Jyrki Sukula teki hurjia miljoonainvestointeja: Olen lyönyt niihin isoja pääomia kiinni!
Jyrki Sukulan, 52, moottoriturpa pärisee eetterissä niin usein, että moni luulee huippukokin asuvan Suomessa. Todellisuudessa Jyrki viettää synnyinmaassaan vain muutaman kuukauden vuodessa. Loppuaika kuluu Italian Piemontessa, jonne Sukulat muuttivat 13 vuotta sitten.
Tällä hetkellä Jyrki on Suomessa Kuppilat kuntoon -kuvausten takia. Vuosien saatossa keittäjästä on kasvanut lähes sosiaalityöntekijää muistuttava hahmo, joka auttaa televisiossa niin pulassa olevia ravintoloitsijoita kuin syrjäytymisvaarassa olevia nuoria.
– Katsojille Kuppiloiden teko ei välity kokonaisuudessaan. Tälläkin kaudella puhelimet ovat laulaneet, kun ravintoloitsijat ovat jättäytymässä kesken kaiken pois. Sitten puhutaan yö ihmisten kanssa, että he vielä yrittäisivät. On ollut pakko kehittyä inhimillisessä puolessa, suorapuheisuudestaan tunnettu kokki myöntää.
Italiaan muuttanut huippukokki Jyrki Sukula: Käyn Suomessa vain töissä!
Jyrkillä itsellään on ollut ravintoloita viimeksi vuonna 2012. Hän puhuu yrittäjille kokemuksen syvällä rintaäänellä, sillä hänkin on joutunut lopettamaan kannattamattomia ruokapaikkoja uransa varrella.
– Jos olisin ollut aikoinaan oman ohjelmani potilaana, olisin käskenyt keskittymään olennaiseen. Jossakin vaiheessa minusta tuntui, että pystyn johtamaan useita paikkoja yhtä aikaa. Sitten homma levisi, enkä hallinnut enää mitään kunnolla. Kun siihen yhdistettiin pari lasta ja viinitila, touhu kävi liian vaikeaksi.
Jyrki Sukula hämmentyi kesken haastattelun - tässä syy!
Jyrki haaveilee edelleen aika ajoin omasta ravintolasta.
– Piirtelen välillä lämpimikseni liikeideoita, mutta annan ne muille tehtäväksi. Ravintolat ovat niin hektisiä, niissä pitää olla koko ajan läsnä. Minulla ei ole tällä hetkellä motivaatiota olla vain yhdessä paikassa.
Vaikka Jyrkin elämä on Italiassa, monet hänen bisneksistään ovat Suomessa. Aika kuuluu esimerkiksi ruokatehtailijana Naapurin Maalaiskanan ja Jymy-jäätelön kanssa. Nyt Jyrki kasvattaa kirjolohta kuivalla maalla Saimaan tuore -brändin keulakuvana. Projekti on miljoonainvestointi.
– Olen lyönyt kaikkiin kolmeen projektiin omassa mittakaavassa isoja pääomia kiinni. Minulla on tietysti myös kovat tuotto-odotukset, kun pelissä ovat omat rahat. Seuraava haaveeni on tehdä suomalaisesta ruoasta kansainvälinen brändi.