Ohhoh! Emma Kimiläinen takoo hurjan tuhtia tiliä: ”Tosi hyvin fyrkkaa”

Kilpakuljettaja jahtaa uuden E1-formulaveneluokan historian ensimmäistä maailmanmestaruutta.
Tanssii tähtien kanssa -ohjelmastakin tuttu kilpakuski Emma Kimiläinen teki taannoin kovan peliliikkeen. Kimiläinen päätti hypätä tuntemattomaan ja otti pestin vastaan uudessa, täksi kaudeksi lanseeratussa E1 Series -formulaveneluokassa.
Täyssähköisten F1-veneiden sarjassa on jo kilpailtu ympäri maailmaa. Ennen avauskauden viimeistä osakilpailua tilanne on se, että Emma johtaa MM-sarjaa 11 pisteen erolla. Historiallinen mestaruus ei ole kuitenkaan vielä varma.
– Enää yksi kisa olisi jäljellä. Se ajetaan joulukuussa, ja voitosta saa 20 pistettä. Ei voi siis yhtään sluibailla, vaan täytyy taas onnistua, Emma toteaa Seiskalle.
– Tämä on ollut itselleni ihmeellinen vuosi. Vaihdoin täysin lajia ja siirryin täysin uuteen sarjaan, jossa on mennyt näin hyvin. E1 Series on sarja, jossa pääsee ihan erilaisiin paikkoihin. Sekin on ollut tosi makea juttu.
”Istuu käpälään”
Emman MM-johdosta tekee hämmästyttävän se, ettei hänellä ollut ennen tätä vuotta lainkaan kokemusta veneilystä. Ei kuulema edes mökkiveneilystä – tuhatta ja sataa paahtavista F1-veneistä nyt puhumattakaan.
– En ollut koskaan aiemmin ajanut minkäänlaista venettä – siis yhtään mitään venettä. En edes tavallista Busteria. Kaiken lisäksi olen aina kärsinyt merisairaudesta, Emma sanoo.
– Päätin silti lähteä uuteen projektiin mukaan. Sitten on käynyt ilmi, että olenkin aika hyvä tässä hommassa. Vene istuu käpälään tosi hyvin. Lisäksi olen onnistunut selättämään merisairaudenkin.
Järkyttävää keskittymistä
Menestys ei ole tullut helpolla. Emman mukaan hänellä on ollut sähköisistä formulaveneistä paljon opittavaa: kyseessä on haastava menopeli. Ja vesielementti tuo siihen vielä omat mausteensa.
– E1-vene on yksi vaikeimmista ajoneuvoista, mitä olen ikinä ajanut. Sitä ajaessa säädetään koko ajan, Emma kuvailee.
E1-vene on yksi vaikeimmista ajoneuvoista, mitä olen ikinä ajanut.
– Formuloissa ja useimmissa muissakin autokilpailuissa homma menee perinteisesti niin, että ensin ajoneuvo säädetään valmiiksi etkä enää pääse vaikuttamaan siihen kisan aikana. Mutta tässä venettä säädetään koko ajan. On ennakoitava jatkuvasti. Se vaatii järkyttävää keskittymistä, Emma ynnää.
– Kaiken tämän lisäksi formulavenettä ajaessa on tosi kuuma. Monacon-osakilpailussa oli 40 astetta lämmintä eikä tuullut ollenkaan. Se tarkoitti, että ohjaamossa lämpötila nousi 65 asteeseen.

Paksu palkkapussi
Ilmaiseksi Emman ei tarvitse kärvistellä. Uuden E1 Series -formulavenesarjan päärahoittaja on Saudi-Arabian valtion omistuksessa oleva sijoitusrahasto. Toisin sanoen maksukykyä löytyy.
Rahasta mainitseminen saa Emman hymyilemään leveästi. Kuskikaunotar asettelee kuitenkin sanansa tarkasti.
Sitä kutsutaan Marine-bisnekseksi.
– Kyllä siitä ihan hyvin maksetaan. Siitä saa tosi hyvin fyrkkaa, ja sarjassa myös liikkuu paljon fyrkkaa. Huomaa, että kiinnostusta on.
– E1-sarjan ympärillä riittää uusia yhteistyökumppaneita ja kiinnostuneita tahoja, koska sähköformulaveneissä kehitetään uudenlaista teknologiaa.

Kymppitonnien bonukset
Tarkoista sopimussummista Emma ei puhu, mutta rivien välistä on luettavissa, ettei kyse ole ihan pikkusummista. Varsinkin, kun pelkissä kuljettajakohtaisissa bonuksissa puhutaan useista kymmenistä tuhansista euroista.
Jos voitat maailmanmestaruuden, tuleeko tilille bonuksia?
– Tulee, ihan hyvin! Kyllä minä siitä bonukset saan. Minulla on oma bonus-järjestelmäni, joka motivoi tekemään hommat hyvin. Minulle maksetaan bonuksia jokaisesta kisasta erikseen ja sitten vielä menestyksessä koko sarjassa, Emma paljastaa.
– Sen enempää en voi tätä kommentoida kuin että bonuksissa puhutaan useista kymmenistä tuhansista.
