Helsingin kaupunki on vetänyt kaikessa hiljaisuudessa ex-jääkiekkoilija Hannu Pikkaraisen, 38, somemainoskampanjan pois Instagramista.
Martina Aitolehden on-off-rakkaana tunnettu Hannu mainosti tilillään Helsinki liikkuu -nimistä hanketta, joka on osa kaupungin liikuntapalveluita. Hankkeen tavoitteena on "saada kaupunkilaiset liikkumaan enemmän ja istumaan vähemmän".
Hannu oli julkaissut kuvan hankkeesta omalla Instagram-tilillään, ja lisäksi Helsinki liikkuu oli julkaissut saman päivityksen omissa kanavissaan. Nyt kuvat on kuitenkin poistettu vähin äänin.
Lue myös: Martina Aitolehti ja Hannu Pikkarainen: Ero!
Kumpikaan osapuoli ei ole kommentoinut asiaa omissa somekanavissaan.
Hannun osallistuminen Helsingin kaupungin kampanjaan aiheutti ilmestyessään kiivasta keskustelua, sillä ex-jääkiekkoilija on parhaillaan syytettynä raiskauksesta. Asiaa on määrä käsitellä lähiaikoina Helsingin käräjäoikeudessa.
Lue myös: Syyte raiskauksesta! Martina Aitolehden rakas Hannu Pikkarainen joutuu oikeuteen!
"Eivät tienneet"
Seiska selvitti kummallisen tapahtumaketjun taustat ja sai Helsingin kaupungin viestintäasiantuntijalta vahvistuksen sille, että lähestyvällä oikeudenkäynnillä oli osuutta mainoskuvien poistumiseen.
- Meillä ei ollut tiedossa tämä Pikkaraisen tilanne, kun tätä mainoskasvoa tähän somekampanjaan valitsimme, Juuso Hämäläinen Helsingin kaupungilta kertoo.
- Sen takia hänen osuutensa mainoskampanjaan keskeytettiin.
Hämäläisen mukaan Hannu valittiin mainoskampanjaan mukaan Boxi-nimisen vaikuttaja-alustan kautta. Boxin kautta sosiaalisen median vaikuttajat voivat tarjota keskitetysti palveluitaan eri yrityksille.
Vaikka Hannun kuva onkin jo poistettu liikuntapalveluiden somekanavalta, viestintäasiantuntijan mukaan Hannulle maksettiin kaikesta huolimatta korvaus tehdystä työstä.
- Kyllä hänelle korvaus minun käsitykseni mukaan maksetaan, kun asiasta oli jo sovittu, Hämäläinen mainitsee.
Lue myös: Mitä ihmettä? Hannu Pikkarainen saunakuvassa ilman paitaa - harkitsee munapäivityksiä jatkossa

Asiakaspalautteet havahduttivat
Pikkaraisen mainoskuvat aiheuttivat paljon puhetta keskustelupalstoilla. Mielipide oli lähes yksimielinen, ettei seksuaalirikoksesta syytetty ole sopiva valinta kyseisen markkinointihankkeen mainoskasvoksi.
Viestintäasiantuntija Hämäläinen kertoo, että mainoskampanjan keskeytystä lähdettiin viemään eteenpäin heille saapuneiden asiakaspalautteiden perusteella.
Seiska ei tavoittanut Hannu Pikkaraista kommentoimaan peruuntunutta mainoskampanjaa.