Hyppää pääsisältöön
Jari Aarnion huumejutun syyttäjän Pihla-Keto Huovisen lausunnot joutuivat valtakunnan syyttäjän syyniin.

IL: Jari Aarnio -jutun syyttäjän lausunnot valtakunnansyyttäjän syyniin: Todetaanko Pihla Keto-Huovinen esteelliseksi?

Huumepoliisin ex-pomon Jari Aarnion, 60, oikeusjutun huumehaarassa syyttäjänä toimiva kihlakunnansyyttäjä Pihla Keto-Huovinen, 43, ilmoitti äskettäin asettuvansa ehdolle ensi kevään eduskuntavaaleissa kokoomuksen riveissä. Hän aloitti kampanjansa heti ratsastamalla epäsuorasti Jari Aarnion oikeudenkäynnissä saamallaan näkyvyydellä.

Hän kertoi Mäntsälän Sanomille päävaaliteemakseen oikeudenmukaisuuden, joka lehden haastattelussa mainitaan myös ominaisuutena, jota hän tarvitsee työssään. Neljä viime vuotta häntä on työllistänyt syyttäjänä lähes pelkästään Aarnio-vyyhdin huumehaara.

Lue myös: Syyttäjä: Jari Aarnio käskytti Malmin naista erikoiseen puhelinkikkaan, jolla sumutettiin poliisia!

Fiktio sotkeutuu faktaan

Iltalehti kertoi kuitenkin äskettäin, että valtakunnansyyttäjä Raija Toiviainen vaatii selvitystä Keto-Huovisen antamasta haastattelusta.

Mäntsälän Uutisten haastattelussa Keto-Huovinen muun muassa kertoo, että Keisari Aarnio -kirja vastaa kokonaisuutena sitä, mitä on tapahtunut, ja totesi myös Keisari Aarnio -tv-sarjasta samaa.

– Sarjan kulku on tähän asti vastannut melko tiivistii tosiasioita, hän toteaa Mäntsälän Uutisten haastattelussa.

Lukuisista yrityksistä huolimatta valtakunnansyyttäjä Raija Toiviainen ja Pihla Keto-Huovinen eivät suostuneet vastaamaan Seiskan kommenttipyyntöihin.
Lukuisista yrityksistä huolimatta valtakunnansyyttäjä Raija Toiviainen (kuvassa) ja Pihla Keto-Huovinen eivät suostuneet vastaamaan Seiskan kommenttipyyntöihin.

Lue myös: Näin tienaavat ja asuvat Keisari Aarnio -sarjan tähdet: Kari Hietalahdella mahtitulot ja komea lukaali – katso kuvat!

Tosiasiat kiistanalaisia

Sarjaa kuvaillaan tositapahtumiin perustuvaksi, mutta siinä kerrotuista tapahtumista kiistellään yhä oikeudessa, eikä Aarniolla toistaiseksi ole lainvoimaista tuomiota huumekaupan pyörittämisestä. Kirjassa muun muassa väitetään, että Aarnio juoksi häntä kiinniottaneita poliiseja pakoon.

Käräjäoikeudessa kiinnioton tehneet poliisit kuitenkin todistavat, ettei Aarnio juossut pakoon, eikä tätä asiaa edes ole hovioikeudessa käsitelty, koska se on ollut osapuolten välillä riidatonta.

Lue myös: Nyt puhuvat Aarnio-vyyhdissä tuomitut hollantilaiset nimellään ja kasvoillaan: toinen myöntää lähettäneensä tynnyrit - video!

Lausunnot syynissä

Lausunnot saattavat jopa asettaa Keto-Huovisen esteelliseksi toimimaan Aarnio-vyyhdissä, koska juridinen syyttömyysolettama koskee myös syyttäjiä omalta osaltaan. Syyttömyysolettama tarkoittaa menettelyllistä lähtökohtaa siitä, että rikoksesta epäiltyä ja syytettyä on pidettävä syyttömänä, kunnes syyllisyys on laillisesti näytetty toteen. Syyttömyysolettama velvoittaa viranomaisia objektiivisuuteen.

Syyttäjän tehtävä on näyttää rikossyyte toteen, mutta päätöksen syyllisyydestä tekee tuomioistuin. Lausunnollaan Keto-Huovinen ottaa melko vahvasti kantaa syyllisyyskysymykseen fiktiivisen tv-sarjan kautta.

Pihla Keto-Huovinen pyrkii kansanedustajaksi kokoomuksen riveissä.

Lue myös: Jari Aarnio -juttuun liitetyn gangsteripomon pihalla lojui tynnyri: Seiska paikalla Hollannissa – katso kuva!

Kennelliiton kurinpitäjä

Keto-Huovinen on myös Mäntsälän kunnanvaltuutettu ja kunnanhallituksen jäsen. Lisäksi hän on aiemmin toiminut muun muassa Kennelliiton kurinpitolautakunnan jäsenenä.

Mäntsälän Uutisten haastattelussa hän kuvaili Aarnion oikeudenkäyntiä poikkeukselliseksi muun muassa siksi, ettei hän koskaan ole ollut mukana oikeudenkäynnissä, jossa toinen osapuoli ”tuo hovioikeusvaiheessa koko ajan uusia asioita, hienovaraisia muutoksia esille”.

Syyttäjäpuoli tosin itse toi vain muutama viikko sitten oikeuteen jo 45:nnen lisätutkintapöytäkirjan.

Teksti:
Sami Sinokki
Kuvat:
Lehtikuva ja Seiskan arkisto

Suosituimmat

Ladataan sisältöä

Älä missaa kuumimpia viihdeuutisia! Seuraa Seiskaa somessa!