Napue Giniä tekevä suomalaistislaamo takoo miljoonia - hurja menestystarina!
Isossakyrössä toimiva tislaamo Kyrö Distillery Company tuli tunnetuksi, kun Napuen taistelun muistoksi nimetty Napue Gin voitti kaksi vuotta sitten Yhdistyneessä kuningaskunnassa järjestetyn 2015 Wine and Spirits -kilpailun. Voiton myötä juoman kysyntä kasvoi merkittäväksi.
Tuoreiden tilinpäätöstietojen perusteella myös tislaamoa pyörittävän Rye Rye Oy:n toiminta on huimassa nousussa. Kyrö Distillery Company on yhtiön aputoiminimi.
Vuoden 2016 lopussa päättyneellä tilikaudella yhtiö teki runsaan 3,6 miljoonan euron liikevaihdon, josta voittoa kertyi yli puoli miljoonaa euroa.
Jenni Vartiainen drinkillä Elias-rakkaan kanssa - kuva!
Edelliseen tilikauteen verrattuna liikevaihto on yli kolminkertaistunut. Silloin liikevaihtoa kertyi vähän yli miljoona euroa. Edellisellä tilikaudella voitto jäi alle 85 000 euron.
Kysynnän nopea kasvu on vaikuttanut myös yrityksen työllistämismahdollisuuksiin. Henkilöstökulut nelinkertaistuivat lähes miljoonaan euroon. Päättyneellä tilikaudella yhtiössä työskenteli 16 henkilöä.
Nopeasti kasvaneen yrityksen toiminta kiinnostaa myös sijoittajia. Syyskuussa järjestetyssä suunnatussa osakeannissa merkittiin 1 777,37 euron hintaisia osakkeita yli 600 kappaletta.
Yhtiö on perustettu vuonna 2012 ja tislaamon toiminta käynnistyi keväällä 2014. Toimitusjohtaja on Miika Lipiäinen (kuvassa).
Yrityksen taloustilanteesta kertoi ensimmäisenä Kauppalehti.
Napuen taistelu, jonka mukaan juoma nimettiin, käytiin Isossakyrössä 19. helmikuuta 1714. Se oli suuren Pohjolan sodan viimeinen Suomessa käyty kenttätaistelu.