Turkulaisesta Arista kasvoi luxemburgilainen energiajuomakeisari: Aloitin bisneksen 14-vuotiaana kuusikauppiaana

Ari Koivula, 71, on mies Mad Croc- ja Red Devil -juomien takana. Suomalainen energiajuomakeisari asuu nykyään Luxemburgissa mutta vierailee synnyinmaassaan taajaan.
Seiskan toimittaja tapasi Arin SM Mad-Croc Länsirannikon Rallissa Turussa. Haastatteluun hieman myöhässä saapuvalla liikemiehellä on poikkeuksellinen elämäntarina.
– Koska en ole akateemisesti sivistynyt, saan olla sen akateemisen vartin myöhässäkin, hän vitsailee.
Ari on turkulainen, vaikka on varttunut Kuusiston saarella lähellä Kaarinaa.
– Olen syntynyt normaaliin työläisperheeseen. Minulla ja siskollani oli turvallinen lapsuus, ja perhe-elämämme oli rauhallinen. Aina oli ruokaa pöydässä ja rahaa sen verran, että pystyimme käymään kouluja, hän kertoo.
Arin menestyksekäs myyntiura alkoi jo 14-vuotiaana paikallisilla joulumarkkinoilla.

– Keitin 80 litraa sinappia saunan padassa ja myin 144 joulukuusta. Osuuspankin johtaja osti kaikki kuuset kerralla, sillä siihen aikaan konttoreita oli melkein jokaisessa kaupungissa.
– Tienasin 4 800 markkaa. Se oli ratkaiseva ahaa-elämys. Ymmärsin, että näin voi tehdä rahaa.
– Työskentelin myös naapuruston kaupassa, mutta palkkataso oli ymmärrettävästi erittäin matala, noin kolme markkaa päivässä. Lisäksi sain viikkorahaa kaksi markkaa, Ari muistelee.
Myöhemmin Ari alkoi kaupata sukkia ja naisten takkeja. Kauppamies innostui juomabisneksestä, kun kehitteli lasten samppanjaa. Syntyi energiajuoma-brändit Red Devil ja Mad Croc, jotka tulivat aluksi tutuiksi ennen kaikkea moottoriurheilun kautta. Red Devil oli esimerkiksi Mika Häkkisen sponsori.
– Sitä alettiin kutsua Häkkis-juomaksi, Ari nauraa.

Ari on asunut yli kymmenessä maassa ja puhuu sujuvasti yhdeksää kieltä.
– Minulla ei ole koskaan ollut mitään Suomessa asumista vastaan, mutta työasioiden takia asun nyt ulkomailla.
Liikemiehelle ei ole siunaantunut jälkikasvua.
– Se johtuu minusta. Kävin jopa leikkauksessa, mutta asialle ei pystytty tekemään mitään.
Vaikka tieto lapsettomuudesta tuli yllätyksenä, suhtautui Ari siihenkin positiivisella asenteella, harmituksesta huolimatta.
– Kun joku menee pieleen, voi yrittää korjata asian. Mutta jossain vaiheessa pitää hyväksyä, ettei voi mitään, ja jatkaa elämässä eteenpäin.
– Minulla on ollut sellainen matka, että minä en taaksepäin katso. Minulle on tärkeämpää katsella tulevaisuuteen, Ari toteaa hymyillen.

Mad Crocin logo edustaa englanninkielistä sanaa longevity (suomeksi pitkäikäisyys, kestävyys). Krokotiili on maailman toiseksi vanhin reliikkieläin mikä on mukautunut kaikennäköiseen muutokseen.
– Ei voitu tehdä haita, koska se on jo Thaimaalaisen energiajuomabrändi. Krokotiili on matelija, joka pystyy elämään myös vedessä. Se on vahvin yhdistelmä maassa ja vedessä, Ari toteaa.