Tältä legendaarinen Vaatehuoneen Simo, 70, näyttää nykyään – hehkuttaa yhä vaatealaa: ”Siellä eivät insinöörit ja tutkijat pärjää!”

Simo Vaatehuoneelta, moi!
Mainos
Mainos päättyy

Hyvin varusteltuihin lehtipisteisiin on läjähtänyt tänään Seiska, josta löytyvä haastattelu on pakollista luettavaa kaikille nostalgian ystäville. Ääneen pääsee lahtelainen Simo Leporanta, legendaarisen Vaatehuone-ketjun toimelias kauppias.

Aukeaman mittaisessa erikoishaastattelussa Simo muistelee 1990-luvulla vellonutta Vaatehuone-ilmiötä, joka herätti kuhinaa ympäri Suomea.

Hän tykitti valtakunnan tv-verkkoon parhaaseen katseluaikaan mainoksia, joiden ansiosta tuulipuvut, kansitakit ja salihousut vaihtoivat omistajaa lähes yhtä nopeasti kuin lukitsemattomat polkupyörät Lahden yössä.

– Kaikki paukut olivat valtakunnallisissa tv-ajoissa. Tapani markkinoida oli niin täydellisen omaperäinen, että minusta tuli kuin naarassusi, joka veti laumaa perässään, Simo maalailee Seiskalle.

Syntyjään kouvolalainen Leporanta kertoo olleensa jo pienestä pitäen kiinnostunut vaatteista. Jo teini-ikäisenä hän teetätti ompelijoilla sellaista päällepantavaa, mikä erottui taatusti katukuvassa.

Mainos
Mainos päättyy

– Ne eivät olleet ihan tavallisen näköisiä vaatteita, hän naurahtaa nyt.

– Sieltä jäi polte vaatealaa kohtaan.

Tältä Vaatehuoneen Simo eli Simo Leporanta näyttää nykyään. Mittarissa on 70 vuotta, mutta hymy yhtä herkässä kuin aina ennenkin.
Tältä Vaatehuoneen Simo eli Simo Leporanta näyttää nykyään. Mittarissa on 70 vuotta, mutta hymy on yhtä herkässä kuin aina ennenkin. Kuva Lahden Aleksanterinkadulta, jossa Simo pyöritti Vaatehuonettaan.

Nuoresta asti toimelias ja idearikas Simo kertoo tienanneensa riihikuivaa 15-vuotiaasta saakka.

– Olen elämäni aikana tehnyt vaikka mitä. Jo koulussa kuvaamataidon opettajani oli sitä mieltä, että minulla oli äärimmäisen hyvä väriymmärrys.

– Ollessani myöhemmin Kouvolan teatterissa avustajana sain sen ymmärryksen, mitä tarkoittaa olla esillä ihmisten ja kameran edessä.

1960-luvun Kouvola vaihtui 70-luvulla Helsinkiin ja työpaikkaan Seppälässä. Nopeasti urallaan edennyt visionääri avasi ketjun 40 ensimmäistä myymälää ympäri Suomenniemeä.

Mainos
Mainos päättyy

– Sieltä sain arvokasta oppia brändin rakentamisesta. Seppälä oli nimittäin siihen aikaan huikea brändi. Sitten se myytiin Stockalle, joka raunioitti sen täydellisesti.

1980-luvulla tie vei Lahteen ja Luhdalle, jossa Simo sai vapaat kädet rakentaa mallistoja.

– Totesin, että tämähän on kaiken kaikkiaan mahtavaa aluetta. Lahti ja Hollola… Aivan fantastinen miljöö! yhä Lahden alueella asuva Simo innostuu.

Simo Vaatehuoneelta, moi!

Vuosikymmenen lopulla, laman kynnyksellä Simolle tarjottiin pestiä Keskon Vaatehuone-ketjun Lahden-liikkeen vetäjänä. Loppu on sekä suomalaista vaate- että tv-historiaa.

Hiljattain 70 vuotta täyttänyt Simo voisi vuosirenkaidensa puolesta jo köllötellä eläkkeellä – paitsi ettei sellainen tule kuuloonkaan. Yhä bisneksiä tekevä Leporanta ei kuitenkaan ole enää aktiivisesti vaatealan kanssa tekemisissä, mutta hehkuttaa sen vaativuutta.

– Se on ala, jossa insinöörit ja tutkijat eivät pärjää, hän pamauttaa.

Mainos
Mainos päättyy

– Vaateala on vaistonvarainen ala: on nähtävä nurkan taakse, on aavistettava, mitä seuraavana vuonna tapahtuu. Pitää ymmärtää, mihin suuntaan muoti on menossa.

Kaikista tärkein kauppiaan oppi on kuitenkin tämä:

– Jos haluaa menestyä, täytyy tietää, mitä kansa haluaa. Ja myydä sitä paljon.

Lue Vaatehuoneen Simon huikea haastattelu tuoreimmasta Seiskasta!

Mainos
Mainos päättyy
Ladataan