Jounin, 80, autotallista löytyy hämmästyttävä laite – vuosikausien rakennusurakka

Täysimittainen Boeing 737 -simulaattori on harvinaisuus Suomessa.
Veikkolassa viihtyisällä omakotialueella sijaitsevan Jouni Laulajaisen, 80, autotalli on kuin mikä tahansa autotalli. Tähän talliin ei kuitenkaan autoa sisälle mahdu. Sen uumenista löytyy nimittäin pikkutarkasti rakennettu täydellinen Boeing 737 -matkustajakoneen lentosimulaattori, joka on harvinaisuus Suomessa.
– Tähän voisi sanoa sen perinteisen, että pojan ja miehen erottaa siitä, että miehellä on kalliimmat lelut, lentosimulaattorikapteeniksi kutsuttu Jouni naurahtaa.
Tietokoneella lentäminen kyllästytti
Ansaittuja eläkepäiviään viettävä Jouni katseli haaveikkaana jo pikkupoikana taivaalla lentäviä yksimoottorisia pienkoneita. Ilmailukärpäsen puraisu konkretisoitui myöhemmin aikuisiällä, kun hän suoritti 1975 yksityislentäjän ja 1981 ansiolentäjän lupakirjat.
– Tuolloin mielin Finnairille, mutta ikää oli jo vähän liikaa. Ansiolentäjän työmahdollisuudet olivat sen verran huonot, että jäin työhöni autoalalle.
Vuosia myöhemmin lentolupakirjojen vanhennuttua Jouni hakiilmailutuntumaa kotikutoisesti tietokoneeseen hankitulla simulaattoriohjelmalla.
– Joskus 2000-luvun alussa minua alkoi toden teolla kyllästyttää tietokoneen näppäimistön ja hiiren kanssa ”lentäminen”. Aloin etsiä toden teolla hieman järeämpiä vaihtoehtoja.

Vuosikausien rakennusurakka
Oltuaan jo pari vuotta eläkkeellä vuonna 2007 Jouni alkoi pitkien pohdintojen jälkeen rakentaa itselleen lentosimulaattoria autotalliin.
– Päätin heti, että minun koneeni on Boeing 737, koska se on ”rattikone”, jollaisella olin tottunut lentämään.
Alkoi vuosia kestänyt vaativa rakennusurakka, jossa kysyttiin puusepäntaitojen lisäksi monenlaista tietämystä tietotekniikasta ja muun muassa sähkötöistä.
Aluksi autotalliin rakentui koivuvanerista Boeing matkustajakoneen ohjaamo. Sen eteen nousi 180 astetta kaartuva metrejä pitkä alusta valkokankaalle. Ohjaamon katolle asennettiin kolme videotykkiä.

Pikkutarkasti ja aidon mukaisesti rakennetun ohjaamon teknisen laitteiston hankinta oli vaativa luku sinänsä. Ohjaamon jokainen pienikin namikka, mittari ja näyttöruutu on alkuperäinen.
– Siitä täytyy hieman kehaista, että rakensin kaikki tietokoneet, johdotukset ja ohjelmiston soveltamisen vailla mitään muodollista tietotekniikan koulutusta. Yrityksen ja erehdyksen kautta, mies hymähtää.
Saatuaan lentosimulaattorinsa valmiiksi, piti Jounin seuraavaksi ryhtyä opiskelemaan lentämistä Boeing 737 -koneella.
– Tietysti aiemmasta lentokokemuksestani oli paljonkin hyötyä, mutta kyllä ison matkustajakoneen tekniikan opiskelussa meni myös vuosia. Kyllähän sitä tuli kerran jos toisenkin rysäytettyä maan kamaralle. Simulaattorilla harjoittelu on kuitenkin aina turvallista.

Kapteenin natsat
Kun itseoppinut Boeing-lentäjä istuu ohjaamon vasemmanpuoleiselle penkille, hänellä on yllään tietysti valkoinen ja lyhythihainen lentokapteenin natsoilla varustettu ammattipaita.
Ensikertalaiselle Jouni Laulajaisen rakentamaan simulaattoriin meno on melkoinen elämys. Kun kuljettajan oikealla puolella olevaan penkkiin istuu, etuikkunasta avautuu aidon tuntuinen näkymä Helsinki-Vantaan lentoaseman lähtöpaikalle. Jouni toivottaa reportterin tervetulleeksi lennolle Ruotsiin Arlandaan ja laittaa matkustamon turvavyön kiinnitystä ilmoittavan merkkivalon päälle. Sen jälkeen hän aloittaa noin 15 minuuttia kestävät lähtövalmistelut. Sen aikana kapteeni säätää lukuisia nappuloita ja nippeleitä ja asettaa tietokoneille erilaisia säätöarvoja.
Lopulta päästään nousukiitoon. Suuri kaareva elokuvakangas antaa hyvin todenperäisen lentokokemuksen.
Saavutettuamme oikean lentokorkeuden kapteeni kytkee automaattiohjauksen päälle. Laulajainen naurahtaa kysyessäni, että ”onko tämä nyt se hetki, kun matkustamossa lähtee tarjoilukärryt liikkeelle”.
– Kyllä on. Kuten näet, koneen lentäminen on hyvin pitkälle automatisoitua. Tekninen tietämys on kuitenkin opiskeltava ensin, eikä lentämistä puolestaan opi muuta kuin lentämällä, Jouni tähdentää.

17 000 lentokohdetta
Tänä päivänä Jounin lentosimulaattori on käytössä harva se päivä.
– Tällä lentämisellä on parasta vapaus. Saa valita itse kohteen. Simulaattoriohjelmasta löytyy 17 000 mallinnusta eri maiden lentokohteista ja -asemista.
Jouni sanoo lentävänsä fiiliksen mukaan.
– Kovana pakkaspäivänä on kiva käydä esimerkiksi Floridassa lentelemässä ja ihastelemassa sinisen puhdasta Karibianmerta. Pahimpana korona-aikana tuli lenneltyä aika paljon monissa eri maissa.
Suomen mittakaavassa ainutlaatuisessa autotallisimulaattorissa käy myös silloin tällöin ilmailualasta haaveilevia oppilaita.
– Bisnesmielessä en tätä rakentanut, mutta olen pyrkinyt tarjoamaan asiasta kiinnostuneille mahdollisuuden tutustua Boeing 737 -lentämiseen.

Ammattilentäjiä tutustumassa
Korona-aikana Jounin simulaattoria kävi kokeilemassa myös ammattilentäjiä.
– Varsinkin Norwegian ja Ryanair käyttävät Boeing-koneita. Täällä kävi jokunen lomautettu lentäjä hakemassa tuntumaa pysyäkseen kuranttina. Olivat yllättyneitä tämän simulaattorin aitoudesta.
Vajaan tunnin lentosimulaation jälkeen laskeudumme turvallisesti Tukholmaan Arlandan lentokentälle.
– Kiitos matkaseurasta, minä jatkankin tästä Keski-Euroopan suuntaan, Jouni tokaisee.
Seiska on parasta sovelluksessa! Täysin uudistuneen Seiska-mobiilisovelluksen voit asentaa Android-laitteeseesi täältä ja iOS-laitteeseesi täältä.