Prinsessa Madeleinelta yllättävä paljastus lapsista

Viime vuonna Yhdysvalloista Ruotsiin muuttaneessa perheessä on kolme kouluikäistä lasta.
Prinsessa Madeleine ja aviomies Chris O'Neill kertovat tuoreessa Dagens Industrin haastattelussa lastensa kännykänkäytöstä.
Arkistovideo: Prinsessa Adrienne hurmasi ensimmäisenä työpäivänään
Viime vuonna Yhdysvalloista Ruotsiin muuttaneessa perheessä on kolme kouluikäistä lasta, prinsessa Leonore, 11, prinssi Nicolas, 10, ja prinsessa Adrienne, 7.
Lapset ovat sukupolvea, joka on kasvanut älypuhelimien ympäröimänä. Sisaruskatraasta vanhin, Leonore, on nuorempi kuin suosittu somealusta Instagram. Nyt nuorten ja lasten suosiossa oleva Tiktok luotiin vuonna 2016, jo ennen Adriennen syntymää.
Somesukupolvi on herättänyt paljon keskustelua myös Suomessa; esimerkiksi koulujen kännykkäkielloista on noussut yllättävän suuri kohu.
Esimerkiksi Yle on kertonut, että vanhemmat ovat jopa vaatineet lääkärintodistuksia, että heidän lapsensa saisivat käyttää puhelimia koulussa kiellosta huolimatta.
Vanhemmat ovat vedonneet esimerkiksi ahdistukseen, jota lapset kokevat ilman jatkuvaa pääsyä puhelimelle.
Somevapaat lapset
Prinsessa Madeleinen lapsilla tällaista ongelmaa ei ole. Hän kertoo DI:lle, että lapset ovat saaneet kasvaa tähän asti varsin askeettisesti.
Madeleine julkaisee toisinaan lapsistaan kuvia Instagramiin, mutta lapset eivät pääse altistumaan kuville tai niiden kommenttikentille.
– Ei sosiaalista mediaa. Vanhin tyttäremme Leonore on 11-vuotias, hän on ainoa, jolla on oma puhelin, mutta ei sosiaalista mediaa, Madeleine summaa.
Myös Chrisillä on tarkka linja somen suhteen.
Hän kehuu esimerkiksi Australiaa, jossa sosiaalinen media on kielletty kokonaan alle 16-vuotiailta. Pari kuitenkin tiedostaa, ettei lasta voi suojella somelta täysin; esimerkiksi kavereilta voi tietenkin nähdä Youtube-videoita.
Kauneustuotteet kiinnostavat
Lasten keskuudessa suosioon on noussut myös ihonhoito, mikä innosti Madeleinen perustamaan Minlen-brändinsä. Tuotemerkki aikoo myydä nimenomaan lapsille sopivia ihonhoitotuotteita, joissa ei ole mahdollisesti herkkää ihoa vahingoittavia aineita.
Lapset olivat mukana myös brändin luomisessa; Madeleinen mukaan purkit, tuoksut ja tuntumat hyväksytettiin perheen lapsilla.
Kauneuden lisäksi lapset ovat löytäneet elämäänsä eläinrakkauden. Madeleine kertoo yrittävänsä aina ehtiä hakemaan lapsensa koulusta ja ehtiä viettämään laatuaikaa lastensa kanssa.
– Vietän paljon aikaa hevostalleilla tyttärieni kanssa, Madeleine kertoo.
Prinsessa on itsekin ollut pienestä pitäen ahkera heppatyttö, ja jopa kilpaillut Ruotsissa esteratsastuksessa.