Tiesitkö? Tämä kaunotar on Tiktokin tunnetuin suomalainen – tunnetaan yhdestä asiasta!

Irene Idänvaloa seuraa somessa sadat tuhannet ulkomaalaiset.
Monelle suomalaiselle Irene Idänvalo ei nimenä sano mitään, mutta hän on yksi sosiaalisen median tunnetuimmista suomalaisista sisällöntuottajista.
Irene on tullut tunnetuksi siitä, että hän puhuu videoillaan ”rallienglantia”, eli englantia suomalaisittain murtaen. Hän on selittänyt ulkomaalaisille seuraajilleen muun muassa kalsarikännien merkitystä ja Jussipussi-leipien oikeaa lausumistapaa.
Seiska tapasi Irenen Tallinnassa, missä hän osallistui Kings of Tallinn – Autumn Edition -pokeritapahtumaan.
Irene paljastaa Seiskalle, että hänellä on enemmän seuraajia ulkomailla kuin Suomessa.
– Eniten minulla taitaa olla seuraajia Jenkeissä, sitten Briteissä ja kolmanneksi vasta Suomessa. Teen niin monelle eri alustalle, että jokaisella kanavalla ykkösseuraajamaa on eri, Irene kertoo.
– Tällä hetkellä suosituin kanavani taitaa olla Youtube-tilini, Irene sanoo.
Irenellä on Tiktokissa 183 000 seuraajaa, Instagramissa 176 000 ja Youtubessa 48 800 tilaajaa.
Tausta auttoi
Vuodesta 2020 alkaen täyspäiväisenä somevaikuttajana toiminut Irene työskenteli aiemmin markkinointikoordinaattorina, mikä on hyvä pohja hänen nykyiseen ammattiinsa.
– Vaikka jaan elämästäni suurimman osan somessa, en kuitenkaan suostu antamaan ihan kaikkea itsestäni sinne. Jos asiaa ajattelee esimerkiksi kellona, annan someen 45 minuuttia ja pidän itselläni loput 15 minuuttia, Irene selittää.
– Luonnollisesti en myöskään jaa netissä muiden tekemiä asioita, vaan pelkästään omaa elämääni ja tekemisiäni, Irene jatkaa.

Möläytys maksoi
Nokkelaa, rosoista huumoria "rallienglannilla" viljelevä nainen avaa somessa elämäänsä rehellisesti. Videoissa saatetaan seurata kokkailua kotioloissa, maistella erikoisia juomasekoituksia tai matkustaa ympäri Eurooppaa.
Moni Irenen seuraaja ei kuitenkaan varmaan loppujen lopuksi ymmärrä, millaisia työtunteja ammattimainen sisällöntuotanto vaatii, kun sisältöä tehdään lukuisille eri kanaville.
– Satojentuhansien seuraajien pitämiseksi on tehtävä töitä päivittäin. Pitää vähän suunnitella, mitä, minne ja miksi juuri sille kanavalle julkaistaan, Irene selittää.
Somen tekeminen on ollut vaalealle kaunottarelle oppimatka.
– Varhaisessa vaiheessa uraani minulle kävi niin, etten ajatellut ihan loppuun asti, kun elin "supervegaani"-vaihettani ja toin edesottamuksiani esille. Erään postauksen myötä minulta hävisi kerralla satoja seuraajia. Silloin se ihmetytti, nyt se on ihan ymmärrettävää, Irene myöntää.

Yritykset, herätkää!
Vaikka Irenellä on satojatuhansia seuraajia, hän toivoisi tekevänsä enemmän kaupallisia yhteistöitä.
– Mielestäni suomalaiset yritykset eivät ole vielä huomanneet, miten paljon markkina-arvoa suomalaisilla tubettajilla on kanavansa seuraajille.
– Olisi hienoa, jos kotimaiset yritykset ottaisivat rohkeasti yhteyttä ja kyselisivät yhteistyötä, eikä aina niin, että itse joutuu kyselemään heitä, Irene sanoo.