Janni Hussi ja Sointu Borg paljastavat: Näin tulet suosituksi

Janni ja Sointu selvittivät, miten nykyaikana pääsee mukaan suosittuun porukkaan.
Mediapersoonien Janni Hussin ja Sointu Borgin podcastissa Sana on vapaa aiheeksi nousi torstaina 1. helmikuuta se, kuinka on mahdollista päästä suosituksi.
Sointu kertoo kohtaavansa sosiaalisessa mediassa usein kysymyksiä, joiden hän uskoo olevan lähtöisin lapsilta profiilikuvien ja kirjoitustyylin perusteella. Kyselijät tahtovat usein tietää, millä tavoin pääsisi mukaan suosittuun porukkaan.
Sointu kertoo ruvenneensa selvittämään ilmiötä, ja päätyi monen tiedonhakijan tavoin Vauva.fi-foorumin loputtoman tietotulvan syövereihin.
- Mikä oli mulle järkytys, niin siellä oli paljon keskustelun aloituksia vanhemmilta, että miten voisin auttaa lastani tulemaan suositummaksi. Ja joku vanhempi oli mennyt niin pitkälle - hän taisi vähän elää sen lapsensa kautta - että hän oli alkanut miettimään, että mitä materiaalia hänen tulisi lapselleen ostaa, jotta hän olisi mahdollisimman trendikäs, Sointu kertoo löydöksistään.
Sointu toteaa ajatelleensa, että vanhemmuus on menossa mönkään, ja Jannikin pohtii sitä, millaisessa tilanteessa materiaalilla on tekemistä suosion kanssa. Toisaalta Janni myös ymmärtää sen, että vanhemmat haluavat suojella lapsia esimerkiksi kiusaamiselta, jonka kohteeksi voi joutua vaatteidenkin takia.
Sointu kertoo uskovansa, että yläasteella suosio ja sosiaalinen hierarkia ovat yhä vahvassa roolissa, ja lukiossa ajattelutapa helpottaa. Hän katsoo, että yläasteikäiset vielä jaottelevat ihmiset erilaisiin ryhmiin, karikoituna suosittuihin, neutraaleihin ja epäsuosittuihin.
Sointu ja Janni huomaavat, että "coolina" olemisen hintalappu on kohonnut vuosien saatossa. Vanhemman ikäpolven nuoruudessa trendikkäänä pidettiin tiettyjä farkkuja, joita ostettiin yhdet, ja sitten huollettiin ja hoidettiin huolellisesti.
Heidän nuoruudessaan hienoja taas olivat kengät ja huivit, joiden yhteenlasketuksi arvoksi he arvioivat kolmisensataa euroa. Sointu kertoo kysyneensä 16-vuotiaalta veljeltään, millainen tilanne on nykyään. Tällä hetkellä kovaa huutoa on ilmeisesti Louis Vuitton ja esimerkiksi Gucci sekä Niken kengät.
Koirien tarinat menevät Janni Hussilla tunteisiin – tällainen on oman Harri-koiran tilanne
Nuoret kertovat
- Mut pelkästään se, että me puhutaan Louis Vuittonista, mikä on niinku high end kallis brändi... Sointu pöyristelee.
Yläastetta käyvä veli kuitenkin paljasti Soinnulle myös sen, kuinka nykypäivänä tullaan suosituksi nuorten keskuudessa.
- Räppi on the juttu, ja räppimerkkarit, ja räppimerkkareissa tämä Vitunleija, Sointu kertoo Bakari Diarran perustaman vaatemerkin olevan nyt nuorten suosiossa.
Se, että on saanut "the jutun" käsiinsä, ei kuitenkaan riitä suosituksi tulemiseen. Samalla on oltava hyvännäköinen ja omattava "sosiaalista pelivaluuttaa".
- Se on mun mielestä niin mielenkiintoista, että vuosikymmenet vierii, mutta tietyllä tavalla se resepti, miten joku on suosittu, pysyy samana.
Jannikin kertoo saaneensa nuoremmilta sisaruksiltaan melko tyhjentävän vastauksen. Sisarukset olivat pohtineet aihetta kaveriporukan kesken.
- Täällä korostu vastauksissa se, että ei ihan osaa suoraan sanoa, mikä on se juttu, mutta kaikin puolin hyvä tyyppi. Semmonen tyyppi, että porukka nauttii sen kanssa olemisesta ja viihtyy sen kanssa, ja se huomioi muut ja välittää. Suosittu nuori levittää semmosta hyvää energiaa ympärilleen, Janni luettelee saamiaan vastauksia.
Sosiaaliseen verkostoon lasketaan myös sosiaalisen median seuraajat; useampi sata Instagram-seuraajaa tarkoittaa myös sitä, että henkilöä pidetään hyvänä tyyppinä. Tietynlaisia ekstroverttiyttä pidetään osana suosituksi tulemista.
- Sitten hän toteaa vielä tähän, että itse asiassa aika moni näistä suosituista tytöistä on tosi nättejäkin, että toki ulkonäkökin voi olla osana, kun sen vielä yhdistää siihen käyttäytymiseen. Ja mun ikäsistä on myös suosittuja osa jotka järjestää kemuja. Mutta ylipäätään hyvä tyyppi on suosittu, Janni lukee saamaansa listaa.
Janni Hussi on potenut alemmuuskompleksia näyttelemisessä: "Itse vaihdan renkaita autoon"
Parempaan päin?
Analyysi herättää Soinnussakin toiveikkuutta, sillä hän muistaa omasta nuoruudestaan suosittuja tyyppejä, jotka olivat oikeastaan ilkeitä. Toisaalta muuttuneeseen näkemykseen voi heidän mielestään vaikuttaa myös esimerkiksi paikkakunta; Jannin kotikaupunki Kouvola on huomattavasti Soinnun nuoruudenkaupunkia Tamperetta pienempi.
Toisaalta hyvien tyyppien, sosiaalisuuden ja sosiaalisen lahjakkuuden arvostaminen korostuu.
- Jos mä mietin omaa yläasteaikaa, niin kyllähän ne suositut oli vähän kovaäänisempiä ja piti enemmän meteliä ja höpötteli, Janni pohtii, ja Sointu lisää näiden suosittujen nuorien olleen kieltämättä myös nättejä.
- Ja sit taas ne introvertit, jotka ei niin paljoa puhunut ja ollut sosiaalisesti ehkä niin lahjakkaita tai ainakaan tuonut sitä niin paljoa ilmi, niin heitä ei sitten ehkä silleen stereotyyppisesti ajateltu niin suosituiks. Että onko tavallaan se sosiaalinen lahjakkuus edellytys sille, että sä olet suosittu? Janni jatkaa.
Suosittujen tyttöjen "klikeissä" oli Soinnun mukaan sekä johtajia että ujompia tyttöjä, jotka kuitenkin identifioitiin osaksi suosittujen ryhmiä. Siksi suosittuihin porukkoihin mahtuu hiljaisempiakin tyyppejä.
