uralla huvittava alku: Vei Lotus-tallille 100 000 dollaria Mikki Hiiri -repussa!
Ferrarilla Mika hurmasi erityisesti Hockenheimin GP:ssä, jonka hän olisi voittanut ilman tallimääräystä. Todennäköisesti ura olisi jatkunut Ferrarilla, ellei talli olisi ehtinyt jo sitoutua Rubens Barrichelloon.
– Hulluksihan sitä tulisi, jos miettisi, miten asiat olisivat voineet mennä, Mika kuittaa.
Kilpa-autoilija on työssään jatkuvassa hengenvaarassa, ja Mikan ystäviäkin on kuollut. Erityisesti Roland Ratzenbergerin kuolema päivää ennen Ayrton Sennaa vetää mielen matalaksi.
– Olimme läheisiä, se oli kova pala. Hänen tarinansa päättyminen sattuu edelleen.
Mika Salo paljastaa formulamaailman kulisseista: Keke haittasi uraani!
Mikan omakin henki on ollut vaarassa. Pahin onnettomuuksista sattui vuonna 2001, kun hänen Toyotansa tukivarsi petti 300 kilometrin tuntivauhdissa.
– Selkärankani murtui. Selvisi, että minulla on epänormaalin iso hermokäytävä, mikä pelasti halvaantumiselta.