Tanssija Atte Kilpinen joutui shokkiin kesken esityksen – yksi asia muuttui pysyvästi

Kansallisbaletin ensimmäinen solistitanssija Atte kertoo kauhunhetkistään lavalla.
Balettitanssija Atte Kilpinen, 27, ottaa Seiskan reportterin vastaan iloisena Suomen Kansallisoopperan ja -baletin sisäänkäynnillä. Seiska on tullut seuraamaan Aten päivää.
Suuressa rakennuksessa on valtavasti erilaisia tiloja ja kaikkiaan kahdeksan kerrosta, joihin ei tavallisesti pääse noin vain kiertelemään. Tanssijatähti kulkee tottuneesti pitkien käytävien halki kuntosaliin, pukuhuoneeseensa kuin näyttämöllekin.
Aten uran ehkäpä yksi suurimmista kohokohdista oli, kun kuuluisa Hampurin baletin johtaja John Neumeier tarjosi hänelle ainutlaatuista tilaisuutta. Atte lähti Hampuriin syksyllä 2020, ja reissu venyikin kahden vuoden mittaiseksi.

Työtahti ulkomailla on melkoinen verrattuna Suomeen, sillä Hampurissa tehdään vuodessa tuplasti enemmän tuotantoja. Kerran Aten suuri työmäärä ja virhearvio aterioinnin suhteen päättyivät hassusti Prinsessa Ruusunen -baletin aikana.
– Pyörryin lavalla Hampurissa kesken esityksen, ja se oli aika shokeeraavaa. Se oli kaiken sattuneen summa. Meillä oli paljon harjoituksia, en ollut ehtinyt levätä tarpeeksi ja olin unohtanut syödä.
– Äitini ja isäni olivat vieläpä yleisössä juuri sinä iltana. He katsoivat, kun minua raahattiin pois lavalta. Se oli dramaattista. Isäni ensimmäinen kommentti oli, että ”oliko tuo liian pieni rooli sinulle?”, Atte nauraa.
Pyörtymisepisodi opetti Aten huolehtimaan säännöllisestä ruokailusta ja jaksamisestaan paremmin. Viime pääsiäisen aikaan Atte piti ensimmäistä kerran kunnon loman vuosiin.

Virheistä oppii
Pyörtyminen ei ollut Aten ainoa kommellus vuosien varrella, vaan kaatumisia ja liukastumisia tapahtuu silloin tällöin. Harvoin ne kuitenkaan näkyvät katsojille.
– Moni ei edes nähnyt siinä kaatumistani. Tässä on hyvä esimerkki siitä, että mokat voi aina kääntää voitoksi ja niihin täytyy suhtautua armollisesti.
Yksi epäonnistuminen jäädytti Aten nuorempana, kun hänen oli nostettava naistanssija suorille käsille haastavasta asennosta.
– Jompikumpi lähti nostoon liian myöhään tai aikaisin, mutta joka tapauksessa se ei mennyt nappiin. En saanut häntä nostettua suorille käsille ja menin aivan paniikkiin.
Kaksintanssiosuuden eli pas de deux’n jälkeen Atte jäi lavalle nojaamaan lavastetta vasten ja lähti ryömimään etunäyttämölle. Tämä kuului koreografiaan, mutta Aten katse sumeni shokin vuoksi täysin.
– Pelästyin epäonnistumista niin paljon. En pystynyt hallitsemaan kroppaani ja tapahtuma säikäytti minut. Aloin miettimään sitä virhettä liikaa. Onneksi pystyin rauhoittamaan itseni. Opin siitä, etten anna enää minkään virheen mennä tulevaisuudessa ihon alle tuolla tavalla.

Aten päivä:
7.00 herätys, jonka jälkeen kahvia ja aamupalaa
9.00-9:50 pilates/jooga/sali
10.00-11:15 balettitunti
11:30-13:30 baletin harjoitukset
13:30-14.00 lounas
14.00-17.00 aikaa omille projekteille (tapaamisia, kuvauksia, koreografiointia yms.)
17.00-17:30 illallinen
18.00-18:30 balettitunti (lämmittelytunti illan esitystä varten)
19:00-22.00 näytös
22.00 jälkeen kylmäaltaaseen, sauna ja iltapalalle
