Elokuva-arvio: Mestari Cheng - "Kokoelma Suomi-kliseitä mato-ongesta saunavihtaan"

Mika Kaurismäen suomalaiskiinalainen elokuva avautuu postikorttikuvalla Lapista. Sekä tunnelma että järvi on tyyni. Alkukuvan on todennäköisesti tarkoitus kertoa leffan rytmistä ja sävystä. Nyt on aika rauhoittua.
Valitettavasti tekijöiden taholta positiiviseksi globalisaatiotarinaksi kuvailtu Mestari Cheng on myös kerronnaltaan kuin perinnetietoinen postikortti: staattinen ja draamasta riisuttu paikkakuntamainos.
Cheng pöllähtää ala-asteikäisen poikansa kanssa Lappiin etsimään erästä miestä. Kun häntä ei bussipysäkin viereisestä Sirkan baarista kyselemällä löydy, jää Cheng nurkkiin yöksi ja päätyy pian kyökin kingiksi. Kulttuurivaihtoa edustaa vaisu rakkaustarina ja nakkimuusin vaihtuminen kiinalaisiin pöperöihin. Uudet ystävyydet sinetöi Vesa-Matti Loirin laulama Lapin kesä, joka muutaman kossupaukun jälkeen herkistää myös suomea puhumattoman Chengin.
Käytännössä kolmen tapahtumapaikan elokuva lykkii erityisesti jälkimmäisellä puoliskollaan kankaalle sellaisen kokoelman Suomi-kliseitä mato-ongesta saunavihtaan, että keskiverto maalaiskomediakin on kateellinen. Matkailun edistämiskeskus sen sijaan varmasti on tyytyväinen. Kiinalaisen safkan maagisiksi mainostettuja ominaisuuksia puolestaan kehutaan niin moneen kertaan, että näennäisen keskeinen romanssikin jää usein vain häilyväksi sivumauksi.
Draama. O: Mika Kaurismäki. N: Anna-Maija Tuokko, Chu Pak Hong, Vesa-Matti Lori, Kari Väänänen. (Suomi/Kiina 2019). 114 min.
*
Elokuva-arvio: Ad Astra - "Brad Pittin kasvoilta voi lukea koko ihmisyyden tuskan ja ihanuuden"
Elokuva-arvio: Rambo: Last Blood - "Sysimusta kostoballadi, joka ravistelee ultraväkivallallaan!"