Uskomaton harrastus! Linnan juhlista tuttu musiikkimajuri rakensi lentokoneen ohjaamon - Seiskan toimittaja laskeutui Innsbruckin lentokentälle moottori tulessa ja pelikaani turbiinissa!

Kone rullaa kiitotietä pitkin, viestiliikenne särisee lennonjohdon kanssa. Valtavat vuoret ympäröivät lentokentän, joka kuuluu Euroopan vaikeimpiin.
Ohjaamossa perämiehen ohimolla viipyilee kylmä hiki. Eikä se johdu pelkästään lumisesta säästä, vaan siitä, että puikoissa on Seiskan toimittaja!
– Tähän mennessä on mennyt hyvin, mutta muistuttaisin, että kone on vanha, lentokapteeni Raine Ampuja virnistää.
Istumme vuoden 1978 Super-Caravellen ohjaamossa. Maailman ensimmäinen menestyksellinen suihkumatkustajakone oli ranskalaista laatutyötä, mutta on silti onni, ettei tämä ole aito lento.
Kyseessä on harvinaisen hienosti toteutettu ja mielettömän pikkutarkasti mallinnettu lentosimulaattori. Ohi lipuvat Alppimaisemat ovat virtuaalisia, ja ne komeilevat ikkunoista, jotka ovat todellisuudessa tietokoneen näyttöjä.
Ampujankin lentokapteeni-titteli on vain nimellinen. Hänet tunnetaan paremmin puolustusvoimista eläköityneenä musiikkimajurina, Linnan juhlien pitkäaikaisena kapellimestarina ja 1990-luvun massiivisista Tattoo-sotilassoittokuntakiertueista.
Mutta lapsuuden unelmana oli päästä lentokoneen puikkoihin.
– Kukapa nyt ei lentäjäksi haluaisi? Isäni oli Finnairilla mekaanikkona ja käytännössä kasvoin lentokentällä. Haaveilin päivät pitkät Caravellien, DC3:n ja DC6:n lentämisestä.

Unelma lentäjän ammatista romuttui aikoinaan näkötestiin. Musiikki vei miehen mennessään, mutta intohimo lentokoneita ja lentämistä kohtaan jäi.
Erilaiset lentosimulaattoriohjelmat tulivat Rainelle tekniikan kehittyessä tutuksi. Jossain vaiheessa pelkkä hiirellä ja näppäimistöllä lentely ei kuitenkaan enää riittänyt. Hän alkoi kasata olohuoneeseensa omaa lentokoneen ohjaamoaan.
Vuosien mittaan projekti paisui niin poskettoman autenttiseksi, että Ampujan ohjaamo kelpasi jopa Aleksi Mäkelän vuoden 2013 Kaappari-elokuvaan.
– Loputon harrastushan tämä on siinä mielessä, että ohjaamon rakentaminen on itse lentämistä tärkeämpää, Raine naurahtaa.

Ja rakentamista onkin riittänyt. Sadoista osista koostuvaan ohjaamoon on tilattu komponentteja ympäri maailmaa: milloin Yhdysvalloista, milloin Intiasta. Osittain kyseessä on kuulemma myös erilaisten sattumusten summa.
– Eräs entinen koulukaverini 3D-tulosti ratit, toinen teetätti valokuvien perusteella ohjaamon yläpaneelin ja kolmas opetti hartsaamaan originaalin näköisiä osia, Raine luettelee.
– Olen myös jonkin verran opiskellut tietokonekieliä, joita erilaisten mittareiden asentamiseen tarvittiin.

Yhtäkkiä virtuaalilennolla tapahtuu jotain järkyttävää: Seiskan toimittajan sydän hyppää kurkkuun, kun koneen vasen moottori syttyy palamaan. Kymmenisen minuuttia myöhemmin pelikaani lentää oikeaan turbiiniin.
Raine, perhana! Hän on piruuttaan luonut muutamalla hiiren painalluksella kauhuskenaarion yläilmoihin. Hetken näyttää uhkaavasti siltä, että kone syöksyy Innsbruckin laaksoon.
Kaiuttimista kuuluu, kuinka lentoemäntä kuuluttaa matkustamossa hätätilanteesta ja ohjeistaa matkustajia pysymään rauhallisena.
– Autopilotti pois päältä ja nokkaa äkkiä alaspäin! Ehkä minä otan nyt koneen hallinnan, Raine naureskelee ja stabiloi tilanteen.
Huh, olemme hengissä!

Kone palaa turvallisesti takaisin Innsbruckin virtuaaliselle kentälle. Raine hallitsee nippelit ja nappelit niin hyvin, että hän uskoisi suoriutuvansa myös aidon lentokoneen ohjaamossa.
– Voisin varmasti lentää mittarilennoilla. Toki lentokoneessa tuntuma on aivan eri, mutta kyllä minä sen sieltä alas saisin, tavalla tai toisella!
Vaikeampaa oli kuulemma siirtää majesteettinen ohjaamo kotioloista järvenpääläiseen teollisuuskiinteistöön. Muutto-operaatio toteutettiin kuulemma ”perhesyistä.”
– Veikkaanpa, että aika harvassa kodissa voi olla lentokoneen ohjaamo olohuoneessa. Mutta vaimoni onkin aina ollut pitkämielinen!

Eläkepäivistään huolimatta Raine tekee yhä vierailevan kapellimestarin hommia ja muun muassa toistasataa sovitusta vuosittain. Parhaillaan työn alla on myös romaanin kirjoitustyö suomalaisen sotilasmusiikin historiasta.
– Lisäksi suunnittelen puolustusvoimille ensi vuoden showkiertuetta. Tylsää ei ole päässyt tulemaan, eläkkeelle vain nimellisesti vuonna 2013 jäänyt Raine murjaisee.
– Tämä lentosimulaattorini on loistavaa vastapainoa musiikille, johon joutuu keskittymään niin paljon kapellimestarin duuneissa.
