Tältä legendaarinen Vaatehuoneen Simo, 70, näyttää nykyään – hehkuttaa yhä vaatealaa: ”Siellä eivät insinöörit ja tutkijat pärjää!”

Hyvin varusteltuihin lehtipisteisiin on läjähtänyt tänään Seiska, josta löytyvä haastattelu on pakollista luettavaa kaikille nostalgian ystäville. Ääneen pääsee lahtelainen Simo Leporanta, legendaarisen Vaatehuone-ketjun toimelias kauppias.
Aukeaman mittaisessa erikoishaastattelussa Simo muistelee 1990-luvulla vellonutta Vaatehuone-ilmiötä, joka herätti kuhinaa ympäri Suomea.
Hän tykitti valtakunnan tv-verkkoon parhaaseen katseluaikaan mainoksia, joiden ansiosta tuulipuvut, kansitakit ja salihousut vaihtoivat omistajaa lähes yhtä nopeasti kuin lukitsemattomat polkupyörät Lahden yössä.
– Kaikki paukut olivat valtakunnallisissa tv-ajoissa. Tapani markkinoida oli niin täydellisen omaperäinen, että minusta tuli kuin naarassusi, joka veti laumaa perässään, Simo maalailee Seiskalle.
Syntyjään kouvolalainen Leporanta kertoo olleensa jo pienestä pitäen kiinnostunut vaatteista. Jo teini-ikäisenä hän teetätti ompelijoilla sellaista päällepantavaa, mikä erottui taatusti katukuvassa.
– Ne eivät olleet ihan tavallisen näköisiä vaatteita, hän naurahtaa nyt.
– Sieltä jäi polte vaatealaa kohtaan.

Nuoresta asti toimelias ja idearikas Simo kertoo tienanneensa riihikuivaa 15-vuotiaasta saakka.
– Olen elämäni aikana tehnyt vaikka mitä. Jo koulussa kuvaamataidon opettajani oli sitä mieltä, että minulla oli äärimmäisen hyvä väriymmärrys.
– Ollessani myöhemmin Kouvolan teatterissa avustajana sain sen ymmärryksen, mitä tarkoittaa olla esillä ihmisten ja kameran edessä.
1960-luvun Kouvola vaihtui 70-luvulla Helsinkiin ja työpaikkaan Seppälässä. Nopeasti urallaan edennyt visionääri avasi ketjun 40 ensimmäistä myymälää ympäri Suomenniemeä.
– Sieltä sain arvokasta oppia brändin rakentamisesta. Seppälä oli nimittäin siihen aikaan huikea brändi. Sitten se myytiin Stockalle, joka raunioitti sen täydellisesti.
1980-luvulla tie vei Lahteen ja Luhdalle, jossa Simo sai vapaat kädet rakentaa mallistoja.
– Totesin, että tämähän on kaiken kaikkiaan mahtavaa aluetta. Lahti ja Hollola… Aivan fantastinen miljöö! yhä Lahden alueella asuva Simo innostuu.

Vuosikymmenen lopulla, laman kynnyksellä Simolle tarjottiin pestiä Keskon Vaatehuone-ketjun Lahden-liikkeen vetäjänä. Loppu on sekä suomalaista vaate- että tv-historiaa.
Hiljattain 70 vuotta täyttänyt Simo voisi vuosirenkaidensa puolesta jo köllötellä eläkkeellä – paitsi ettei sellainen tule kuuloonkaan. Yhä bisneksiä tekevä Leporanta ei kuitenkaan ole enää aktiivisesti vaatealan kanssa tekemisissä, mutta hehkuttaa sen vaativuutta.
– Se on ala, jossa insinöörit ja tutkijat eivät pärjää, hän pamauttaa.
– Vaateala on vaistonvarainen ala: on nähtävä nurkan taakse, on aavistettava, mitä seuraavana vuonna tapahtuu. Pitää ymmärtää, mihin suuntaan muoti on menossa.
Kaikista tärkein kauppiaan oppi on kuitenkin tämä:
– Jos haluaa menestyä, täytyy tietää, mitä kansa haluaa. Ja myydä sitä paljon.
Lue Vaatehuoneen Simon huikea haastattelu tuoreimmasta Seiskasta!