Uutiset

Mika Salo 25 vuotta sitten menehtyneestä kilpakumppanistaan: ”Hänen tarinansa päättyminen sattuu edelleen!”

19.11.2019 20:01

Entinen F1-kuljettaja Mika Salo kertoo uskomattoman tarinansa Heikki Kullan kirjoittamassa elämäkerrassa.

Mika oli F1-urallaan usein väärään aikaan väärässä paikassa.

Lotuksella ajettujen ensimmäisten F1-kulpailuiden jälkeen ura jatkui Tyrrell-tallissa, ja Mika herätti Ferrarin mielenkiinnon. Italialaiset yrittivät ostaa suomalaisen Michael Schumacherin aisapariksi, mutta tallipomo Ken Tyrrell ei suostunut luopumaan kultakimpaleestaan.

Mika pääsi lopulta Ferrarille 1999, kun loukkaantuneelle Schumacherille tarvittiin tuuraajaa. Hän sai puhelun Ferrari-pomolta harjoitellessaan häävalssia Helsingissä.

– Silläkin kertaa minut repäistiin töihin täysin kokemattomana ja testaamattomana.

Juttu jatkuu ilmoituksen jälkeen
Mainos
Mika sai elämänsä tilaisuuden 1999 päästyään Schumacherin tuuraajaksi. – Tunnen Michaelin karting-ajoista lähtien. Hänen onnettomuutensa jälkeen en ole häntä tavannut, eikä ole moni muukaan.
Mika sai elämänsä tilaisuuden 1999 päästyään Schumacherin tuuraajaksi. – Tunnen Michaelin karting-ajoista lähtien. Hänen onnettomuutensa jälkeen en ole häntä tavannut, eikä ole moni muukaan.

 

Ferrarilla Mika hurmasi erityisesti Hockenheimin GP:ssä, jonka hän olisi voittanut ilman tallimääräystä. Todennäköisesti ura olisi jatkunut Ferrarilla, ellei talli olisi ehtinyt jo sitoutua Rubens Barrichelloon.

– Hulluksihan sitä tulisi, jos miettisi, miten asiat olisivat voineet mennä, Mika kuittaa.

Sattuu edelleen

Kilpa-autoilija on työssään jatkuvassa hengenvaarassa, ja Mikan ystäviäkin on kuollut. Erityisesti Roland Ratzenbergerin kuolema päivää ennen Ayrton Sennaa vetää mielen matalaksi.

– Olimme läheisiä, se oli kova pala. Hänen tarinansa päättyminen sattuu edelleen.

Mika Salo tunnettiin itseluottamuksestaan ja kulmikkuudestaan. – Kaikkia ihmisiä ei voi miellyttää. Parempi olla vain oma itsensä.
Mika Salo tunnettiin itseluottamuksestaan ja kulmikkuudestaan. – Kaikkia ihmisiä ei voi miellyttää. Parempi olla vain oma itsensä.

 

Mikan omakin henki on ollut vaarassa. Pahin onnettomuuksista sattui vuonna 2001, kun hänen Toyotansa tukivarsi petti 300 kilometrin tuntivauhdissa.

– Selkärankani murtui. Selvisi, että minulla on epänormaalin iso hermokäytävä, mikä pelasti halvaantumiselta.

Teksti:Juha Nurmi
Kuvat:Seiskan arkisto ja Lehtikuva
Jaa Artikkeli:

Älä missaa kuumimpia viihdeuutisia! Seuraa Seiskaa somessa!