Maria Nordin skippasi 26 000 euron tarjouksen

Maria Nordin skippasi 26 000 euron tarjouksen

Vaihtoehtohoitojen kauppias sai kovahintaisen tarjouksen – ei halua testata tuotemerkkiään.

Mainos
Mainos päättyy

Vaihtoehtoisista ja uskomushoidoistaan tunnettu Maria Nordin kertoo Instagramissa saaneensa perustamalleen saippuamerkille kovan rahan tarjouksen.

Sain tarjouksen, jossa palasaippuan biohajoavuus tutkittaisiin laboratoriossa. Testin hinta olisi 26 670 euroa, Maria kirjoittaa.

Tekstinsä perään hän on lisännyt muun muassa itkunauruhymiön. Hän jatkaa toteamalla, että onneksi järkeä saa käyttää. Marian saippuafirma ei siis ole kovahintaiseen tarjoukseen tarttunut.

Mainos
Mainos päättyy

Maria mainostaa saippuaansa biohajoavana. Se, mitä hän ei kerro, on että useissa tapauksissa biohajoavana ei voi mainostaa mitä tahansa, vaan asialle on annettava tieteellisesti laboratoriossa todistettu näyttö.

Myös tapauksissa, joissa näyttöä ei välttämättä tarvita, monet tuotteet käyttävät esimerkiksi Joutsenmerkkiä sen takuuna, että tuote on todistetusti biohajoava ja muutenkin kestävä tuote. Ekomerkit vaativat laboratoriotestausta, sillä niiden tarkoitus on taata kuluttajalle valmistajan sanan tueksi puolueetonta ja varmasti tieteellistä tietoa.

Biohajoavuus-termille itsessään onkin sovittuja standardeja eri tuoteryhmille. Sinällään sanan käyttö ilman tutkimuksia ei ole välttämättä pannassa.

Selittää saippuan synnyn – puhdasta luonnontuotetta

Videollaan Maria selittää arvellun saippuan syntytavan ja antaa samalla pätevän tietoiskun ihmiskunnalle tarpeellisen ihmeaineen ainesosista.

Yleisen teorian mukaan ihminen on luultavasti löytänyt puhdistavan aineen vahingossa. Nuotion pohjalle on esimerkiksi valunut paistorasvaa, vettä ja tuhkaa sopivassa järjestyksessä, ja näin on syntynyt saippuaa, joka liuottaa likaa.

Tällaisessa saippuassa ei tietenkään aikoinaan ole ollut mitään erikoista, joka estäisi sen hajoamisen luonnossa pieniksi yhdisteiksi.

Mainos
Mainos päättyy

Maria toteaakin, että itsessään saippua on puhdas luonnontuote, eikä hänen tuotteisiinsa sotketa esimerkiksi muovia tai teknokemiallisia lisäaineita.

– Saippua on täysin luonnollinen tuote, Maria toteaakin.

Hän myös muistuttaa, ettei "aidon" saippuan valmistamisessa käytetä kovia lämpöjä tai paineita, joten mikään luonnon kemikaali ei muutu sellaiseksi, ettei se myös hajoaisi itsestään samoissa olosuhteissa.

Testata vai ei?

Sivullinen ei kuitenkaan tätä voi tietää pelkästään kaupallisen valmistajan sanoista. Siksi erilaisia ekomerkkejä käytetään takaamaan kuluttajalle, että asiat ovat, kuten valmistaja inttää.

Mainos
Mainos päättyy

Ekomerkin saadakseen valmistaja esimerkiksi voi joutua antamaan tietyt tekniset tiedot valmistamisesta tai listaamaan kaikki valmistusaineet. Lisäksi sama selvitetään laboratoriossa, tai joskus asia selvitetään yksinomaan laboratoriossa riippumatta valmistajan lausumista.

– En näe yhtään syytä, miksi saippua ei olisi biohajoavaa, jos se syntyy luonnollisissa olosuhteissa, Maria vetoaa videollaan.

Pienelle yrittäjälle yli 25 000 euroa yhdestä testistä on kova raha. Saippua itsessään voi myös olla hyvin yksinkertainen tuote, jonka valmistusaineet hajoavat vaaditulla tavalla nopeasti 28 tai 60 päivässä luonnossa.

Kuluttajat kuitenkin usein mielellään luottavat tutkittuun tietoon valmistajan ja omistajan vilpittömältäkin vaikuttavan sanan lisäksi.

Mainos
Mainos päättyy
Ladataan