Jari-Matti Latvalan vapaa-ajanvietto hämmästyttää – tilittää rehellisenä Seiskalle: "Fakta on, että..."

Jari-Matti Latvalan vapaa-ajanvietto hämmästyttää – tilittää rehellisenä Seiskalle: 'Fakta on, että...'

Toyotan tallipäälikkö rakastaa yhä ralliautolla ajamista yli kaiken.

Mainos
Mainos päättyy

Ex-rallitähti Jari-Matti Latvalalla, 39, on kova kansainvälinen pesti Toyotan tallipäällikkönä. Siitä huolimatta miehen veti vetää aika ajoin takaisin rattiin. Näin kävi myös hiljattain Lahti Historic Rallyssa, jossa Jari-Matin kartturina toimi Janni Hussi.

Videolla Jari-Matin salamahaastattelu Lahdessa:

Lahti Historic Rallyn jälkeen Jari-Matti palasi pikavauhtia tallipäällikön tehtäviinsä ja suuntasi Kreikkaan Akropolis-ralliin. Seuraavaksi ohjelmassa olisi Chilen MM-ralli toisella puolen maapalloa.

Mainos
Mainos päättyy

Kovimmatkaan rallifanit eivät välttämättä ymmärrä, miten vaativia Toyotan kaltaisen jättitallin päällikkötason tehtävät ovat. Ja kun kalenteri hehkuu muutenkin punaisena, on pakko kysyä:

Mikä ihme saa Jari-Matin ajamaan vielä vapaa-ajallaankin kilpatason rallia?

– Tuo on oikein hyvä kysymys. Fakta on, että itselleni paras paikka on ratin ja penkin välissä. Nautin kaikista eniten juuri siitä, kun pääsen itse ajamaan, Jari-Matti tuumaa Seiskalle Lahdessa.

Janni Hussi sai kiitosta toimiessaan Jari-Matin kartturina Lahti Historic Rallyssa.
Janni Hussi sai kiitosta toimiessaan Jari-Matin kartturina Lahti Historic Rallyssa.

Ralli verenperintönä

Jari-Matti sai rallitaitonsa osin verenperintönä. Hänen isänsä Jari Latvala tunnettiin kovana kaasujalkana, joka voitti kertaalleen rallin Suomen mestaruuden.

Jos Jari-Matti olisi saanut otteisiinsa napsun enemmän tasaisuutta, häntä voisi todennäköisesti kutsua maailmanmestariksi. Hän kuitenkin keskeytti lupaavatkin  kilpailut harmittavan usein, joskus ajovirheen, joskus teknisen vian vuoksi.

Mainos
Mainos päättyy

Töysäläisen ralliura oli silti kunniakas. Siitä kielivät komeat 18 MM-osakilpailuvoittoa sekä peräti kolme kakkossijaa rallin MM-sarjassa. Mestaruus oli aina lähellä, mutta kuitenkin niin kaukana.

Jari-Matilla on erittäin vaativa pesti huipputalli Toyota Gazoo Racingissa.
Jari-Matilla on erittäin vaativa pesti huipputalli Toyota Gazoo Racingissa.

Flirttailee paluulla

Jari-Matin aktiiviura rallikuskina päättyi kauteen 2019. Sen jälkeen hän hyppäsi rallilegenda Tommi Mäkisen saappaisiin Toyotan tallipäälliköksi.

– Tallipäällikön hommissa olen saanut hieman etäisyyttä ajohommiin. Samalla kuitenkin tiedostan, että juuri ajamisesta olen pikkupojasta asti nauttinut eniten.

Ajamisesta olen pikkupojasta asti nauttinut eniten.

Mainos
Mainos päättyy

– Rallin MM-sarjan kiertäminen on aika raskas setti. Se ei enää inspiroi. On hauskempaa ajella tällaisia Lahti Historic Rallyn kaltaisia kivoja kisoja, joissa on rennommat aikataulut, Jari-Matti selvittää Seiskalle.

Hän on hiljattain julkisesti flirttaillut ajatuksella, että ajaisi ensi kaudella koko Historic Rallyn kisakalenterin. Siinä olisi huhkimista kerrakseen, sillä hoidettavana olisi myös rallin MM-sarjan kisakalenteri tallipäällikön hommissa.

Nähdäänkö tämä kaksikko ensi kaudella kiertämässä koko Historic Rallyn kisakalenterin?
Nähdäänkö tämä kaksikko ensi kaudella kiertämässä koko Historic Rallyn kisakalenterin?
Mainos
Mainos päättyy
Ladataan
Jari-Matti Latvalan vapaa-ajanvietto hämmästyttää – tilittää rehellisenä Seiskalle: "Fakta on, että..."